دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید تنها ۱۷۴ روز به مدرسه می‌روند

دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید تنها ۱۷۴ روز به مدرسه می‌روند برغم مصوبه ۱۸۵ روزه دوره آموزشی در هر سال، مدارس در سال تحصیلی جدید تنها ۱۷۴ روز فعال هستند. به گزارش ایسنا، طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش از اول مهرماه تا شهریور سال بعد یک سال تحصیلی محسوب می‌شود و دوره آموزش […]

دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید تنها ۱۷۴ روز به مدرسه می‌روند

برغم مصوبه ۱۸۵ روزه دوره آموزشی در هر سال، مدارس در سال تحصیلی جدید تنها ۱۷۴ روز فعال هستند.

به گزارش ایسنا، طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش از اول مهرماه تا شهریور سال بعد یک سال تحصیلی محسوب می‌شود و دوره آموزش رسمی و امتحانات آن در هر سال تحصیلی از اول مهرماه تا پایان خرداد سال بعد خواهد بود. براساس قانون دانش آموزان باید ۳۷ هفته به مدت ۱۸۵ روز به مدرسه بروند اما مروری بر تقویم ملی کشور حکایت از این دارد که بازه زمانی تحصیل دانش‌آموزان معمولاً کم‌تر از این عدد است به نحوی که با احتساب تعطیلات رسمی دانش آموزان در سال تحصیلی جدید تنها ۱۷۴ روز به مدرسه می‌روند ضمن این‌که در سال‌های گذشته به علت تعطیلات پیش‌بینی نشده ناشی از آلودگی هوا، یخبندان و … این عدد قطعاً کم‌تر هم بود.

آموزش رسمی برای دانش‌آموزان در ۳ ماهه تابستان و ۱۳ روز نوروز، تعطیل است. دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۹۷- ۹۶ و در بازه زمانی ابتدای مهر تا پایان خردادماه ۷۲ پنجشنبه و جمعه پیش رو دارند و روزهای ۸ و ۹ مهر، ۱۸ و ۲۸ آبان، ۱۵ آذر، ۲۲ بهمن، ‌یکم و ۲۹ اسفند و در سال ۹۷ نیز ۱۱ اردیبهشت، ۱۴ و ۱۵ و ۲۴ خرداد تعطیل رسمی هستند.

با احتساب روزهای تعطیل، مجموع تعطیلات رسمی مدارس در سال تحصیلی آینده به ۱۷۴ روز می‌رسد. این در حالی است که مدارس ابتدایی تقریباً پایان اردیبهشت ماه تعطیل می‌شوند و امتحانات دانش‌آموزان متوسطه نیز معمولاً کم‌تر از ۲۵ روز به طول می‌انجامد و عملاً دانش‌آموزان فارغ از روزهای برگزاری امتحان، همه روزهای خرداد سرکلاس درس نخواهند بود. از سوی دیگر همه ساله در فصول سرد سال به علت افزایش غلظت آلاینده‌ها و وارونگی هوا و بعضاً شدت بارش برف و لغزندگی معابر مدارس در روزهایی تعطیل اعلام می‌شوند.

در کنار گلایه همیشگی معلمان و اولیا به حجم بالای کتب درسی و در مقابل تأکید مسؤولان آموزش و پرورش به تنظیم محتوای آموزشی بر حسب تقویم آموزشی و جدول برنامه درسی؛ هنوز هم سؤالات بسیاری بی‌پاسخ مانده‌اند:

 

دانش‌آموزان کم‌تر از ساعات مصوب آموزشی در کلاس درس حاضر می‌شوند، برای جبران عقب‌افتادگی دروس دانش‌آموزان باید چندین ساعت در کلاس‌های جبرانی حاضر شوند؟ آیا حضور در کلاس‌های جبرانی برای همه دانش‌آموزان امکان پذیر است ؟ آیا همه مدارس ساعاتی برای جبران عقب افتادگی‌‌ها اختصاص می‌دهند و برنامه‌ای برای آن دارند؟ آیا کمبود ساعات تدریس باعث رد شدن سریع معلم از برخی دروس نیست و باعث افت کیفیت تدریس نمی‌شود؟ چرا آموزش و پرورش راهکار مؤثری برای تنظیم تقویم آموزشی برحسب میزان حضور دانش‌آموزان و روزهای تعطیل ندارد؟ آیا تعطیل کردن مدارس در روزهای پنجشنبه اقدام صحیحی بود و اکنون نتایج و آثار تربیتی خوبی دارد؟