حسابرسی سیاست‌ها، ضرورت توسعه ایران

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران مطرح کرد‌ حسابرسی سیاست‌ها، ضرورت توسعه ایران عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان این‌که در سال‌های گذشته بزرگ‌‌ترین مشکلات از نظام تدبیر ما ریشه گرفته است، گفت: تصمیمات و تدبیرهایی کردیم که هزینه‌ها را افزایش داده است و این در حالی است که در اقتصاد، از نظر منطقی و […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران مطرح کرد‌

حسابرسی سیاست‌ها، ضرورت توسعه ایران

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با بیان این‌که در سال‌های گذشته بزرگ‌‌ترین مشکلات از نظام تدبیر ما ریشه گرفته است، گفت: تصمیمات و تدبیرهایی کردیم که هزینه‌ها را افزایش داده است و این در حالی است که در اقتصاد، از نظر منطقی و عقلی باید دست به ارزیابی بزنید و اثر تصمیمات گذشته بر شرایط حال را بسنجید و دوباره تصمیم تازه‌ای اتخاذ کنید. حسابرسی سیاست‌‌ها یا نسل‌‌ها به معنی نسل سیاست‌ها، دقیقاً به همین مسأله می‌پردازد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تهران، یحیی آل‌اسحاق تصریح‌ کرد: اقتصاد با شعار و آرزو، خواهش و دستور پیش نمی‌رود. اقتصاد برای پیشرفت به ابزارهای خاص خود نیاز دارد. باید مقررات و قوانین را به شیوه‌ای تدوین کرد که به اقتصاد سروسامان بدهد. وی افزود: متأسفانه در ۴۰سال گذشته، باوجود موفقیت‌های بزرگ در اقتصاد، به جایگاه واقعی‌مان نرسیدیم. باوجود جنگ پیشرفت کردیم اما آورده‌های ما بالاست و نتایج حاصل‌شده با این آورده‌ها همخوانی ندارد. ازنظر نیروی انسانی متخصص در رتبه سوم جهان هستیم و توان مهندسی ما بالاست. ازنظر ذخایر معدنی و نفت‌وگاز از کشورهای اول دوم جهان هستیم اما آنچنان که باید از این ظرفیت‌ها استفاده نکردیم. سؤال این است که مشکل از کجاست؟

آل‌اسحاق ادامه ‌داد: حسابرسی نسل‌‌ها یا سیاست‌‌ها مسأله‌ای است که متأسفانه در سال‌های پس از انقلاب اسلامی نادیده گرفته‌شده است. حسابرسی سیاست‌‌ها به این معنی است که اجرای یک سیاست در ۵ سال، چه نتایجی بر جای گذاشته است. حسابرسی نسل‌‌ها نتیجه هر سیاست را بررسی می‌کند البته نه به هدف گرفتن یقه سیاستمداران بلکه برای جلوگیری از بروز خطا و اشتباه.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران گفت: در سال‌های گذشته بزرگ‌‌ترین مشکلات از نظام تدبیر ما ریشه گرفته است. تصمیمات و تدبیرهایی کردیم که هزینه‌ها را افزایش داده است و این در حالی است که در اقتصاد، از نظر منطقی و عقلی باید دست به ارزیابی بزنید و اثر تصمیمات گذشته بر شرایط حال را بسنجید و دوباره تصمیم تازه‌ای اتخاذ کنید.

وی افزود: حسابرسی سیاست‌‌ها یا نسل‌‌ها به معنی نسل سیاست‌ها، دقیقاً به همین مسأله می‌پردازد. این حسابرسی در بعضی کشورهای جهان رایج است و از ۱۰ تا ۱۵ شاخص برای ارزیابی سیاست‌‌ها در نظر گرفته است.

این فعال اقتصادی آثار فقدان این حسابرسی را در هزینه‌هایی که به اقتصاد کشور تحمیل‌شده مشهود خواند و گفت: در نتیجه به نظر می‌رسد ترویج این نگاه نقادانه در اقتصاد ضروری به نظر برسد. یکی از نیازهای کشور ما این است که به‌حساب سیاست‌‌ها در نسل‌های مختلف برسد.

آل‌اسحاق اظهار کرد: به نظر من بهترین نهاد برای انجام این کار کمیته نظارت بر سیاست‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام است و البته می‌توان برای حسابرسی سیاست‌‌ها همان‌طور که نهادی برای بازرسی در نظر گرفته‌شده، سازمانی مستقل شکل داد یا اگر سازمانی توانایی بر عهده گرفتن این وظیفه را هم دارد به آن میدان داد و البته بهترین نهاد برای تشخیص و تعیین شاخص‌‌ها مجمع تشخیص مصلحت نظام یعنی یک‌نهاد فرا قوه‌ای است.

وی افزود: در ایالات‌متحده‌آمریکا و کشورهای اروپایی سیاست‌های مورد نزاع مثل تأمین اجتماعی، تجارت، مالیات و مسائلی از این دست مورد حسابرسی سیاست‌‌ها قرار می‌گیرد. در این کشور‌ها بررسی می‌شود که برای مثال سیاست ایکس که در زمان جمهوریخواهان تصویب و به اجرا گذشته شده چه زیان‌هایی برای کشور داشته است.

 

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران تأکیدکرد: این فرایند کمک می‌کند تا سیاست‌های اشتباه تکرار نشود درحالی‌که در ایران در زمینه تجارت و مالیات بیش ‌از پیش به حسابرسی سیاست‌‌ها برای جلوگیری از تکرار اشتباهات نیاز داریم اما از آن غافلیم. این در حالی است که با اجرای حسابرسی سیاست‌‌ها خدمتی وصف‌ناپذیر به‌نظام تدبیر کشور می‌کنیم. ضرورت اجرای این نوع حسابرسی به‌اندازه دیگر حسابرسی‌هاست. زمانی که حسابرسی قانونی و مالی نداشته باشید نمی‌توانید شرکت‌ها را اداره کنید و بدون حسابرسی سیاست‌‌ها هم پای نظام تدبیر می‌لنگند. اتلاف سرمایه، انرژی و زمان از مهم‌ترین آثار بی‌توجهی به حسابرسی سیاست‌هاست.