احیاى جاده ابریشم بعید و نامحتمل است تصمیم نهایى براى جابهجایى بار با صاحبان کالا، بازرگانان، فورواردرهاست که معمولاً براساس ارزانى، ایمنى و زمان حمل و نقل، مسیر مناسب انتخاب میشود. یک کارشناس حملونقل با بیان این مطلب به تیننیوز گفت: صاحبنظران حملونقل هر کشور براى جابهجایى کالا از مراکز تولید بار به مقاصد مختلف، […]
احیاى جاده ابریشم بعید و نامحتمل است
تصمیم نهایى براى جابهجایى بار با صاحبان کالا، بازرگانان، فورواردرهاست که معمولاً براساس ارزانى، ایمنى و زمان حمل و نقل، مسیر مناسب انتخاب میشود.
یک کارشناس حملونقل با بیان این مطلب به تیننیوز گفت: صاحبنظران حملونقل هر کشور براى جابهجایى کالا از مراکز تولید بار به مقاصد مختلف، گزینههاى گوناگون را مورد بررسى قرار میدهند. اضافه بر آن در منطقه آسیا و اقیانوسیه اسکاپESCP یا کمیسیون اجتماعى آسیا و اقیانوسیه براى حملونقل زمینی (جادهاى و ریلى) کشورهاى منطقه مسیرهایى را تنظیم و پیشنهاد کردهاند.
محمداسماعیلعلیخانی افزود: مسیرهاى جادهاى را شاهراههاى آسیایى یا Asian Highway یا AH نامیدهاند. این عمل را میتوان تنظیم مسیر و یا Formulation نامید. بعضى کشورها علاقه دارند که بار و احتمالاً مسافر بیشترى از کشور آنها عبور کند، ولى این امر الزامى نیست و رسمیت ندارد یا به قرینه لغت انگلیسى قبلى Formalize نشده است.
نماینده اسبق ایران در کمیته حملونقل اسکاپ تأکیدکرد: تصمیم نهایى براى جابهجایى بار با صاحبان کالا، بازرگانان و فورواردرهاست که معمولاً براساس ارزانى، ایمنى و زمان حمل و نقل، مسیر مناسب انتخاب میشود.
وی اظهارداشت: هماکنون چین در توسعه بندرگوادر پاکستان و یک راهآهن از این بندر به نواحى غربى چین سرمایهگذارى کرده است، که باز هم عامل اصلى حداقل کردن طول حملونقل زمینى در جهت شرقى غربى در خاک چین از یکسو و حمل کالا به مقاصد کشورهاى قرقیزستان و قزاقستان و…از سوى دیگر است.
وی با تأکید بر اینکه موضوع رابطه استراتژیک چین و پاکستان (در رقابت بین هند و پاکستان و چین) هم احتمالاً در این تصمیمسازى مؤثر بوده است، افزود: در مجموع ارزانى و ایمنى مسیر حرف آخر را میزند، اینکه ما ترانزیتى هستیم، و راه با هدف حملونقل ترانزیت ساختهایم کسى را وادار به عبور از کشور ما نمیکند.
این کارشناس حملونقل گفت: تا زمانى که امکان حملونقل دریایى وجود دارد و پهنه دریاها و اقیانوسها امن باشد حتى اگر فاصله حمل دریایى بیش از دو برابر حملونقل زمینى باشد، باز هم حملونقل دریایى به صرفه است (هزینه تقریبی حمل هر ١١٠ تن مایل حدود یک دلار).
نماینده اسبق وزارت راه در کمیته صدور خدمات فنی و مهندسی مستقر در وزارت اقتصاد خاطرنشانکرد: حملونقل ترانزیت زمینى بیشتر به مقصد کشورهاى محصور در خشکى همسایه (غرب افغانستان، ترکمنستان، جنوب قزاقستان و غرب ازبکستان و…)از بنادرجنوبى ما یعنى شهید بهشتى و شهید رجایى مورد دارد.
علیخانی رونق جاده ابریشم را مربوط به قبل از توسعه دریا و یا اقیانوسنوردى دانست و گفت: احیاى رونق آن منوط به نا امن شدن دریاها و امنیت بالاى خشکى است که بعید و نامحتمل است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.