کاهش شدت تغییر وضعیت اقلیم با کاهش پسماند غذایی

  محققان برآورد کردند که با مدیریت صحیح توزیع و مصرف مواد غذایی، می‌توان انتشار آلاینده‌های ناشی از فعالیت‌های کشاورزی را تا سال ۲۰۵۰ میلادی، حدود ۱۴ درصد کاهش داد. به گزارش ایرنا، این پژوهشگران گفتند که کاهش ضایعات محصولات غذایی در سراسر جهان به توقف انتشار گازهای گرم‌کننده زمین و کاهش شدت و پیامدهای […]

 

محققان برآورد کردند که با مدیریت صحیح توزیع و مصرف مواد غذایی، می‌توان انتشار آلاینده‌های ناشی از فعالیت‌های کشاورزی را تا سال ۲۰۵۰ میلادی، حدود ۱۴ درصد کاهش داد.

به گزارش ایرنا، این پژوهشگران گفتند که کاهش ضایعات محصولات غذایی در سراسر جهان به توقف انتشار گازهای گرم‌کننده زمین و کاهش شدت و پیامدهای تغییر آب و هوا، همچون بالا آمدن سطح آب دریاها، کمک می‌کند.

به گفته پراجل پردهان از نویسندگان گزارش این تحقیق، کشاورزی یک عامل اصلی تغییر آب و هوایی است، به‌طوری که در سال ۲۰۱۰، بیش از ۲۰ درصد از گازهای گلخانه انتشار یافته، حاصل فعالیت‌های کشاورزی بود.

پردهان افزود: از این رو، جلوگیری از هدررفت و پسماند مواد غذایی به جلوگیری از انتشار غیرضرور گازهای گلخانه‌ای و کاهش تأثیرات تغییر آب و هوایی می‌انجامد.

براساس این گزارش، بین ۳۰ الی ۴۰ درصد از مواد غذایی تولید شده در سراسر جهان مصرف نمی‌شوند، زیرا پس از برداشت محصول و در جریان انتقال به مراکز عرضه فاسد می‌شوند و یا توسط مغازه‌داران و مصرف‌کنندگان راهی زباله‌دان می‌شوند.

این در حالی است که به گفته محققان، اگر اقتصادهای در حال ظهور همچون چین و هند عادات غذایی غرب را که از جمله شامل مصرف گوشت بیش‌تر است، بپذیرند، پیش‌بینی می‌شود که پسماندهای مواد غذایی بیش از پیش و به‌طور چشمگیر افزایش یابد. مصرف مواد غذایی در کشورهای ثروتمند، بیش از حد نیاز است و این مواد به سادگی راهی سطل‌های زباله می‌شوند.

با توسعه کشورهای فقیر و افزایش جمعیت جهان، انتشار آلاینده‌های مرتبط با پسماند غذایی احتمالاً تا سال ۲۰۵۰ میلادی سالانه از معادل ۰٫۵ گیگاتن دی‌اکسیدکربن به ۱٫۹ الی ۲٫۵ گیگاتن افزایش می‌یابد.

 

این در حالی است که براساس یک باور رایج، کاهش ضایعات غذایی و توزیع مواد غذایی مازاد میان نیازمندان، می‌تواند گرسنگی را در مناطق فقیر برطرف کند.