رییس هیأت مدیره کارگزاری مهرآفرین:معاملات آتی ارز از سوئیفت هم واجب تر است

  رییس هیأت مدیره کارگزاری مهرآفرین گفت: مقدمات راه‌اندازی معاملات آتی ارز را بورس کالای ایران در ماه‌های اخیر انجام داده و به‌طور قطع این معاملات در سال جاری راه‌اندازی خواهد شد. معاملات آتی ارز از سوئیفت هم واجب‌تر است. شاهین چراغی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: راه‌اندازی معاملات آتی ارز با پیگیری‌های بورس کالا […]

 

رییس هیأت مدیره کارگزاری مهرآفرین گفت: مقدمات راه‌اندازی معاملات آتی ارز را بورس کالای ایران در ماه‌های اخیر انجام داده و به‌طور قطع این معاملات در سال جاری راه‌اندازی خواهد شد. معاملات آتی ارز از سوئیفت هم واجب‌تر است.

شاهین چراغی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: راه‌اندازی معاملات آتی ارز با پیگیری‌های بورس کالا در شورای عالی بورس تصویب شده است و فعالان این حوزه در انتظار مصوبه هیأت دولت و همچنین آماده‌سازی نهایی نرم‌افزار معاملاتی هستند تا هر چه زودتر معاملات آتی ارز راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به این‌که یکی از حلقه‌های مفقوده در بازار ارز، بحث هج کردن (Hedge یا پوشش ریسک تکنیکی است که در بازارهای آتی برای مصون ماندن از ریسک تغییرات قیمت به‌کار برده می‌شود) نرخ‌ها است، گفت: معاملات آتی ارز این امکان را به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ارز می‌دهد که از نوسانات قیمت ارز در امان باشند.

رییس هیأت مدیره کارگزاری مهرآفرین یکی از بهترین راهکار‌ها برای پوشش ریسک خریداران و فروشندگان را راه‌اندازی معاملات آتی ارز عنوان کرد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به این‌که معاملات آتی ارز از نوسان‌های غیرمنطقی قیمت‌ها جلوگیری می‌کند، تأکید کرد: به‌طور قطع این معامله‌ها مورد توجه و استقبال تولیدکنندگان و مصرف کنندگان قرار خواهد گرفت.

چراغی معتقد است؛ راه‌اندازی معاملات آتی ارز در بلندمدت انقلابی در حوزه مالی شرکت‌های واردکننده و صادرکننده ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: در معاملات آتی ارز مبادله فیزیکی انجام نمی‌شود و این موضوع به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کمک می‌کند تا ریسک‌های خود را پوشش دهند، به این ترتیب با آغاز به‌کار این معاملات، از زیان‌های بزرگ برای واحدهای تولیدی جلوگیری می‌شود.

وی یکی دیگر از مزایای مهم و اساسی معاملات آتی ارز را کمک به ثبات قیمت در بازار فیزیکی دانست و افزود: در حال حاضر منبع اساسی و مهمی برای معاملات فیزیکی وجود ندارد و با راه‌اندازی معاملات آتی ارز همانند آتی سکه، منبعی مهم برای نرخ ارز ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در بازار سکه، نرخ آتی و نقدی را بورس کالای ایران هر روز اعلام می‌کند و به این ترتیب بازار سکه به ثبات رسیده و از آشفتگی قبلی ر‌ها شده است.

به گفته رییس هیأت مدیره کارگزاری مهرآفرین، در حال حاضر اصلی‌‌ترین قطعه گمشده در مبادلات خارجی نیز نبود معاملات آتی ارز است؛ چرا که اکثر سرمایه‌گذاران خارجی به دلیل وجود نوسانات در بازار ارز با معضل روبه رو هستند و راه‌اندازی معاملات آتی ارز حضور این گروه را افزایش خواهد داد.

 

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در پایان با اشاره به این‌که راه‌اندازی معاملات آتی ارز از سوئیفت هم واجب‌تر است، گفت: در حال حاضر در بازار ارز، ابزار هج کردن وجود ندارد و از این رو سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با تغییرات شدید ارزی در بازار ایران روبه رو هستند؛ با همه این تفاسیر راه‌اندازی معاملات آتی ارز با هماهنگی بانک مرکزی و بورس کالای ایران باید در اولویت برنامه‌های این دو نهاد و مسؤولان اقتصادی قرار گیرد.