راه‌اندازی ۲۰ هزار طرح صنعتی و معدنی در دولت یازدهم

وزیر صنعت، معدن و تجارت خبرداد راه‌اندازی ۲۰ هزار طرح صنعتی و معدنی در دولت یازدهم گروه معدن و زمین -در نشست خبری محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت که با حضور محمدرضا‌بهرامن رییس خانه معدن ایران و بهرام شکوری رییس کمیسیون معادن اتاق ایران و برخی تشکل‌های دیگر برگزار شد، بر توسعه زیرساخت‌های حمل […]

وزیر صنعت، معدن و تجارت خبرداد

راه‌اندازی ۲۰ هزار طرح صنعتی و معدنی در دولت یازدهم

گروه معدن و زمین -در نشست خبری محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت که با حضور محمدرضا‌بهرامن رییس خانه معدن ایران و بهرام شکوری رییس کمیسیون معادن اتاق ایران و برخی تشکل‌های دیگر برگزار شد، بر توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در راستای افزایش تولید فولاد و زنجیره وابسته به آن تأکید شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدرضانعمت‌زاده در نشست خبری خود اظهارکرد: مراسم روز ملی صنعت و معدن ۱۷ تیرماه با حضور رییس‌جمهور برگزار می‌شود. در این مراسم از برگزیدگان بخش صنعت و معدن قدردانی می‌شود و عملکرد دولت یازدهم در بخش صنعت و معدن ارایه می‌شود.

وی افزود: در ۴ سال گذشته ۲۰ هزار طرح صنعتی و معدنی با سرمایه‌گذاری ۷۰۰ هزار میلیارد ریال راه‌اندازی شده و برای بیش از ۳۰۰ هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم داشته است. با توجه به طرح رونق تولید و نقش صنایع کوچک بسیاری از طرح‌ها توانستند از تسهیلات استفاده کنند. البته این طرح‌ها طرح‌هایی بودند که قبلاً راه‌اندازی شده بودند یا با ظرفیت پایین فعال بودند.

نعمت‌زاده ادامه‌داد: امسال علاوه بر حمایت از صنایع کوچک، نوسازی صنایع بزرگ با هدف کاهش اتلاف انرژی و هزینه‌های تولید انجام خواهد شد. در زمینه تولید شاهد افزایش تولید هستیم. در زمینه مصالح ساختمانی، کاشی و سرامیک و… افزایش تولید داریم و بازارهای صادراتی در حال کشف هستند.

او بیان‌کرد: صدور بیش از ۶۳ هزار مجوز برای شروع مراحل سرمایه‌گذاری که پیش‌بینی سرمایه‌گذاری آنها بیش از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال آنها بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است، از دیگر گام‌های برداشته شده در این دوره ۴ ساله است.

نعمت‌زاده گفت: ۱۷۲ طرح برای سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۸٫۸ میلیارد دلار مصوب شد که ۵٫۵ میلیارد دلار آن بعد از اجرای توافق برجام بود و هم‌اکنون بیش از ۷ میلیارد دلار آن وارد مراحل اجرایی شده است.

او گفت: به رغم ضعف بخش ساختمان، در مصالح ساختمانی رشد تولید داشته‌ایم که نشان می‌دهد بازارهای صادراتی رشد داشته‌اند. به عنوان مثال در صنعت کاشی و سرامیک ۳۰ درصد رشد تولید در دو ماه امسال نسبت به سال قبل داشته‌ایم.

نعمت‌زاده با بیان این‌که ایجاد اطمینان و امید به آینده از مهم‌ترین دستاوردهای وزارت صمت بوده است، گفت: امروز دارای ثبات بازار و کاهش قیمت برخی از کالاهای صنعتی بوده‌ایم.

ادغام وزارت بازرگانی با صنایع و معادن به جا بود

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با لایحه تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنایع و معادن، اظهارکرد: به نظر بنده ادغام به جا بوده است و مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در آن زمان عنوان کردند که این ادغام باید به صورت موردی مدنظر قرار گیرد، چرا که اگر یک مرتبه این اقدام انجام شود مشکل‌آفرین خواهد بود. در حال حاضر می‌بینیم که ۴ وزارتخانه ادغام شده‌اند. در ارتباط با صنعت و معدن زمانی که سیاست گذاری صورت می‌گیرد باید یک نهاد تصمیم گیرنده وجود داشته باشد و علاوه بر این تجارت بخشی از صنعت و صنعت نیز بخشی از تجارت است؛ بنابراین اگر از تولید ملی حمایت کنیم ادغام به جا بوده است.

وی افزود: تا پیش از این دولت بیش‌تر تجمیع انجام داده بوده و حتی احکام کارمندان نیز به صورت قبلی باقی مانده بود. بنابراین ما برخی از ساختمان‌ها را تجمیع و جابه‌جا کردیم و احکام را نیز با یکدیگر ادغام کردیم و مهم‌تر از اینها بحث محتوایی بود که ما با ادغام مباحث محتوایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت مسایل را پیش بردیم و در این مدت سعی کردیم به جای تجمیع، ادغام در دستور کار قرار گیرد که نتایج آن هم‌اکنون در حال رخ دادن است.

نعمت‌زاده اظهارکرد: در پایان سال ۱۳۹۱ انتزاع برخی وظایف از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفت اما آن طرح اجرا نشد که دولت یازدهم بنا به خواست مجلس شورای اسلامی آیین‌نامه را تهیه و مصوب کرد. بنابراین این مسأله در حال حاضر ناهماهنگی‌هایی را بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی ایجاد کرده و چون مسؤولیتی واگذار شده است وزارت صنعت، معدن و تجارت نمی‌تواند دخالتی داشته باشد. امیدواریم این مشکل در آینده برطرف شود و ما پیشنهادات خود را در این زمینه ارایه کرده‌ایم.

او ادامه داد: طوری برنامه‌ریزی کردیم که تولید و تجارت صدمه نبیند و انحصار وجود نیاید. برخی امور را با وزارت کشاورزی انجام دادیم و وظایف وزارت بازرگانی در دولت را در دو وزارت صنعت و کشاورزی تقسیم کردیم.

نعمت‌زاده با بیان این‌که ۴۵۰ هزار شغل در بخش صنعت، معدن و تجارت در سال جاری ایجاد می‌شود که ۵۰ درصد برنامه ششم توسعه را شامل می‌شود، افزود: قرار است ۶ هزار طرح نیمه تمام با پیشرفت ۶۰ درصد را در سال جاری تمام می‌کنیم. در ۳ ماهه ۱۱۰۰ طرح را آماده بهره‌برداری کردیم. حدود ۱۲۰ هزار اشتغال را به وجود می‌آوریم. در خدمات ۲۰۰ هزار شغل و مابقی در صنعت و معدن ایجاد می‌کنیم.

او افزود: ۲۰۰ هزار شغل برای تازه فارغ التحصیلان در نظر گرفته‌ایم که دولت باید حمایت کند تا در واحد‌ها به‌کار گرفته شوند. وزارت نیرو خبر داده که مصرف برق صنعتی حدود ۱۰ درصد افزایش یافته که این رقم کم سابقه بوده و نشان می‌دهد بخش صنعت توسعه یافته است.

نعمت‌زاده بیان‌کرد: در سنگان ۶ طرح در حال راه‌اندازی است. در اوایل دولت فقط یک کارخانه کنسانتره بود. گندله‌سازی ۱۰ میلیون تنی فولاد مبارکه و بخش خصوصی به زودی افتتاح می‌شود. امسال بالای ۶ میلیون تن صادرات فولاد خواهیم داشت. رشد تشکیل سرمایه و سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن از منفی ۴۰ درصد در سال ۹۲ به مثبت ۸ درصد در سال گذشته رسیده است.

نعمت‌زاده در ادامه گفت: معتقدم باید امیدوار باشیم چرا که یکی از اولویت‌های رهبری هم توسعه حمل و نقل است. در نظر گرفتن مبلغی از واردات هر تن فولاد کمک می‌کند به توسعه حمل ونقل. شاید مبلغ زیادی نباشد اما می‌توان نیاز معادن و صادرات مواد معدنی را به لحاظ زیرساخت از این طریق تأمین کنیم.

او با اشاره به سرمایه‌گذاری در واحد برق ماهشهر گفت: رودخانه کارون را در ۱۰۰ متری داشتیم اما برای واحد فولادی آب نداشتیم اما با سرمایه‌گذاری خودمان لوله آب آوردیم و آب شیرین را به واحد رساندیم.

نعمت‌زاده افزود: کارهای بزرگ این نوع فعالیت‌ها را هم می‌طلبد. ما پیشنهاد دادیم در طرح جامع فولاد، یکسری واحد‌ها مانند گندله و کنسانتره در جوار معدن باشند و محصولات نهایی کنار سواحل منتقل شوند. چرا که برای راه‌اندازی طرح‌های جدید سیاستمان مبتنی بر کاهش هزینه تولید است.

در ادامه محمدرضا بهرامن در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره زیرساخت‌ها برای تحقق افزایش تولید فولاد به ۵۵ میلیون تن مطرح کرد: درست است که بخشی از برنامه را عقب بودیم اما با اجرای کاداستر و شناسایی پهنه‌های جدید در دولت یازدهم توانستیم، ایجاد ارزش افزوده در معادن را اجرا کنیم اما تحقق کلی آن نیاز به استراتژی‌های بلندمدت دارد. همان‌طور که طرح نی‌ریز چند روز آینده افتتاح خواهد شد.

او افزود: تشکل‌ها در این زمینه همیشه با وزارت صمت همراه بوده‌اند، اما برای تحقق افرایش تولید ۵۵ میلیون تن فولاد باید زیرساخت‌های بخش ترابری و حمل و نقل فراهم شود که در برنامه طرح جامع فولاد تمامی اینها دیده شده است.

 بهرام شکوری، رییس کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی در این باره گفت: برای تولید ۵۵ میلیون تن به ۴۳۳ میلیون تن گندله نیاز داریم، اما با روندی که در سال‌های قبل تولید جریان داشته، به نظرم این برنامه محقق نمی‌شود. چرا که هم‌اکنون از اهداف برنامه توسعه حمل و نقل حدود ۶۰ درصد عقب هستیم. در حالی که اگر زمینه‌ها برای ورود بخش خصوصی فراهم شود، می‌توان با هم‌افزایی شاهد تحقق این برنامه باشیم.

 

او افزود: می‌توانیم با همت دولت میزان ذخایر سنگ‌آهن را افزایش دهیم. برای بخش خصوصی باید جذابیت ایجاد شود تا برای سرمایه‌گذاری در این زمینه ترغیب شود. از سویی بخش‌های زیرساخت را باید اقتصادی کرد تا سرمایه‌گذار ورود پیدا کند.