کارت هوشمند بازرگانی به کاهش تخلفات کمک می‌کند

  کارت هوشمند بازرگانی به کاهش تخلفات کمک می‌کند معاون فنی ‌و خدمات بازرگانی اتاق ایران اعطای کارت هوشمند بازرگانی به تجار ایرانی را موجب کاهش دخالت انسانی در فرایند صدور و تمدید کارت بازرگانی و جلوگیری از انحرافات احتمالی دانست. مظفر علیخانی در مصاحبه با رادیو اقتصاد از ارزیابی ۱۷۰۰ واحد صنعتی تجاری و […]

 

کارت هوشمند بازرگانی به کاهش تخلفات کمک می‌کند

معاون فنی ‌و خدمات بازرگانی اتاق ایران اعطای کارت هوشمند بازرگانی به تجار ایرانی را موجب کاهش دخالت انسانی در فرایند صدور و تمدید کارت بازرگانی و جلوگیری از انحرافات احتمالی دانست.

مظفر علیخانی در مصاحبه با رادیو اقتصاد از ارزیابی ۱۷۰۰ واحد صنعتی تجاری و بزرگ خبر داد و اظهار کرد: با کارت هوشمند بازرگانی و سامانه مدیریت یکپارچه فرایند صدور و تمدید کارت در اتاق ایران و وزارت صمت، افراد به صورت آنلاین مدیریت خواهند شد و صدور و تمدید الکترونیکی کارت بازرگانی، دخالت انسانی را در این فرایند کاهش داده و از انحرافات احتمالی جلوگیری خواهد کرد.

وی افزود: محیط کسب‌وکار داخلی براساس شاخص‌های بین‌المللی دارای رتبه ۱۲۰ است و در گزارش اخیر بانک جهانی، در تجارت فرا مرزی رتبه ۱۷۱ را از آن خود کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که ایران در تجارت فرا مرزی و صادرات و واردات جایگاه مناسبی را به خود اختصاص نداده است، گفت: متأسفانه قشر بسیار اندکی که کم‌تر از یک درصد دارندگان کارت بازرگانی می‌باشند، افرادی هستند که در قالب دریافت کارت بازرگانی تلاش دارند در ارتباط با مالیات بر عملکرد و کم‌اظهاری‌ها در گمرک، از تکالیف و وظایف قانونی خود فرار کنند.

علیخانی گفت: رویکرد اصلاحیه صدور کارت بازرگانی در کمیسیون ماده یک بررسی و به تصویب رسیده است و دارای دو رویکرد اساسی است؛ نخست اصلاح محیط کسب‌وکار و برداشت محیطی است که فضای کسب‌وکار را در حوزه صادرات و واردات برای افراد قانونمدار و متدین و متشرع سخت می‌کند و از دیگر سو با توجه به تکالیف قانون گذار، اجازه نمی‌دهیم افراد در پی سوءاستفاده و فرار مالیاتی باشند.

وی عدم اجازه فعالیت بازرگانی به فراریان مالیاتی را از اهم دستاورد‌های این طرح دانست و افزود: از طریق اطلاع‌رسانی و آموزش دانش تجارت فرامرزی برای فعالان اقتصادی تلاش می‌کنیم تا این افراد با حقوق قانونی خود آشنا شوند و بدانند اگر کارت بازرگانی خود را به کسی دیگر واگذار کنند و آن افراد از این امتیاز سوءاستفاده کرده و حقوق دولت را پرداخت نکنند، برخورد قانونی با آنان اعمال خواهد شد.

علیخانی ادامه ‌داد: از طریق تشکیل کار گروه‌های تخصصی در اتاق‌های استان‌ها علاوه بر توجه به نکات ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات، مصاحبه میدانی و تخصصی با این افراد خواهد شد تا اهلیت لازم افراد مشخص شود. همچنین بازدید‌های میدانی در طول سال از محل فعالیت افراد صورت می‌گیرد و در صورت دیدن هرگونه انحراف، کارت بازرگانی آنها باطل می‌گردد.

 

معاون فنی ‌و خدمات بازرگانی اتاق ایران ابطال کارت عضویت در اتاق و معرفی به کمیته انضباطی را از دیگر محرومیت‌های ناظر بر اقدام متخلفان عنوان ‌کرد و گفت: در صورتی که عملکرد بازرگانان مثبت ارزیابی شود و حقوق دولت نیز پرداخت گردد، خواهند توانست بدون سقف اقدام به واردات کنند و در حوزه‌ صادرات نیز محدودیتی برای کار ندارند.