نخستین گندله‌سازی شرق کشور تولید آزمایشی را آغاز کرد

گندله‌سازی دوم سنگان در نوبت راه‌اندازی قرار گرفت نخستین گندله‌سازی شرق کشور تولید آزمایشی را آغاز کرد محمد قره‌داغلی- رییس هیأت عامل ایمیدرو خبر داد: گندله‌سازی مبارکه به عنوان نخستین کارخانه گندله سنگ‌آهن شرق کشور، تولید آزمایشی را آغاز کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در جریان سفر رییس هیأت‌عامل ایمیدرو به مجتمع سنگ‌آهن سنگان، نخستین گندله‌سازی […]

گندله‌سازی دوم سنگان در نوبت راه‌اندازی قرار گرفت

نخستین گندله‌سازی شرق کشور تولید آزمایشی را آغاز کرد

محمد قره‌داغلی- رییس هیأت عامل ایمیدرو خبر داد: گندله‌سازی مبارکه به عنوان نخستین کارخانه گندله سنگ‌آهن شرق کشور، تولید آزمایشی را آغاز کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، در جریان سفر رییس هیأت‌عامل ایمیدرو به مجتمع سنگ‌آهن سنگان، نخستین گندله‌سازی شرق کشور به ظرفیت تولید ۵ میلیون تن به تولید آزمایشی رسید و همزمان گندله‌سازی ۵ میلیون تنی اپال پارسیان که مرحله تست سرد را پشت سرمی گذارد، در نوبت راه‌اندازی قرار گرفت.

 مهدی‌کرباسیان که در جمع مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری فرآوری سنگ‌آهن سنگان و خبرنگاران سخن می‌گفت ‏تصریح کرد: اکنون ۱۰ میلیون تن ظرفیت جدید تولید گندله در سنگان آماده ورود به مدار تولید است.

وی یادآور شد: سال ۹۲ طرح‌های کنسانتره و گندله‌سازی با پیشرفت کم یا رکود در اجرا مواجه بودند اما با مشارکت و هم‌‌‌‌‌ت بخش خصوصی توانستیم طرح‌ها را فعال کنیم که امروزه آماده تولید هستند.

وی با بیان این‌که طراحی این کارخانه‌ها توسط ایرانی‌ها انجام شده گفت: نکته قابل‌توجه این است که ‏۷۰درصد تجهیزات و ماشین‌آلات نیز شرکت‌های داخلی ساخته شده است.

کرباسیان درباره اشتغال طرح‌ها اظهار داشت: ‏هم‌اینک در پروژه‌‌های توسعه سنگان ۴هزار نفر مشغول به‌کار هستند و ۱۰هزار نفر نیز به‌طور غیرمستقیم اشتغال پیدا کرده‌اند. وی گفت: فولاد مبارکه ۱۳۰۰ میلیارد تومان و اپال ۹۰۰ میلیارد تومان در طرح‌های خود سرمایه‌گذاری می‌کنند.

رییس هیأت عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: از سال ۹۲ تا پایان سال گذشته ظرفیت تولید از ۲۲ میلیون به ۳۲ میلیون تن و ظرفیت تولید فولاد خام از ۲۲میلیون به ۳۰ میلیون رسیده است.‏ وی ادامه داد: اکنون ۱۰ میلیون تن ظرفیت جدید گندله آماده تولید شده است. کرباسیان گفت: انجام اکتشافات جدید سبب شد ‏ذخایر سنگ‌آهن سنگان، از ۶۵۰ میلیون تن به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن برسد هرچند پیش‌بینی می‌شود میزان ذخایر به ۱٫۵ میلیارد تن هم برسد.

وی همچنین درباره زیرساخت‌های سنگان گفت: ‏ با مذاکراتی که با شرکت ملی گاز انجام داده‌ایم، گاز مورد نیاز تمامی پروژه‌ها تا نیمه پاییز تأمین می‌شود.

رییس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) درباره‌ حل مشکل آب مجتمع معدنی سنگان از مذاکره با دولت افغانستان برای استفاده از رودخانه مرزی خبر داد.

کرباسیان افزود: ایران و افغانستان مذاکراتی را برای انجام فعالیت‌های مشترک صنعتی داشته‌اند که موضوع همکاری‌های فولادی از جمله آنها بوده است.

وی ادامه داد: در سفری که به کابل داشتم پیشنهاد شد افغانستان با توجه به ذخایر مناسبی که در سنگان افغانستان دارد، کارخانه‌های کسانتره و گندله را در آنجا احداث کند و موضوع فولاد نیز با توجه به وضعیت گاز در ایران دنبال شود و مطابق آن بحث تأمین آب حوزه فولاد از طریق آب رودخانه مرزی افغانستان صورت گیرد.

رییس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، اظهار کرد: آخرین اتفاقی که در این زمینه افتاد این بود که قرار شد تا کارشناسان افغانی برای بررسی موضوع انتقال آب به ایران سفر کنند تا این موضوع به مرحله‌ انجام برسد.

وی درباره تأمین سرمایه پروژه‌های توسعه‌ای معدن و صنایع معدنی گفت: دولت طبق سیاست تعاملی که با دنیا دارد، بخشی از منابع مالی را از خارج تهیه. خواهد کرد. وی همچنین استفاده از سرمایه ایرانیان خارج کشور را از اولویت‌های تأمین سرمایه اعلام کرد.

تولید آهن اسفنجی در شادگان

کرباسیان همچنین خبر داد که طی روزهای گذشته کارخانه آهن اسفنجی شادگان به تولید رسید. این نخستین کارخانه به روش ایرانی پرد است که راه‌اندازی شده است.‏

پیش از وی مرتضی هاشم‌پور، ‏مدیر مجتمع سنگ‌آهن سنگان گفت: طی دولت یازدهم ایمیدرو توانست با سرعت دادن به طرح‌های سنگان، شرایط راه‌اندازی پروژه‌ها را فراهم کند.

بهرام سبحانی، مدیرعامل ‏فولاد مبارکه نیز در این برنامه گفت: با جذب نیروهای بومی و آموزش آنها در اصفهان، اقدام به راه‌اندازی کارخانه با همان نیرو‌ها و جمعی از متخصصان کردیم. سبحانی ادامه داد: به جای این‌که قرارداد ساخت گندله‌سازی را با خارجی‌ها ببندیم، با یک شرکت ایرانی، بستیم و آنان با شریک خارجی اقدام به ساخت کارخانه کردند.

از سوی دیگر، مولایی و سلطانی، مدیران عامل شرکت‌های توسعه ملی، اپال پارسیان‏ و عباسپور، مدیر زیرساخت سنگان شرایط راه‌اندازی پروژه‌ها را مناسب ذکر کردند.

علاوه براین، نگهبان نماینده مردم خواف و رشتخوار و فرماندار خواف ‏توضیحاتی درباره تأثیر پروژه‌ها در منطقه ارایه کردند.

 

مجتمع سنگ‌آهن سنگان اجرای ۱۷٫۵ میلیون تن کنستانتره و گندله سنگ‌آهن را در دست اجرا دارد که هم اینک ۱۰ میلیون تن از ظرفیت تولید گندله آماده ورود به مدار تولید است. ‏کرباسیان ریس هیأت‌عامل ایمیدرو همچنین در شامگاه دیشب با حضور در مسجد شهر سنگان و دیدار با مردم منطقه و امام جمعه آن شهر سخنانی درباب تأثیرات اقتصادی و اجتماعی پروژه‌های سنگ‌آهن سنگان و خواف و نیز اهمیت وحدت شیعه و سنی بیان کرد.