سهمخواهی تلویزیون از دربی آلمان! استقلال و پرسپولیس که میتوانند از برگزاری دربی در آلمان نفع مالی خوبی ببرند حالا یک مانع بزرگ پیش روی خود میبینند و آن تلویزیون است که سهم خودش را میخواهد! به گزارش مهر، در تمام دنیا باشگاهها همه راههای درآمدزایی را طی میکنند تا بتوانند هزینههای فوتبال را تأمین […]
سهمخواهی تلویزیون از دربی آلمان!
استقلال و پرسپولیس که میتوانند از برگزاری دربی در آلمان نفع مالی خوبی ببرند حالا یک مانع بزرگ پیش روی خود میبینند و آن تلویزیون است که سهم خودش را میخواهد!
به گزارش مهر، در تمام دنیا باشگاهها همه راههای درآمدزایی را طی میکنند تا بتوانند هزینههای فوتبال را تأمین کنند، در این راه گاهی حتی تیمهای ثروتمندی چون منچستریونایتد، رئالمادرید و بارسلونا از اروپا تا چین و امارات و… میروند و دیدارهایی دوستانه برگزار میکنند. (حتی بایرنمونیخ یک بار به ایران آمد و دیدار با پرسپولیس داشت) تا ضمن آمادگی بیشتر در تعطیلات بین فصول مختلف از راه بلیت فروشی و اسپانسرینگ و حق پخش تلویزیونی درآمد خوبی هم به دست آورند و گوشهای از مشکلات مالی را که در نقل و انتقالات داشتهاند از بین ببرند.
در ایران اما ظاهراً سرنا از سر گشادش دمیده میشود و صدا و سیما و بخش بازرگانی آن برای انجام دیدارهای مهیج و پردرآمد نه تنها حاضر نیست حق پخش تلویزیونی بدهد بلکه سهمی بزرگ هم برای اینگونه دیدارها و البته دیدارهای رسمی لیگ برتر میطلبد که هر از چند گاهی این زیاده خواهی موجب درگیریهایی بین فدراسیون، سازمان لیگ و باشگاهها با این ارگان میشود.
موارد شخصی و درخواست سهم بالا از درآمد
پیش از این در خبرها داشتیم که اسپانسرهای دو باشگاه مردمی استقلال و پرسپولیس پیشنهاد داده که در اروپا این دو تیم به مصاف هم بروند و دربی برگزار کنند و از بلیتفروشی، حق پخش تلویزیونی و اسپانسرهای این بازی هر دو باشگاه سهم ببرند. این پیشنهاد از منظر اقتصادی آنقدر خوب بود که هر دو باشگاه تمایل خود را با وجود آنکه در تاریخ مورد نظر هنوز آمادگی کافی ندارند، اعلام کردند و البته نامهای به بخش بازرگانی صدا و سیما ارسال کردند تا تکلیف حق پخش دربی مشخص شود.
متن نامه به مدیرکل بازرگانی صداوسیما
در نامهای که از سوی دو باشگاه برای مهدوی مهر مدیرکل بازرگانی سازمان صدا و سیما ارسال شده آمده است: «همانگونه که مستحضرید پیشنهاد طرح برگزاری دربی استقلال و پرسپولیس در اروپا و مشارکت صداوسیما در درآمدزایی از این محل از ابتدای سال جاری در چندین مرحله با جنابعالی مطرح و در جلسه فیمابین در اواخر خرداد ماه با جنابعالی کلیات محورهای همکاری مورد توافق قرارگرفت و با پیشنهاد جنابعالی فردای آن روز جلسه بعدی فیمابین با حضور ۳ شرکت تبلیغاتی معرفی شده از سوی جنابعالی برگزار و مقرر گردید طرحهای پیشنهادی تبلیغاتی این ۳ شرکت در کوتاهترین زمان ارایه شود که مجدداً فردای آن روز تنها درخواست سهم بالایی از درآمد از سوی شرکتهای معرفی شده توسط جنابعالی به باشگاهها منعکس شد و تاکنون هیچ اقدام دیگری صورت نگرفته است.
با عنایت به اینکه جنابعالی در تماسهای تلفنی و پیامکی پاسخ روشنی از تمایل یا عدم تمایل و یا خواستههای سازمان صدا و سیما برای همکاری در این موضوع اعلام ننمودهاید و برخی موارد شخصی و قدیمی و بیارتباط به این مسابقه را بیان داشتهاید و این تأخیرات باعث از بین رفتن فرصتهای باشگاهها گردیده است، مقتضی است حداکثر تا روز ۵ شنبه مورخ ۸/۴/۹۶ بهصورت مکتوب نظر نهایی و شرایط همکاری احتمالی خود را به صراحت اعلام نموده تا با هماهنگی با وزارت محترم ورزش و جوانان تصمیم مقتضی اتخاذ گردد.
لازم به یادآوری است کلیه حقوق حق پخش تلویزیونی این مسابقه منحصرا متعلق به دوباشگاه استقلال و پرسپولیس است و با توجه به برگزاری مسابقه در خارج از کشور، باشگاهها از حق مذاکره با شبکههای تلویزیونی متعددی که پیشنهاد خرید حق پخش مسابقه را دادهاند برخوردار میباشند.»
ضربالاجل و انتظار باشگاههای مردمی
در این نامه که ضربالاجلی برای صدا و سیما مشخص کرده و از سوی هر دو باشگاه مورد تأیید بوده است، صدا و سیما به نوعی متهم است به ضرر و زیان زدن به باشگاهها به دلیل بیتوجهی به پیشنهاد اقتصادی این دو باشگاه این در حالی است که هر دو باشگاه سر میز مذاکره اقتصادی چند جانبه بازرگانی آن ارگان نشستهاند و همچنان منتظر هستند تا تکلیفشان روشن شود.
نامه تهدیدآمیز هر دو باشگاه مبنی بر اینکه این حق را دارند که سیگنال را به تلویزیونهای بیرون کشور بفروشند، کاملاً واضح نوشته شده و البته بعید است که این دو باشگاه چنین کنند؛ چرا که سلامت تبلیغات و صحت گزارش این بازی پر بیننده که بیش از ۶۰ میلیون نفر شاید بیننده داشته باشد و کنترل نماهای بسته و باز در تلویزیونهای بیگانه تأیید نمیشود.
تردید در خط قرمزها و مانع بزرگ پیشرفت استقلال و پرسپولیس
در واقع صداوسیما به جای پرداخت حق پخش به هر دو باشگاه سهم بالایی در مورد درآمدهای این بازی که متعلق است به خود دو باشگاه میخواهد و تبعات بعدی فروش حق پخش این بازی را هم در نظر نگرفته است. صداوسیما با این رویه هم جلوی پیشرفتهای اقتصادی باشگاههای پر طرفداری را که برای بقا نیازمند این کارهای اقتصادی هستند را میگیرد و هم خط قرمزها را با تردید مواجه میکند.
به نظر میرسد صدا و سیما باید رویه دیگری در مورد فوتبال در نظر بگیرد و اینهمه یک جانبه به دلیل بیرقیب بودن به ماوقع نگاه نکند و حداقل تکلیف این دو باشگاه را مشخص کند و جواب نامه آنها را خیلی صریح و واضح بنویسد تا این دو باشگاه و رسانههای دیگر و بخش اسپانسرینگ آنها تکلیف خودشان را بدانند.
این باشگاهها توسط پول مردم اداره میشوند
قرار نیست دو باشگاه که این روزها توسط خود مردم اداره میشوند و پولی از بیتالمال نمیگیرند و با پول مردم ارتزاق کنند، درآمدهایشان را به صدا و سیما تحویل بدهند. فراموش نکنید دوره دولتی بودن این دو باشگاه به نوعی تمام شده و آن چندرغازی که پیشترها وزارت ورزش به این دو باشگاه میداد گذشته است و امروز متولیان این دو باشگاه خود مردم هستند و این مردم که از باشگاههای خود حمایت میکنند دوست ندارند از محل درآمدهای باشگاه پولی به حساب ارگان دیگری ریخته شود.
در هر صورت این قصه روزی باید پایان یابد و تلویزیون هم مثل مجلس و مردم به فوتبال ایران کمک کند «حقش را بدهد نه اینکه پولی هم طلب کند» چه بهتر که در این زمینهها صدا و سیما به سود باشگاههای مردمی راه را عوض کند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.