تشکیل کارگروه تهیه گزارش عملکرد اعتبارات تحقیقاتی دستگاه‌های اجرایی

معاون پژوهشی وزارت علوم اعلام کرد تشکیل کارگروه تهیه گزارش عملکرد اعتبارات تحقیقاتی دستگاه‌های اجرایی معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: در جلسه شورای عالی علوم تحقیقات بررسی ۱۳ طرح کلان ملی انجام شد که ارزیابی ۸ طرح به پایان رسید و ۶ طرح پذیرفته شد. وحید احمدی در گفت‌و‌گو با مهر در خصوص مصوبات جلسه […]

معاون پژوهشی وزارت علوم اعلام کرد

تشکیل کارگروه تهیه گزارش عملکرد اعتبارات تحقیقاتی دستگاه‌های اجرایی

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: در جلسه شورای عالی علوم تحقیقات بررسی ۱۳ طرح کلان ملی انجام شد که ارزیابی ۸ طرح به پایان رسید و ۶ طرح پذیرفته شد.

وحید احمدی در گفت‌و‌گو با مهر در خصوص مصوبات جلسه ۲۱ شورای عتف گفت: در جلسه گذشته شورای عتف مصوب شد از مجموع طرح‌های کلان ملی تعدادی که دارای اولویت بودند تأمین اعتبار شوند همچنین طرح‌هایی که فاقد اولویت بودند مختومه اعلام شدند و ۱۳ طرح برای بررسی مجدد انتخاب شدند.

وی افزود: این ۱۳ طرح کلان ملی با همکاری شورای عتف و سازمان برنامه و بودجه مجدد بررسی شدند که ارزیابی ۸ طرح به پایان رسید و ۵ طرح همچنان باقی است.

معاون پژوهشی وزارت علوم عنوان‌کرد: از مجموع ۸ طرح ارزیابی شده تعداد ۶ طرح تأیید شدند و دو طرح مختومه اعلام شد.

احمدی اظهارداشت: کل اعتبارات مورد نیاز طرح‌های کلان ملی هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است که ۵۲ درصد این اعتبار سهم سفارش‌دهندگان و ۴۸ درصد سهم شورای عتف است.

وی خاطرنشان‌کرد: در جلسه امروز شورای عفت تصویب شد تا سازمان برنامه و بودجه سازوکار لازم برای تأمین منابع مورد نیاز طرح‌های کلان ملی را تهیه و در برنامه بودجه ارایه کنند.

معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان این‌که مدت زمان فعالیت اعضای حقیقی کمیسیون‌های تخصصی شورای عتف دو سال است، تأکید کرد: در جلسه امروز شورای عتف تصویب شد که این زمان به ۴ سال افزایش یابد.

تشکیل کمیته‌ای برای اجرای مصوبات شورای عتف

احمدی با بیان این‌که هیأت امنا شورای عتف متشکل از اعضای شورای عالی عتف است، گفت: در جلسه آخر تصویب شد تا کمیته‌ای متشکل از برخی از اعضای هیأت امنا به عنوان کمیته‌ای برای اجرای مصوبات این شورا انتخاب شوند.

وی خاطرنشان‌کرد: این کمیته متشکل از وزرای علوم، بهداشت، دفاع و آموزش و پرورش، رییس سازمان برنامه و بودجه و معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور است.

معاون پژوهشی وزارت علوم اظهارداشت: با تشکیل این کمیته مصوبات اجرایی شورای عتف پیگیری می‌شود و قبل از اجرا مصوبات باید از معاونت حقوقی ریاست جمهوری استعلام شوند.

ارایه لایحه پیشنهادی مشوق‌های مناطق ویژه به هیأت دولت

احمدی عنوان‌کرد: مناطق ویژه علم و فناوری درخواست توسعه مشوق‌های مالی و معنوی را داشتند که لایحه مشوق‌های مناطق ویژه علم و فناوری در کمیسیون‌های تخصصی شورای عتف تهیه شده و قرار شد این لایحه از طریق وزیر علوم به هیأت وزیران ارایه شود.

وی تأکیدکرد: در این جلسه اساس‌نامه مربوط به سازمان عامل منطقه ویژه علم و فناوری اصفهان نیز به تصویب رسید.

عملکرد تحقیقاتی دستگاه‌های اجرایی

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: در این جلسه مصوب شد تا کارگروهی متشکل از وزرای علوم و بهداشت، معاون علمی و فناوری و رییس سازمان برنامه و بودجه گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی در نحوه هزینه کرد اعتبارات تحقیقاتی تهیه شود و به مجلس شورای اسلامی ارایه شود.

احمدی تأکید کرد: همچنین تصویب شد سازمان برنامه و بودجه مانند سال‌های گذشته برای دستگاه‌هایی که در تدوین این گزارش همکاری نکرده‌اند ۲۰ درصد کاهش تخصیص به عنوان جریمه در نظر گیرد.

 

وی اضافه‌کرد: سازمان برنامه برای تشویق دستگاه‌هایی که در این خصوص همکاری داشته‌اند نیز تا ۱۰ درصد تخصیص اعتبار در نظر خواهد گرفت.