تولید نانوذرات مغناطیسی کاربردی در صنایع نظامی از قند!

  محققان دانشگاه کاشان با استفاده از قند موفق به تولید آزمایشگاهی نانوذرات مغناطیسی مورد نیاز در صنایع الکترونیک و نظامی شدند. به گزارش ایسنا، مسعود صلواتی نیاسری، عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان و مجری طرح اظهار کرد: ذرات مغناطیسی با کاربردهایی نظیر مولکول‌های هوشمند، جوهرهای مغناطیسی و چیپ‌های الکترونیک امروزه در بسیاری از صنایع […]

 

محققان دانشگاه کاشان با استفاده از قند موفق به تولید آزمایشگاهی نانوذرات مغناطیسی مورد نیاز در صنایع الکترونیک و نظامی شدند.

به گزارش ایسنا، مسعود صلواتی نیاسری، عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان و مجری طرح اظهار کرد: ذرات مغناطیسی با کاربردهایی نظیر مولکول‌های هوشمند، جوهرهای مغناطیسی و چیپ‌های الکترونیک امروزه در بسیاری از صنایع مورد توجه قرار گرفته‌اند این در حالی است که در مقیاس نانو تغییر اندازه و مورفولوژی به شدت روی خواص مغناطیسی مواد اثرگذار است و تغییر در هر یک از موارد فوق باعث ایجاد تنوع در رفتار مغناطیسی خواهد شد.

وی افزود: از این ‌رو کاهش اندازه‌ ذرات در مقیاس نانومتری می‌تواند موجب بهبود عملکرد این ذرات شود. روش‌های متعددی به‌ منظور تولید ذرات مغناطیسی در اندازه‌های نانومتری از جمله استفاده از مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در دهه‌های اخیر به دلیل رعایت مسایل زیست‌محیطی استفاده از مواد طبیعی به‌ عنوان جایگزین ترکیبات شیمیایی مطرح شده است.

صلواتی نیاسری با اشاره به این‌که هگزافریت باریم به ‌عنوان یک ماده‌ مغناطیسی عملکرد خوبی از لحاظ جذب امواج ماکرویو از خود نشان می‌دهد، گفت: هدف از انجام این طرح تحقیقاتی معرفی یک ماده‌ طبیعی جایگزین و یک روش کم ‌هزینه برای تولید این ماده‌ مغناطیسی در اندازه‌ ذرات نانومتری بوده است.

وی تأکید کرد: در روش ارایه شده علاوه بر ساده، کم‌هزینه بودن و سرعت بالای فرایند، از کربوهیدرات موجود در قند به‌ عنوان سوخت پاک مورد نیاز فرایند بهره بردیم که این امر موجب بی‌نیاز شدن به روش‌های پر هزینه برای کلوخه شدن نانو ذرات شد.

صلواتی نیاسری، نانوذرات سنتز شده به این روش را دارای عملکرد مغناطیسی بسیار خوب و پایداری شیمیایی و مقاومت الکتریکی بالا دانست و در خصوص عملکرد نانوفریت‌های مغناطیسی در جذب امواج ماکرویو گفت: نانوکریستال‌های مغناطیسی به دلیل دارا بودن نسبت سطح به حجم بالا، انرژی سطحی بالایی دارند، از این ‌رو سطح انرژی الکترون‌‌ها بر روی سطح بیش‌تر از سطح انرژی الکترون‌های درون کریستال است. بنابراین این الکترون‌‌ها با جذب انرژی کم‌تری به سطوح بالاتر انتقال می‌یابند. به این ترتیب ذرات با ابعاد نانومتری توانایی بیش‌تر در جذب امواج ماکرویو را خواهند داشت.

این محقق با تأکید بر این که در این طرح نانوذرات فریت‌باریم به روش سل‌ژل خود احتراقی سنتز شد، خاطرنشان کرد: نتایج به دست آمده نشان ‌داد با استفاده از روش سل ژل خود احتراقی، دمای کلسیناسیون تا حد امکان کاهش می‌یابد. همچنین توزیع اندازه‌ ذرات در محدوده‌ باریکی قرار گرفته و خلوص و خواص نانو ذرات از کیفیت مطلوبی برخوردار خواهد بود.

 

به گفته وی، این نانو ذرات مغناطیسی در صنایع الکترونیک و نظامی کاربرد دارد.