خداحافظی با نوسازی ناوگان باری کشور

خداحافظی با نوسازی ناوگان باری کشور یک فعال حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای معتقد است جریان‌های قدرت در ساختار حمل‌و‌نقل به خوبی می‌دانند که ساختار حمل‌و‌نقل کشور با عدم تناسب درآمد در مقابل میزان سرمایه‌گذاری و هزینه نگهداری روبه‌رو است. به گزارش تین‌نیوز، مالک نخعی گفت: مشکل عدم نوسازی ناوگان باری کشور صددرصد ریشه در عدم درآمد […]

خداحافظی با نوسازی ناوگان باری کشور

یک فعال حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای معتقد است جریان‌های قدرت در ساختار حمل‌و‌نقل به خوبی می‌دانند که ساختار حمل‌و‌نقل کشور با عدم تناسب درآمد در مقابل میزان سرمایه‌گذاری و هزینه نگهداری روبه‌رو است.

به گزارش تین‌نیوز، مالک نخعی گفت: مشکل عدم نوسازی ناوگان باری کشور صددرصد ریشه در عدم درآمد متناسب با سرمایه‌گذاری دارد.

وی افزود: در این مقوله سیستم بانکی کشور رقیب سرسخت سرمایه‌گذاری است چرا که از یک جهت سود سپرده‌های بانکی در حدود ۱۸ درصد است که هر عقل سلیمی می‌داند که درآمد ناخالص کامیون با شرایط رکود فعلی ۱۸ درصد نمی‌تواند باشد.

نخعی اظهارکرد: بر این اساس ترجیح بر سپرده‌گذاری بانکی وجود دارد تا سرمایه‌گذاری در بخش کامیون‌داری.

وی تأکیدکرد: از جهت دیگر درآمدهای ناخالص حاصله از فرایند حمل در بخش کامیون‌داری حتی پاسخگوی همان وام نه درصد هم نیست پس بهترین راه پاک کردن صورت مسأله است، یعنی خداحافظ نوسازی.

قابل ذکر است براساس تصمیمات ابلاغی کمیته نوسازی ناوگان، خودروهای باری برای نوسازی باید شرایط خاصی داشته باشند. براساس ابلاغیه معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور ظرفیت ناخالص کامیون‌های فرسوده باید ۱۰ تن و بیش‌تر باشد.

همچنین وسیله‌ای فرسوده تعریف می‌شود که امکان دریافت گواهی معاینه فنی را نداشته باشد و یا مشمول محدودیت‌های عمر فعالیت شود در همین راستا کامیون‌های ۲۵ سال و بالاتر فرسوده محسوب شده و مشمول طرح نوسازی می‌باشند.

همچنین خودروهای دارای کارت هوشمند فعال مشمول این نوسازی می‌شوند در عین حال اگر خودرویی که به دلیل نداشتن معاینه فنی، کارت هوشمند (برگ فعالیت) آن غیرفعال شده باشد، می‌تواند در این طرح شرکت کند.

 

ضمن این‌که ناوگان حمل‌ونقل عمومی داخلی مشمول طرح باید در سال گذشته دارای حداقل ۱۲ بارنامه و ۵ هزار کیلومتر تردد با بارنامه و نیز ناوگان حمل و نقل عمومی بین‌المللی نیازمند حداقل ۴ راه نامه می‌باشند.