پشت پرده تخفیف‌های ویژه فروشگاه‌های زنجیره‌ای

رییس انجمن حمایت از مصرف‌کننده افشا کرد پشت پرده تخفیف‌های ویژه فروشگاه‌های زنجیره‌ای ارایه تخفیف کالا‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و درنهایت فروش به قیمت پایین‌تر از قیمت مصرف‌کننده این شائبه را در میان مردم ایجاد کرده است که این فروشگاه‌ها برای عرضه محصولات خود از کیفیت و وزن کالا می‌کاهند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سال‌های‌ اخیر […]

رییس انجمن حمایت از مصرف‌کننده افشا کرد

پشت پرده تخفیف‌های ویژه فروشگاه‌های زنجیره‌ای

ارایه تخفیف کالا‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و درنهایت فروش به قیمت پایین‌تر از قیمت مصرف‌کننده این شائبه را در میان مردم ایجاد کرده است که این فروشگاه‌ها برای عرضه محصولات خود از کیفیت و وزن کالا می‌کاهند.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سال‌های‌ اخیر رشد چشمگیری در بازار ایران داشته‌اند. تأسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای که در گذشته در اختیار ارگان‌‌ها و مؤسسات دولتی و شبه‌دولتی بود امروز به ورود بخش خصوصی توسعه یافته است و شاهد افزایش تعداد این فروشگاه‌ها به ویژه در شهر تهران هستیم. بخش قالب خرده‌فروشی در کشورهای‌ توسعه‌یافته توسط این فروشگاه‌ها صورت می‌گیرد و باعث اصلاح نظام عرضه از طریق حذف واسطه‌های شده و باعث شده درنهایت نهایت محصولات مورد نیاز مردم با قیمت کم‌تری به دست مصرف‌کننده نهایی یعنی مردم رساندند.

سهم فروشگاه‌ها در بازار خرده‌فروشی کشور به ۱۰درصد افزایش یافته و در برنامه ششم توسعه نیز باید به ۲۰ درصد برسد اما این شرایط باعث بر هم خوردن تعادل بازار خرده‌فروشی‌های سنتی شده است و حتی درباره آینده کسب‌وکار و کار آنها نگرانی‌هایی‌ وجود دارد.

در تقابل دو صنف فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های کوچک با توجه به قیمت پایین‌تر فروش این شائبه ایجادشده است که کیفیت محصولات عرضه‌شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای پایین‌تر است.

*بررسی و نظارت بر تخفیف‌ها

در این رابطه مدیرعامل انجمن حمایت از مصرف‌کننده با تأکید بر این‌که باید قدردان تخفیف‌هایی باشیم که فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مردم می‌دهند، گفت: این درحالی است که قیمت‌ها واقعی باشد، اما بررسی‌های انجمن نشان می‌دهد که قیمت نوشته شده روی کالا‌ها واقعی نیست و همان جنس با قیمت پایین‌تری در سطح شهر توزیع می‌شود.

مسیح انصاری در گفت‌وگو با تجارت آنلاین در تشریح این مسأله اظهار کرد: تصور کنید روی کالایی ۱۰هزارتومان قیمت فروش نوشته شده، اما یک باره همان کالا را در فروشگاه زنجیره‌ای با ۵۰ درصد تخفیف می‌فروشند. اکنون سؤال ما اینجاست که مگر این کالا چقدر سود داشته است؟

وی با تأکید بر این‌که در بهترین حالت سود تولید‌کننده به ۱۰درصد هم نمی‌رسد، گفت: اگر سود فروشنده را بنابر قانون نظام صنفی ۱۵ تا ۲۰ درصد بگیریم و ۵۰ درصد تخفیف را نیز به این عدد بیفزاییم، نتیجه آن می‌شود که قیمت تمام شده این کالا کم‌تر از ۳هزار تومان است که وقتی عرضه شده، تولید‌کننده و توزیع‌کننده سودشان را برده‌اند و ۵۰ درصد هم تخفیف داده شده است. مدیرعامل انجمن حمایت از مصرف‌کننده با تأکید بر این‌که بررسی‌های انجمن نشان می‌دهد که قیمت نوشته شده روی کالا‌ها واقعی نیست، گفت: بنا نداریم به تولید‌کننده یا توزیع‌کننده اتهام بزنیم اما واقعیت‌ها نشان می‌دهد که اتفاق خوبی در این زمینه رخ نمی‌دهد.

وی با تأکید بر این‌که هدف تولید‌کننده و توزیع‌کننده کسب سود است، گفت: حتی اگر بپذیریم که تولیدکننده و توزیع‌کننده به سود بسیار ناچیز ۵ درصدی قایل هستند، باز هم با تخفیف ۵۰ درصدی به این نتیجه می‌رسیم که این کالا‌ها درحالت عادی ۶۰ درصد بالاتر از قیمت تولید به دست مردم می‌رسد که این اجحافی به مصرف‌کنندگان است.

انصاری با اشاره به این‌که میلیون‌‌ها مغازه خرده‌فروشی در سطح کشور وجود دارد که این کالا‌ها را با قیمت نوشته شده به مردم عرضه می‌کنند، گفت: وجه دیگر کار این است که بپذیریم تخفیف‌های اعمال شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای درست است. در این صورت روزانه میلیون‌‌ها مغازه آشکارا گرانفروشی می‌کنند که باید پاسخ بدهیم چرا با این مغازه‌ها برخورد نمی‌شود؟

وی با تأکید بر این‌که در هر صورت مصرف‌کننده زیان دیده است، گفت: برخی کالا‌ها مانند دستمال کاغذی قیمت غیرواقعی دارند. به نوعی که قیمت تولید‌کننده پایین است و بنابر خواست فروشنده قیمت بالا روی کالا می‌نویسند. اما این در مورد کالاهای دیگر مصداق ندارد.

مدیرعامل انجمن حمایت از مصرف‌کننده با اشاره به بررسی‌های انجمن گفت: همین کالاهایی که با تخفیف اعمال می‌شود را بررسی کنید. به عنوان مثال یک شیشه خیار شور را که با تخفیف عرضه می‌شد، تهیه کردیم و به بررسی آن پرداختیم. روی شیشه وزن خالص ۸۰۰ گرم نوشته شده بود اما وقتی محتوی شیشه را خالی کردیم و خیارشور‌ها را وزن کردیم، وزن خالص ۵۰۰ گرم بود. بنابراین ۳۰۰ گرم کم فروشی صورت گرفته بود.

وی در پاسخ به این‌که‌ امکان ندارد تحت هیچ شرایطی تخفیف بالا اعمال شود، گفت: در بسیاری از کشور‌ها که نظارت مستمر و جدی وجود دارد، به دلیل وجود رقابت، سود بسیار ناچیز است. اما درهمین کشور‌ها نیز حراج صورت می‌گیرد و کالا‌ها را با تخفیف عرضه می‌کنند. اما شرایط دارد. اگر تاریخ مصرف کالایی ۳ روز به پایان مانده باشد، با ۵۰ درصد تخفیف عرضه می‌کنند و اگر یک روز به پایان تاریخ مصرف مانده باشد، ‌تا ۷۰ درصد هم تخفیف می‌دهند. اما فراموش نشود که این تخفیف از سود نیست بلکه از قیمت تمام شده است و تولیدکننده برای آن‌که کالایش از بین نرود، حاضر می‌شود با تخفیف بالا بدهد که مجبور نشود آنها را معدوم کند. اما در ایران که بار‌ها شاهد بوده‌ایم کالای تاریخ مصرف گذشته عرضه می‌شود یا تاریخ مصرف را دست‌کاری می‌کنند، تخفیف‌های سنگین حتماً معنادار است.

انصاری با تأکید بر این‌که بهترین روش، شفاف‌سازی است، گفت: هرچقدر تحلیل کنیم، به نتیجه نمی‌رسیم. زیرا تخفیف‌های ۴۰ و ۵۰ درصدی هیچ توجیه منطقی ندارد. بنابراین بهتر آن است که بازرسی‌های سرزده صورت گیرد و تیم کارشناسی با مراجعه سرزده، کالاهای شامل تخفیف را از نظر کیفیت، وزن، احتمال دستکاری در قیمت، تبانی با تولید‌کننده یا هر احتمال دیگری بررسی کنند تا برای همگان روشن شود که اصل ماجرا چیست.

مدیرعامل انجمن حمایت از مصرف‌کننده در خصوص این‌که مسؤولان فروشگاه‌های زنجیره‌ای مدعی هستند به دلیل خرید عمده، کالا‌ها را با تخفیف بالا تهیه می‌کنند، گفت: در این صورت باید تولید‌کننده به صورت معمول ۵۰ درصد سود ببرد که بتواند ۳۰ درصد تخفیف بدهد و آن فروشگاه نیز ۱۰ درصد سود خودش را محاسبه کند. اما سؤال اینجاست که کدام تولیدی را نه در ایران بلکه در جهان سراغ دارید که سود تولید‌کننده بالای ۵۰ درصد باشد.

 

انصاری تأکید‌ کرد: آنچه تشریح کردم، بنای اتهام زدن به هیچ قشری را ندارم. اما وجود شک ‌و شبهه را نمی‌توان نادیده گرفت و بهترین کار آن است که دستگاه‌های نظارتی به صورت سرزده به سراغ این قبیل تخفیف‌‌ها بروند و همه چیز را برای مردم روشن کنند تا مشخص شود که آیا تولید‌کننده در ایران بالای ۵۰ درصد سود می‌برد، فروشندگان خرد ۵۰ درصد روی قیمت کالا‌ها می‌کشند یا اشکال در چیز دیگری است.