بخش خصوصی نباید تفکیک و ادغام را قضاوت کند

نایب رییس اتاق ایران بخش خصوصی نباید تفکیک و ادغام را قضاوت کند نایب رییس اتاق ایران با بیان این‌که بخش خصوصی نباید در موضع قضاوت درباره تفکیک یا ادغام قرار بگیرد و به نفع یکی از آنها حکم بدهد، گفت: بخش خصوصی باید اصلاح جریان حال حاضر در مدیریت و مأموریت‌های وزارتخانه را دنبال […]

نایب رییس اتاق ایران

بخش خصوصی نباید تفکیک و ادغام را قضاوت کند

نایب رییس اتاق ایران با بیان این‌که بخش خصوصی نباید در موضع قضاوت درباره تفکیک یا ادغام قرار بگیرد و به نفع یکی از آنها حکم بدهد، گفت: بخش خصوصی باید اصلاح جریان حال حاضر در مدیریت و مأموریت‌های وزارتخانه را دنبال کند.

به گزارش سایت خبری اتاق تهران محمدرضاانصاری با تأکید بر این‌که مقوله تفکیک و ادغام وزارتخانه‌ها از اساس عجولانه بدون فکر و بی‌هدف دنبال شده است، اظهارکرد: طراحان این بحث‌‌ها فکر می‌کنند یکی کردن ۳ وزارتخانه باعث شده صمت بزرگ شود تا حدی که وزیر نتواند آن را به‌خوبی اداره کند، درحالی‌که این‌طور نیست. کوچک یا بزرگ شدن یک سازمان به‌تناسب حجم مأموریتی است که برای سازمان تعریف می‌کنند.

وی افزود: زمانی که مأموریت سازمان همه وظایف بخش خصوصی و تصدی‌گری را در بربگیرد، چه آن را تفکیک کنید و چه جمع کنید بازهم بزرگ است. اگر قصد داریم دولت را سبک کنیم باید مأموریتش را کم کنیم و فقط باید مدیریت را به آن بسپاریم، مأموریت تصدی‌گری و اجرا که بخش خصوصی به‌مراتب با راندمان و بهره‌وری بالاتری به آن شکل می‌دهد و اجرا می‌کند، نباید به وزارتخانه سپرده شود. وزارتخانه بزرگ هم بهره‌وری پایین دارد و هم اداره آن سخت است.

‌نایب رییس اتاق ایران ادامه‌داد: با توجه به شیوه کار ما، شرایط بدتر هم می‌شود. به‌طورمعمول وزیر می‌خواهد تمام وزارتخانه را شخصاً زیر نظر بگیرد و اداره کند. وزیر از ظرفیت عظیم کارشناسی که وزارتخانه دارد، استفاده نمی‌کند در نتیجه بار خود را به‌طور مضاعف سنگین می‌کند. این شیوه کار به مشکلات اضافه می‌کند و در نهایت کار ما می‌رسد به یافتن یک نابغه. فکر می‌کنیم حتماً باید یک نابغه وزیر شود که وزارتخانه را اداره کند درحالی‌که اگر وزارتخانه‌ها را جدا کنیم، بازهم این قصه هست و این مشکلات پابرجاست.

‌انصاری با بیان این‌که آقای نعمت‌زاده ظرفیت علمی، دانشی و تجربه بالایی دارد و صمیمانه هم کارکرده است، گفت: نعمت‌زاده مدیر کوچکی نیست، او مدیر نمونه‌ای است اما باید توجه کرد که مشکلات امروز وزارت صمت، به این معنی نیست که نعمت‌زاده کم آورده است.

وی افزود: به دو دلیل یعنی چاق شدن مأموریت و فربه‌کردن وزارتخانه، و دوم شیوه کار اشتباه به مشکل برخوردیم.

نایب رییس اتاق ایران ادامه‌داد: بدنه کارشناسی درون وزارتخانه می‌تواند لنگر پایدار برای وزارتخانه باشد و بار وزیر را کم کند اما از آن استفاده نمی‌شود. ما تقریباً در تمام وزارتخانه‌ها با همین شیوه کار می‌کنیم درحالی‌که اگر این دو مسأله را تغییر دهیم، دیگر مقوله تفکیک یا ادغام وزارتخانه‌ها مطرح نیست.

انصاری تأکیدکرد: اگر اولاً مأموریت وزارتخانه را کم کنند و مأموریت‌های متعدد آن را به بخش خصوصی واگذار کنند و دوم این‌که شیوه کار را تغییر دهند به نتایج بهتری می‌رسیم و دیگر بحث تفکیک و ادغام مطرح نیست. ‌نایب رییس اتاق ایران تصریح‌کرد: وزیر باید جریان تاریخی کارشناسی وزارتخانه‌ها را مدیریت کند. اگر تغییری در وزارتخانه اتفاق می‌افتد از یک نظر کارشناسانه منبعث شود نه نظر شخصی وزیر. وزیر باید این فرایند را به‌خوبی مدیریت کند. کاهش مأموریت‌های وزارتخانه و تغییر شیوه مدیریتی وزرا البته لازم و ملزوم یکدیگر است.

وی ادامه‌داد: زمانی که از مأموریت‌های وزارتخانه کم کنید، در عمل از وظایف وزیر کم شده است در نتیجه مدیریت وزارتخانه راحت‌تر است. زمانی که مأموریت‌ها را کم کنید اندازه سازمان تغییر می‌کند و همان‌طور که گفتم اندازه سازمان را دو چیز تعیین می‌کند، یکی مأموریت‌هایی که برای آن سازمان تعریف می‌کند و دیگری بهره‌وری که در سازمان وجود دارد. با کاهش مأموریت‌ها و افزایش بهره‌وری وزارتخانه کوچک می‌شود.

 

انصاری گفت: بنابراین بخش خصوصی نباید در موضع قضاوت درباره تفکیک یا ادغام قرار بگیرد و به نفع یکی از آنها حکم بدهد. بخش خصوصی باید اصلاح جریان حال حاضر در مدیریت و مأموریت‌های وزارتخانه را دنبال کند.