بهره‌برداری از نسل سوم شبکه علمی کشور با مدل PPP

با حضور وزرای علوم و ارتباطات صورت گرفت بهره‌برداری از نسل سوم شبکه علمی کشور با مدل PPP مذاکره با دادستانی برای رفع فیلتر BlogSpot و YouTube فقط در دانشگاه‌ها مراسم بهره‌برداری از نسل سوم شبکه علمی کشور با حضور محمدفرهادی، وزیر علوم و محمودواعظی، وزیر ارتباطات برگزار شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، هسته فکری اولیه […]

با حضور وزرای علوم و ارتباطات صورت گرفت

بهره‌برداری از نسل سوم شبکه علمی کشور با مدل PPP

مذاکره با دادستانی برای رفع فیلتر BlogSpot و YouTube فقط در دانشگاه‌ها

مراسم بهره‌برداری از نسل سوم شبکه علمی کشور با حضور محمدفرهادی، وزیر علوم و محمودواعظی، وزیر ارتباطات برگزار شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، هسته فکری اولیه ایجاد این شبکه در اواسط دولت پنجم آغاز شد؛ روندی که بیش‌تر با نگاهی معناگرا بین سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۶ به طرحی عملیاتی تبدیل شده و در نخستین ایام دولت هفتم و در سال ۱۳۷۷ به بهره‌برداری رسید و در طول دوره ۸ ساله دولت‌های هفتم و هشتم در نزدیک به تمامی مراکز استان‌ها و برای دانشگاه‌های انتخاب شده مورد استفاده قرار گرفت.

بر این اساس، در سال ۱۳۸۶ زمانی که دو پارامتر تغییرات فناوری و افزایش نیازمندی دانشگاه‌ها به نقطه عطف خود رسیده بود، شبکه علمی کشور بر مبنای تفاهمی داخلی میان وزارت علوم و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت، توسط وزارت ارتباطات باز طراحی شده و اجرای آن آغاز شد.

فرایندی که با توجه به همزمانی ایجاد تغییرات مهم در ساختار مخابراتی کشور، با کندی در سال ۱۳۹۰ به سرانجام رسید.

گرچه وجود مشکلات و معضلات پس از آماده بهره‌برداری شدن، باعث شد که علی‌رغم اعطای نخستین پروانه رسمی به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، میان اختلاف‌نظرهای داخلی وزارت علوم، شرکت مخابرات تهران و وزارت ارتباطات هرگز مورد بهره‌برداری رسمی قرار نگیرد.

بر این اساس، با حضور دولت یازدهم در سال ۱۳۹۲ و البته توجه به تغییرات اساسی در نگاه جهانی به مقوله شبکه‌های ارتباطاتی، از سال ۱۳۹۴ سازمان فناوری اطلاعات به عنوان نماینده وزارت ارتباطات مجدداً بر توسعه و همکاری با وزارت علوم همت گمارد.

نکته بسیار مهم حاشیه‌ای در این دوره، وجود بدبینی‌های فراوان غیرقابل اجتناب میان مشترکین اولیه (دانشگاه‌ها) به جهت عدم بهره‌برداری رسمی نسل دوم شبکه علمی بوده و ایجاد حس اعتماد از اهم وظایف محسوب می‌شد.

برای نخستین‌بار در کشور، روش جدید توسعه خدمات زیربنایی مبتنی بر مشارکت بخش دولتی- خصوصی در توسعه بهره‌برداری پروژه‌های نیمه‌تمام مورد توجه قرار گرفت و نسل سوم شبکه علمی کشور بنا نهاده شد.

هدف شبکه علمی؛ رشد اقتصادی و فناوری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دانشگاه‌ها در دنیای امروز دیگر مانند گذشته نیستند و به مرکز تولید ثروت تبدیل شدند؛ با راه‌اندازی نسل سوم شبکه علمی کشور امیدواریم این شبکه در خدمت هدف توسعه اقتصادی و فناوری باشد.

وزیر ارتباطات در این مراسم اظهارکرد: مخاطب این پروژه فرهیختگان و مجموعه علمی کشور است، بنابراین من امیدوار بودم این کار در دوره ما انجام شود و با توجه به تجربه دو فاز گذشته، نمیخواستیم یک کار تبلیغی و فانتزی انجام دهیم و به همین دلیل این کار دو سال طول کشید.

به گفته او این شبکه به سرعت‌بخشی و هم‌افزایی تولید محتوای فاخر در کل کشور کمک می‌کند و باید به شبکه‌های علمی دنیا متصل شویم و از تجربیات یکدیگر استفاده کنیم و با راه‌اندازی شبکه علمی کشور، تعرفه از سازوکار دیگری تبعیت می‌کند و به مراتب ارزان‌تر می‌شود.

 واعظی با اشاره به فرمایشات چندی پیش مقام‌معظم‌رهبری پیرامون شبکه ملی اطلاعات گفت: حدود دو هفته پیش مقام‌معظم‌رهبری در دیدار با مسؤولان نظام تذکری دادند در ارتباط با شبکه ملی اطلاعات که باید با سرعت بیش‌تری پیش رود اما رسانه‌هایی چون صداوسیما که همواره منتظر فرصتی است برای حمله، شروع به برنامه‌سازی در رابطه با وزارت ارتباطات کردند بدون این‌که این فرصت را به ما بدهند تا جواب دهیم. اما آنچه مقام‌معظم‌رهبری فرمودند جزو مأموریت‌های وزارت ارتباطات نمی‌شود چراکه این وزارتخانه اقدام به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات کرده است و فرمایش ایشان در ارتباط با محتوای تولید شده بوده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به انگیزه این وزارتخانه و وزارت علوم و رؤسای دانشگاه‌ها برای راه‌اندازی شبکه علمی کشور، گفت: همه اینها باعث شد به آینده این پروژه مهم امیدوار باشیم. در حالی که در دنیای امروز دانشگاه‌ها در کنار تولید علم به مرکز تولید ثروت تبدیل شده‌اند و با شکل‌گیری مهارت و علم، ثروت می‌آید و پیشرفت حاصل می‌شود. همان‌طور که بسیاری از دانشگاه‌های کشور‌‌ها مراکز رشدی به عنوان بنگاه هستند و در جهت توسعه اقتصادی و فناوری نقش‌آفرینی می‌کنند.

واعظی با بیان این که دانشگاه‌های ما با جوانان و اساتید خوبی که دارد باید حداکثر بهره‌برداری را داشته باشد، افزود: ما شبکه علمی را ایجاد کردیم و این دانشگاه‌ها هستند که باید تولید محتوا کنند. اساتیدی که تدریس می‌کنند، دانشجویانی که تحقیق می‌کنند، پایان‌‌نامه‌ها باید در راستای تولید محتوا و در کنار آموزش و پژوهش قرار گیرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر ممکن است در کتابخانه‌های دانشگاه‌ها مجلدهایی باشد که استفاده از آنها سخت است و امروز شبکه علمی کشور این کار را آسان خواهد کرد و امیدواریم با راه‌اندازی این شبکه در تولید محتوای علمی هم‌افزایی داشته باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که در گذشته قرار بود این طراحی گام به گام پیش برود، اظهارکرد: با ورود شرکت مخابرات ایران و اصلاح پروانه توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ما جهش خواهیم داشت و می‌توانیم به جای تعداد دانشگاه‌های محدود به سرعت همه دانشگاه‌های کشور را به این شبکه متصل کنیم تا هم ما بتوانیم از یافته‌های سایر دانشگاه‌ها استفاده کرده و هم آنها از یافته‌های ما استفاده کنند.

اتصال سراسری به شبکه علمی تا قبل از پایان ۹۸

وزیر علوم گفت: شاهراه اجرایی نقشه جامع علمی کشور نسل سوم شبکه علمی است که می‌تواند شرایط تبدیل شدن به مرجعیت علمی را فراهم کند.

به گزارش ایسنا، محمدفرهادی در مراسم بهره‌برداری از نسل سوم شبکه علمی کشور با بیان این‌که شورای راهبردی شبکه علمی کشور تشکیل شده است که به سیاست گذاری و تعیین قواعد و دستورالعمل‌های لازم می‌پردازد، اظهارکرد: شبکه علمی کشور شبکه‌ای مستقل بوده که مراکز علمی و پژوهشی را به یکدیگر وصل می‌کند و می‌تواند به شبکه‌های علمی بین‌المللی همچون شبکه‌های علمی اروپا متصل شود.

وزیر علوم با بیان این‌که این شبکه زیرساختی و مخزن اطلاعات است، افزود: دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، مراکز علمی و پژوهشگاه‌های دولتی و غیردولتی از مشترکین مهم این شبکه هستند و بسیاری از آنها به شبکه متصل شده و بسیاری دیگر نیز در آینده‌ای نه‌چندان دور متصل خواهند شد.

وی با بیان این‌که مراکز علمی از طریق این شبکه می‌توانند منابع علمی مورد نیاز خود را پیدا کنند، گفت: دسترسی به کتابخانه‌ها، دانشگاه‌ها و پروژه‌های در حال انجام و بانک‌های اطلاعاتی و آماری از طریق این شبکه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. همچنین در حوزه علوم انسانی نیز این شبکه می‌تواند خدمات گسترده‌ای ارایه کند.

فرهادی با بیان این‌که شبکه علمی کشور یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی محسوب می‌شود که موجب استحکام زیرساخت‌های توسعه کشور می‌شود، گفت: شبکه علمی شاهراه انتقال دانش‌ بین مشترکین خاص از یک سو به عنوان نیازمند دریافت خدمات و از سوی دیگر به عنوان تولیدکننده محتوا است. دانشگاه‌ها و مراکز علمی تولیدات خوبی دارند، اما به دلیل نبود شبکه، تولیدات این مراکز به خوبی اطلاع‌رسانی نمی‌شد.

وزیر علوم، شبکه علمی کشور را شاهراه اجرایی نقشه جامع علمی کشور عنوان کرد و گفت: مواد یک، دو، ۳، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲ و ۱۳ نقشه جامع علمی کشور تنها از طریق شبکه علمی محقق می‌شود و می‌تواند زمینه تبدیل شدن به مرجعیت علمی را فراهم کند.

وی همچنین تصریح‌کرد: نسل سوم شبکه علمی کشور تنها محدود به متقاضیان بزرگ نبوده، بلکه مشترکین کوچک و متوسط را نیز پوشش می‌دهد.

وزیر علوم همچنین با بیان این‌که برنامه کسب و کار برای نسل سوم شبکه علمی کشور به‌گونه‌ای تعبیه شده که هیچ مشترکی مصرف‌کننده صرف نبوده و باید تولیدکننده محتوای علمی نیز باشد، اظهارکرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده این شبکه پس از شهر تهران، کلان‌شهر‌‌ها و مراکز استان‌ها تا قبل از پایان سال ۹۸ در سراسر کشور قابل دسترسی خواهد بود.

فرهادی همچنین یادآورشد: شبکه علمی کشور هویت مستقلی دارد و شورای راهبردی تشکیل شده از وزارت علوم و وزارت ارتباطات به سیاست‌گذاری در این حیطه خواهند پرداخت.

رایزنی وزارت ارتباطات با دادستانی برای رفع فیلتر بلاگ اسپات و یوتیوب در دانشگاه‌ها

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از رایزنی جدی وزارت ارتباطات با دادستانی کل کشور برای رفع فیلتر بلاگ‌اسپات و یوتیوب در دانشگاه‌ها خبر داد.

محمدجوادآذری‌جهرمی در مراسم بهره‌برداری نسل سوم شبکه علمی کشور از رایزنی جدی وزارت ارتباطات با دادستانی کل کشور برای رفع فیلتر بلاگ‌اسپات و یوتیوب در دانشگاه‌ها خبر داد.

وی گفت: با دادستانی کل کشور مذاکرات جدی انجام داده‌ایم که دو سرویس بلاگ‌اسپات و یوتیوب در دانشگاه‌ها رفع فیلتر شود و در اختیار دانشجویان و اساتید قرار گیرد.

به گفته وی نمایندگان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کارگروه فیلترینگ به شدت موضوع را پیگیری می‌کنند و مطالب برای ارایه این درخواست آماده شده است.

پیشنهاد استفاده از شبکه مشترک به جای شبکه اختصاصی

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، گفت: ایجاد یک شبکه موازی برای راه‌اندازی شبکه علمی کشور در کنار شبکه فعلی شرکت مخابرات ایران در به روزسانی و نگهداری باعث استفاده ناکارآمد از تجهیزات و منابع می‌شود.

رسول سراییان در مراسم بهره‌برداری از نسل سوم شبکه علمی کشور با رویکرد شبکه خدمت‌گرا و اپراتور تمام الکترونیکی ایران، اظهارداشت: تفاوت نسل سوم این شبکه با دو نسل قبلی در مدل تجاری تسهیم درآمد بین بازیگران است.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران افزود: در این مدل بازیگران بسته به مشارکت در پروژه از درآمد آن منفعت مالی خواهند داشت که این تجربه اشتراک منافع در دنیا باب شده و از این طریق بازیگران با تقسیم درآمد به بزرگ‌ شدن کمک می‌کنند.

وی با ارایه پیشنهادی درباره زیرساخت فنی شبکه علمی کشور گفت: در راه‌اندازی این شبکه مقرر شده که تجهیزات اکتیو مستقل نصب و بهره‌برداری شود این در حالی است که شبکه شرکت مخابرات ایران در بخش تجهیزات اکتیو بسیار به روز و پر ظرفیت است و ایجاد یک شبکه موازی از نظر به‌روزرسانی و نگهداری مسایل مخصوص به خود را دارند.

سراییان پیشنهاد کرد: با هر سطح موافقتنامه سرویس که مدنظر شبکه علمی کشور است و هر ظرفیت درخواستی شرکت مخابرات تعهد می‌کند که سرویس لازم را از طریق یک شبکه مشترک به جای ایجاد شبکه‌های موازی ارایه کند.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر راه‌اندازی شبکه علمی کشور توجیه اقتصادی نداشته باشد، موفق نخواهد بود.