بایدها و نبایدهای پیشفروش خودرو اطلاعرسانی نسبت به زمان پیش فروش با قید مشخصات خودرو، قیمت نهایی محصولات، نشان تجاری، نوع، تیپ، رنگ، تجهیزات درخواستی، سود مشارکت، زمان تحویل و…» را میتوان از جمله الزاماتی دانست که در آییننامه حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو لحاظ شده است. به گزارش اقتصاد آنلاین، الزاماتی که به هنگام […]
بایدها و نبایدهای پیشفروش خودرو
اطلاعرسانی نسبت به زمان پیش فروش با قید مشخصات خودرو، قیمت نهایی محصولات، نشان تجاری، نوع، تیپ، رنگ، تجهیزات درخواستی، سود مشارکت، زمان تحویل و…» را میتوان از جمله الزاماتی دانست که در آییننامه حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو لحاظ شده است.
به گزارش اقتصاد آنلاین، الزاماتی که به هنگام پیش فروش خودروهای داخلی و وارداتی باید مدنظر قرار گیرد، اما در نهایت برخی از مفاد پیشبینی شده در این آییننامه نادیده گرفته میشود. روندی که در سالهای اخیر به دفعات شاهد آن بودهایم و در نهایت امر این خریداران بودند که متضرر قراردادهای پیش فروش شدهاند.
علاوه بر موارد مذکور و براساس آییننامه، عرضهکننده موظف است در قرارداد پیش فروش، سود مشارکت وجوه دریافتی را از تاریخ دریافت ودیعه تا تاریخ تحویل مندرج در قرارداد پرداخت کند و در صورت تأخیر در تحویل خودرو، از تاریخ تحویل مندرج در قرارداد تا زمان تحویل خودرو به مصرفکننده، مبلغ خسارت تأخیر در تحویل را نسبت به وجوه پرداختی محاسبه و بپردازد. این بند نیز از جمله بندهایی است که در نهایت در میان هزینههای مازادی که فروشنده به هنگام تحویل از خریدار دریافت میکنند نادیده گرفته میشود.
از سوی دیگر براساس آییننامه حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، در صورت بروز مشکل در فرایند رعایت استانداردهای مصوب و تأخیر در تحویل خودرو، عرضهکننده مسؤول جبران خسارات وارده و کسب رضایت مصرفکننده خواهد بود. علاوه بر این، دوره تضمین برای انواع خودروها با اصلاحاتی همراه شد که به موجب آن، برای خودروهای سنگین شامل مینی بوس، میدل باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده از تاریخ تحویل به مصرفکننده حداقل دو سال و برای انواع موتورسیکلت از تاریخ تحویل حداقل یکسال تعیین شده است.
در این خصوص کارشناسان خودرو معتقدند اعلام قیمت نهایی خودرو یکی از مواردی است که باید در قرارداد پیش فروش قید شود؛ این الزام در حالی در آییننامه حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو لحاظ شده که برخی از خودروسازان با قیمت اولیه اقدام به پیش فروش خودرو میکنند که این امر در نهایت سردرگمی خریداران را به همراه دارد.
از سوی دیگر خودروسازان در برخی مواقع به هنگام تحویل خودرو هزینههای مازادی را از خریداران مطالبه میکنند که این امر نیز خلاف آییننامه حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو است. الزام به اجرای مفاد پیشبینی شده در قرارداد از دیگر مواردی است کارشناسان حوزه خودرو به آن اشاره کرده و در این خصوص میگویند: یکی دیگر از مواردی که فعالان صنعت خودرو به آن اشاره میکنند الزام خودروسازان به پایبندی در ارایه خودرو با آپشنهای پیشبینی شده در قرارداد پیش فروش است، الزامی که میتوان گفت خودروسازان چندان به اجرایی کردن آن پایبند نیستند، در این خصوص میتوان به رنگ خودرو اشاره کرد؛ بهطوری که در بسیاری مواقع مشاهده شده که خودروسازان به بهانه محدودیت در تولید به این مورد در قرارداد چندان پایبند نیستند.
پیشنهاد دریافت خودرو جایگزین از دیگر مواردی است که کارشناسان خودرو به آن اشاره کرده و در این خصوص میگویند: در برخی مواقع شاهد این موضوع بودیم که خودروسازان بیش از میزان تولید اقدام به پیش فروش کردهاند اقدامی که موجب شده تا نتوانند به تعهدات خود عمل کنند و به ناچار به خریدار پیشنهاد خودرو جایگزین را دادهاند.
عدم پذیرش ریسک نرخ ارز از سوی خودروسازان یکی دیگر مواردی است که نادیده گرفتن شدن حقوق خریداران را به همراه داشته است. بهطوری که در بسیاری از موارد مشاهده شده که خودروسازان تغییرات نرخ ارز را در قیمت نهایی خودرو اعمال میکنند و خریدار نیز ناچار به پرداخت این مابهالتفاوت میشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.