معاون ساخت و توسعه راهآهن با بیان اینکه پروژه تولید ریل ملی هنوز به سرانجام نرسیده است، از واردات ۳۰هزار تن ریل خبر داد و گفت: برای احداث ۱۰۰۰ کیلومتر راهآهن، ۱۲۰ هزار تن ریل لازم داریم. به گزارش فارس، سیدمسعود نصرآزادانی اظهار داشت: در توسعه حمل و نقل که توسعه کشورها را به […]
معاون ساخت و توسعه راهآهن با بیان اینکه پروژه تولید ریل ملی هنوز به سرانجام نرسیده است، از واردات ۳۰هزار تن ریل خبر داد و گفت: برای احداث ۱۰۰۰ کیلومتر راهآهن، ۱۲۰ هزار تن ریل لازم داریم.
به گزارش فارس، سیدمسعود نصرآزادانی اظهار داشت: در توسعه حمل و نقل که توسعه کشورها را به دنبال دارد، به دلیل پراکندگی شهرهای مهم، بهترین گزینه توسعه حمل و نقلی، نظیر همه کشورهای دنیا، توسعه حمل و نقل ریلی است.
وی با اشاره به اینکه در این عرصه یکی از گلوگاههای توسعه حمل و نقل ریلی، «ریل» است، افزود: با وجود سابقه ۸۰ ساله راهآهن در کشور ما، تاکنون عزم و اراده جدی برای تولید ریل در داخل کشور وجود نداشته است، البته به صورت پراکنده فعالیتهایی انجام شد اما فعالیتی که منجر به یک خط تولید مستمر و قابل اعتماد باشد در کشور انجام نشد.
معاون ساخت و توسعه راهآهن به پروژه تولید ریل ملی اشاره کرد و اظهار داشت: به هر حال شرکت ذوبآهن قراردادی منعقد کرده و خط تولیدی ساخته است، بنابراین قطعاً در عملیاتی کردن این پروژه مصمم خواهد بود؛ قبلاً کارخانه ذوبآهن به صورت جدی وارد این عرصه نشده بود، اما پس از توافقی که ۳ وزیر در تیرماه ۱۳۹۳ به امضا رساندند، ذوبآهن به صورت جدیتر وارد کار شده است.
نصرآزادانی بیان کرد: برای تولید ریل ملی با ذوبآهن اصفهان تفاهمنامه به امضا رسید و قرار بود آنها ریل را تا شهریور ۹۴ به تولید برسانند و ما هم از آن تاریخ خریدهای خارجی را متوقف کنیم.
معاون ساختو توسعه راهآهن کشور گفت: اما پروژه به اجرا نرسید و مجوز ترکتشریفات خرید ۱۵۰ هزار تن ریل از خارج را از دولت قبل داشتیم که فعلاً ۳۰ هزار تن آن انجام شد.
وی با بیان اینکه ظرفیت تولید ریل داخل جوابگوی نیازهای ریلی کشور نیست، افزود: سالانه باید ۵۰۰ کیلومتر خطآهن بهسازی و بازسازی شود ضمن آنکه برای ساخت یکهزار کیلومتر راهآهن ۱۲۰ هزار تن ریل میخواهیم.
معاون ساخت و توسعه راهآهن کشور بیان کرد: تا ۵ سال آینده نیاز کشور به ریل بیش از ۲۰۰ هزار تن در سال است که این رقم غیر از مصرف ریل در مترو و خطوط فرعی برای اتصال صنایع به خط آهن سراسری است.
نصر آزادانی با اشاره به کاهش بهسزای ارزبری با تولید ریل ملی اظهار داشت: بسته به خط تولید کارخانه ذوبآهن، قطعاً در مقایسه با ریلهای خارجی، کاهش قابل توجهی در هزینهها خواهیم داشت.
معاون ساخت و توسعه راهآهن کشور اضافه کرد: امیدواریم تا تابستان امسال پروژه احداث ریل ملی به پایان برسد و ریلها تحویل شود.
روز ۶ تیرماه سال ۹۳ بود که تفاهمنامه تولید ریلی ملی، بین وزیر راه و شهرسازی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل ذوبآهن اصفهان منعقد شد.
پیش از این نیز دو تفاهمنامه دیگر با همین موضوع تولید ریلی ملی در دیماه ۸۷ و نیز اردیبهشت ۹۲ در دولتهای نهم و دهم، با حضور مسؤولان وقت به امضا رسید اما عملیاتی نشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.