شهرسازی ریل‌ پایه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر

در گفت‌وگو با مدیران کل راه‌آهن استان‌ها مطرح شد شهرسازی ریل‌ پایه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر اجرای شهرسازی ریل‌پایه در کشور با پشتوانه تجارب جهانی امری اجتناب‌ناپذیر است و اکنون به واسطه تأکید عباس‌آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و عزم این وزاتخانه در دستور کار قرار گرفته است. به گزارش «صما» اخیراً نیز وزیر راه و شهرسازی، […]

در گفت‌وگو با مدیران کل راه‌آهن استان‌ها مطرح شد

شهرسازی ریل‌ پایه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر

اجرای شهرسازی ریل‌پایه در کشور با پشتوانه تجارب جهانی امری اجتناب‌ناپذیر است و اکنون به واسطه تأکید عباس‌آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و عزم این وزاتخانه در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش «صما» اخیراً نیز وزیر راه و شهرسازی، شهرسازی ریل پایه، توسعه راه‌آهن حومه‌ای و توسعه شبکه راه‌آهن ملی را طبق قانون برنامه ششم توسعه سه سیاست وزارتخانه متبوعش عنوان کرده است.

با توجه به اهمیت موضوع «صما» در گزارش پیش ر‌و، در گفت‌وگو با چند تن از مدیران کل راه‌آهن استان‌ها به بررسی راهکارهای اجرایی شهرسازی ریل‌پایه در استان‌ها پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

قرارگیری دو پروژه حومه‌ای در دستور کار راه‌آهن اراک

مدیرکل راه‌آهن اراک با بیان این‌که دو مورد قطارهای حومه‌ای اراک به شهر مهاجران و اراک به شهر امیرکبیر را جزو پروژه‌های خود گذاشته‌اند، گفت: «قطار حومه‌ای اراک به مهاجران با طول ۳۵ کیلومتر را به دست مشاور داده‌ایم که در حال انجام مطالعات و طراحی مسیر است.» او با اظهار این‌که طراحی مسیر که انجام شد، مسیر و اعتبارات لازم تخصیص یافت، عملیات عمرانی آن اجرایی می‌شود.

به گزارش «صما»، جلال‌الدین‌کوکنار در گفت‌وگو با «صما» ضمن بیان مطلب فوق با اشاره به بازه زمانی برای اتمام مطالعات این پروژه اظهارداشت: «در اصل طرح مطالعات ارایه شده و مورد موافقت استان نیز قرار گرفته است و فقط یکسری مشکلات تملک اراضی دارد که اگر برطرف شود و استان نیز اعتبار اختصاص دهد وارد فاز اجرا می‌شود.»

مدیرکل راه‌آهن اراک درباره قطار حومه‌ای اراک به شهر امیرکبیر نیز افزود: « این پروژه ۳۵ کیلومتر طول دارد، قطار اراک به امیرکبیر را نیز جزو برنامه‌ها و پروژه‌های امسال قرارداده‌ایم که باید مطالعات آن انجام و مجوزهای آنها صادر شود که در صورت تحقق این مسایل و طرح مسیر، اجرایی خواهد شد.»

ایستگاه اصلی در مرکز شهر با امکان دسترسی به انواع حمل و نقل است

کوکنار با اشاره به مسأله اهمیت اجرای دو پروژه مبتنی بر شهرسازی ریل‌پایه در استان مرکزی تصریح کرد: «خلوت شدن جاده، اتصال به خط راه‌آهن مرکز شهر، ایمنی سفر و کاهش مصرف سوخت را از جمله مزایای گسترش خطوط ریلی و در نتیجه افزایش سفر با قطار است.»

وی با بیان این‌که یکی از مشکلات عمده راه‌آهن استان‌های کشور، خارج بودن ایستگاه اصلی از شهر است، گفت: «خوشبختانه ایستگاه راه‌آهن اراک در مرکز شهر قرار دارد و از سایر امکانات حمل و نقلی نیز برای جابه‌جایی مسافران برخوردار است.»

افزوده شدن قطار حومه‌ای تبریز- سلماس- تبریز

در ادامه مدیرکل راه‌آهن آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار «صما» با اشاره به اهمیت اجرای دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر توسعه قطارهای حومه‌ای در راه‌آهن گفت: «در استان آذربایجان‌شرقی شبکه حمل و نقل ریلی وسیعی داریم که به دو مرز و یک مرز ریلی دیگر یعنی مراغه نیز متصل هستیم.»

شاپور ارصلانی ضمن بیان مطلب فوق با اشاره به قطار حومه‌ای تبریز-شهرک شهید سلیمی-دانشگاه یادآور شد: «در این راستا با توافق مدیرعامل و معاونت مسافری از ۲۴ خرداد قطار حومه‌ای تبریز- سلماس- تبریز را نیز به این ناوگان اضافه کرده‌ایم که ابتدا سرویس‌دهی آن در روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه بود اما به مناسبت عید فطر از ۴ تیر به صورت هر روزه در این مسیر سیر می‌کند.»

به گفته این مسؤول علاوه بر این، قطار حومه‌ای جلفا را نیز در شبکه ریلی خود دارند که هر روزه سیر می‌کند همچنین قطارهای ادامه‌ای که جزو قطارهای محلی به شمار می‌روند نیز از تهران به تبریز و از تبریز به دو مسیر جلفا و سلماس تردد دارند.

سرویس رایگان برای جبران مسافت ایستگاه سلماس تا شهر

مدیرکل راه‌آهن آذربایجان‌شرقی درباره وضعیت قرارگیری ایستگاه‌های اصلی راه‌‌آهن نیز اظهارداشت: «در شهرهای بزرگ تبریز، مراغه و جلفا مشکل دوری ایستگاه راه‌آهن از شهر را نداریم اما ایستگاه راه‌آهن سلماس ۵ کیلومتر با شهر فاصله دارد که با توجه به رایزنی‌‌ها و هماهنگی‌‌ها با فرمانداری سلماس، سرویس رایگان از این شهر به ایستگاه سلماس فراهم شده است.»

وی در عین حال با تأکید بر این‌که در این زمینه باید ناوگان شهری با راه‌آهن هماهنگی داشته باشند تا بتوان خدمات بهتری به مسافران ارایه داد، افزود: «در این راستا سرویس رایگان حمل مسافران از ایستگاه سلماس به درون شهر، آنها را به میدان مرکزی می‌رساند و از آن طرف نیز مسافران را به ایستگاه راه‌آهن می‌رساند تا سوار ریل‌باس شوند و به سمت تبریز بروند.»

ارصلانی در پاسخ به این‌که این روند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: «با توجه به این‌که راه‌آهن سرمایه خیلی زیادی لازم دارد تا این مسیر ۵ کیلومتر جاده‌ای را تا شهر ادامه بدهد زیرا باید ۱۰ -۱۲ کیلومتر زیرسازی انجام دهیم که برآورد شده است که هم‌اکنون کیلومتری ۵ میلیارد تومان هزینه می‌برد.» او اینگونه نتیجه می‌گیرد که: «بنابراین این توسعه در آینده نزدیک میسر نمی‌شود و این تردد با سر فصلی با همین سرویس‌های شهری مینی‌بوس و اتوبوس انجام می‌شود.»

تغییر مسیر خط آهن گرگان-مشهد در راستای شهرسازی ریل‌پایه

همچنین مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ (گرگان با بیان این‌که یکی از اقدامات مهم در حوزه شهرسازی ریل‌پایه نهایی شدن طرح تغییر مسیر خط آهن گرگان به مشهد است، گفت: «بنا بود گرگان به مشهد از سمت ایستگاه یامپی که در خارج از حوزه شهری قرار دارد، انشعاب یابد و به سمت گنبد، کلاله و مشهد ادامه سیر داشته باشد.» اما به گفته او، مسیر تعیین شده تا سمت گنبد از جاهایی می‌گذشت که به هیچ کدام از شهرهای فاضل‌آباد، علی‌آباد کتول و آزاد شهر اتصال نمی‌یافت و مستقیم به گند می‌رفت.

محمدرضا قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار «صما» با اشاره به افتتاح این اداره کل، یادآور شد: «با دستور وزیر و مدیران عاملین راه، مکاتبه‌ای با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقلی کشور انجام شد مبنی بر این‌که این مسیر برای احداث خطوط راه‌آهن از نظر مسافری و قرار نداشتن شهرهای بزرگ در مسیر آن، مقرون به صرفه نیست.»

قربانی ادامه داد: « یک سال پیش به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقلی کشور به مدیرعاملی محمدزاده نامه‌ای به امضای دکتر پورسید آقایی زده شد که باید مسیر مطالعاتی عوض شود که با وجود این‌که بسیاری از کارهای این مسیر انجام شده با تغییر طرح موافقت شد و دستور داده شد تا طرح مورد بررسی قرار گیرد تا این‌که یک ماه پیش نتیجه مطالعات اعلام و قرار شد خط راه‌آهن مشهد دقیقاً از گرگان انشعاب یابد و زیرسازی آن خط را شرکت ساخت و سپس روسازی و تجهیز ناوگان را راه‌آهن انجام دهد.

مدیرکل راه‌آهن شمال شرق ۲ (گرگان) افزود«به این ترتیب شهرهای فاضل‌آباد، علی‌آباد کتول و آزادشهر مجهز به خط راه‌آهن شده و در نتیجه شهرهای کوچک اطراف آنها نیز برخوردار می‌شوند.»

ساخت مسکن مهر در حریم ایستگاه!

وی در پایان درباره وضعیت ایستگاه اصلی راه‌آهن گرگان نیز اظهار کرد: «ایستگاه راه‌آهن گرگان در شهر قرار دارد و از همه امکانات حمل و نقل عمومی برخوردار است؛ فقط متأسفانه این راه‌آهن جای خوبی بود ولی در دولت پیش زمین‌های راه‌آهن را گرفتند و در آن مسکن مهر ساختند که در حریم راه‌آهن و دقیقاً درون ایستگاه است و هم خانه‌ها اشرافیت کامل به راه‌آهن دارند و بدتر از آن این‌که جلوی توسعه راه‌آهن گرگان گرفته شده که آسیب جدی محسوب می‌شود و کاری هم نمی‌شود کرد.»