نحوه واگذاری برنامه‌های اجرایی به بخش خصوصی، از مزایده به مناقصه تغییر می‌کند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری نحوه واگذاری برنامه‌های اجرایی به بخش خصوصی، از مزایده به مناقصه تغییر می‌کند مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری با اشاره به تغییر روند واگذاری برنامه‌های مدیریت و حفاظت از جنگل به بخش خصوصی، گفت: مسیر واگذاری این برنامه‌ها از مزایده به مناقصه تغییر خواهد کرد. دومین ابلاغیه وزیر […]

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری

نحوه واگذاری برنامه‌های اجرایی به بخش خصوصی، از مزایده به مناقصه تغییر می‌کند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری با اشاره به تغییر روند واگذاری برنامه‌های مدیریت و حفاظت از جنگل به بخش خصوصی، گفت: مسیر واگذاری این برنامه‌ها از مزایده به مناقصه تغییر خواهد کرد.

دومین ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی درباره طرح تنفس چند هفته‌ای است که به سازمان جنگل‌ها ارسال شده است. براساس این ابلاغیه، مجریان طرح‌های جنگلداری دیگر مالک چوب‌های استحصالی از جنگل نیستند. ستار بابایی‌کفاکی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری در گفت‌وگو با ایانا بیان ‌کرد: در گذشته طرح‌های جنگلداری براساس بیلان چوب اجرا می‌شد اما در حال حاضر قانون‌گذار تصمیم به حذف بهره‌برداری چوب از جنگل گرفته است.

وی ادامه‌ داد: بنابراین در رویکرد جدید، مجری نمی‌تواند مالک چوب باشد و از این پس قراردادهایی که برای عملیات حفاظتی و غیره در جنگل منعقد می‌شود، دیگر از مسیر مزایده واگذار نمی‌شود و باید به سمت مناقصه برویم. زیرا از این پس نام مجریان طرح‌های جنگلداری تغییر کرده و آنها پیمانکارانی هستند که برنامه‌های سازمان جنگل‌ها را اجرا می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری بیان‌ کرد: حداقل در ۳ سالی که سازمان جنگل‌ها طرح جایگزینی برای مدیریت جنگل ارایه نکرده است، باید این رویه را در پیش بگیریم.

وی درباره وضعیت طرح‌های جنگلداری حوزه تحت مدیریتش گفت: با توجه به دستور وزیر، قرار است امسال تمام طرح‌های جنگلداری تعیین تکلیف شود. در حوزه ساری سال گذشته طرح‌های مدیریتی ۷۴ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی خاتمه یافت و قرارداد این طرح‌ها دیگر تمدید نشد، مابقی قرارداد‌‌ها نیز با برنامه زمان‌بندی براساس دستور وزیر در ساری و سایر ادارات کل، تعیین تکلیف می‌شود.

بابایی‌کفایی اضافه‌ کرد: هنوز قراردادی برای حفاظت از جنگل‌های تحت پوشش اداره کل منابع طبیعی مازندران-ساری که مدت طرح جنگلداری آنها به اتمام رسیده، منعقد نشده است. سال گذشته مجوز عقد قرارداد برای حفاظت جنگل واتاشان صادر شده بود که دو تا ۳ بار آگهی به رسانه‌ها داده شد و هیچ کس برای اجرای این برنامه، مشارکت نکرد.

 

وی عنوان ‌کرد: بعد از تعیین تکلیف قرارداد طرح‌های جنگلداری، بر اساس نظر قانون‌گذار تا ۳ سال قطعاً باید طرح‌های حفاظتی منعقد شود تا سازمان جنگل‌ها، طرح جایگزین برای مدیریت جنگل ارایه دهد. در واقع باید اجرای طرح‌های جنگلداری منهای برداشت چوب را ادامه دهیم تا برنامه‌های جدید مشخص شود.