ثریا حکمت تا خانه ابدی بدرقه شد

  مراسم بدرقه پیکر ثریا حکمت (بازیگر سینما و تلویزیون) در حالی برگزار شد که علی دهکردی، خطاب به رییس سازمان سینمایی که در مراسم حاضر بود، گفت: هنرمندان ما باید مشمول قانون بازنشستگی شوند تا فشار روانی کم‌تری روی دوش آن‌ها باشد. به گزارش ایسنا، اجرای این مراسم را که ۲۲ فروردین ماه برگزار […]

 

مراسم بدرقه پیکر ثریا حکمت (بازیگر سینما و تلویزیون) در حالی برگزار شد که علی دهکردی، خطاب به رییس سازمان سینمایی که در مراسم حاضر بود، گفت: هنرمندان ما باید مشمول قانون بازنشستگی شوند تا فشار روانی کم‌تری روی دوش آن‌ها باشد.

به گزارش ایسنا، اجرای این مراسم را که ۲۲ فروردین ماه برگزار می‌شد، کامران ملکی برعهده داشت‌ در ابتدا علی دهکردی، نایب رییس انجمن بازیگران در سخنانی با اظهار تأسف از این‌که حیاط خانه سینما به جمع شدن هنرمندان برای چنین مراسم‌هایی تبدیل شده است‌، گفت: به جای این‌که برای شادی و جشن به اینجا بیاییم، برای بدرقه ابدی دوستانمان می‌آییم.

وی با اشاره به سابقه کاری ثریا حکمت‌ اظهار کرد: قدمت کاری وی اهمیت زیادی دارد و سال‌های سختی که فعالیت بازیگری داشتند و سختی‌هایی که متحمل شدند تا راه برای امثال من، باز شود و باید به همه این عزیزان که در سال‌های سخت کار کردند‌، ادای احترام کنیم.

حجت‌ا… ایوبی، رییس سازمان سینمایی بعد از تقدیر و تشکر علی دهکردی جهت حمایتش از هنرمندان به پشت تریبون رفت و ضمن تسلیت درگذشت ثریا حکمت اظهار کرد: آن‌چه برای حکمت‌‌ها در جامعه نخبه اتفاق می‌افتد، دل ما را به درد می‌آورد. نباید وضعیت هنرمند به جایی برسد که به کمک ما نیازمند باشد و این کمک‌‌ها باید سازمان یافته باشد که این روند نیاز به اراده و عزم جدی است.

خسرو امیرصادقی که در ۶ فیلم سینمایی با ثریا حکمت همکاری داشته است با بیان این‌که برای فیلم جدیدش به دنبال یک اسم بوده است، گفت: بعد از فوت ثریا حکمت، همسرم نام «پایان یک زن» را پیشنهاد کرد.

وی ادامه داد: انسان بودن به تنهایی یک مکتب و دین است و افسوس که امروز خریدار ندارد. ثریا حکمت در سال ۶۰ در حالی که دخترش مونا را باردار بود، همکاری‌اش با ما آغاز شد در دورانی که یک سوپراستار بود و ماهی ۱۸ هزار تومان درآمد داشت که در آن زمان، رقم بالایی بود.

مهدی فخیم‌زاده آخرین سخنران این مراسم بود و با اشاره به دو فیلمی که با ثریا حکمت کار کرده است‌، گفت: او بسیار هنرپیشه حسی و توانایی بود و برای نقشش بسیار مایه می‌گذاشت و توانمند بود.

ثریا حکمت که صبح ۲۰ فروردین ماه درگذشت، در قطعه هنرمندان در کنار مهری مهرنیا به خاک سپرده می‌شود.

این بازیگر با نام اصلی آذر مهدی قلی‌خانی متولد ۱۳۳۲ در خوی بود که پس از اخذ مدرک منشی‌گری از اوایل دهه ۵۰ فعالیت بازیگری‌اش را آغاز کرد که تا اواخر دهه ۸۰ ادامه داشت.

از جمله فیلم‌های سینمایی که این هنرمند فقید در آن‌‌ها نقش‌آفرینی کرده بود می‌توان به آثاری چون «نقطه ضعف»، «تصویر آخر»، «خواستگاری»، «شب‌شکن»، «سمندر»، «جدال در تاسوکی»، «بهار در پاییز»، «دو همسفر»، «حالا چه شود؟»، «روز دیدنی»، «نیش»، «تهاجم»، «ماه‌پیشونی»، «آواز قو»، «عروسی مهتاب» و فیلم به‌یادماندنی «ای ایران» ناصر تقوایی اشاره کرد.

 

این بازیگر بیش از یک دهه بود که فعالیت بازیگری نداشت و در سال‌های اخیر با مشکلات معیشتی زیادی مواجه بود. حکمت که در اوایل سال جدید به دلیل مسمومیت دارویی به بیمارستان منتقل شده بود با بهبود نسبی شرایطش ترخیص شده بود ولی بامداد ۱۶ فروردین‌ماه به دلیل تشنج و لخته شدن خون بار دیگر به بیمارستان منتقل شد و به کما رفت.