انباشت سرمایه از بخش‌ تولیدی به مالی رفته است

انباشت سرمایه از بخش‌ تولیدی به مالی رفته است رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: باید واقعیت اقتصاد ایران و نقش دولت در اقتصاد و مسیر حرکت اقتصادی در ۴ سال گذشته بررسی شود و نتایج آن مسیر حرکت در ۴ سال آینده را مشخص کند. به گزارش فارس، غلامحسین شافعی، در بیست‌وپنجمین جلسه هیأت نمایندگان […]

انباشت سرمایه از بخش‌ تولیدی به مالی رفته است

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: باید واقعیت اقتصاد ایران و نقش دولت در اقتصاد و مسیر حرکت اقتصادی در ۴ سال گذشته بررسی شود و نتایج آن مسیر حرکت در ۴ سال آینده را مشخص کند.

به گزارش فارس، غلامحسین شافعی، در بیست‌وپنجمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که باید واقعیت‌های اقتصاد ایران و نقش دولت در اقتصاد در وضعیت کنونی توسط کارشناسان مستقل دوباره تحقیق شود، گفت: لازم است این موضوع مدنظر قرار گیرد که در ۴ سال گذشته چگونه حرکت کرده‌ایم، چه نتایجی به‌دست آورده‌ایم و از این نتایج مشخص کنیم که در ۴ سال آینده می‌خواهیم به کجا برسیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: انتظارات و تعریفی که از دولت مدنظر فعالان بخش خصوصی دولت است، در چه قالب‌هایی در شرایط جدید می‌گنجد و باید این شرایط را مشخص کرد.

وی افزود: باید مشخص شود که آیا این تعریف برای دولت به‌عنوان یک دولت رفاه مدنظر است که درآمدهای نفتی را جمع‌آوری و بین نهاد‌‌‌ها و مردم توزیع کند؟ یا دولتی است که زمینه‌ساز توسعه باشد و منابع جامعه را به سمت برنامه‌های بلندمدت با در نظر گرفتن نسل آینده تنظیم کند.

شافعی اظهار داشت: باید در دولت تعریف جدید از بخش خصوصی و تشکل‌ها و دامنه قدرت و تأثیر‌گذاری آنها بر پارامترهای اقتصادی و اجتماعی و نوع تعاملی که بخش خصوصی می‌تواند به‌عنوان نقش مکمل و جایگزین دولت داشته باشد، ‌شناسایی و معرفی شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که امروز بحث همه محافل و شعار امسال اشتغال است، گفت: اگر به گذشته نگاه کنیم، مطابق آمار سرشماری نفوس و مسکن، ما تنها یک بار از سال ۱۳۷۵تا ۱۳۸۵ قادر بوده‌ایم که حدود ۵ میلیون و ۹۰۰هزار شغل ایجاد کنیم و بنابراین این سؤال مطرح می‌شود که چرا نه قبل و نه بعد از این دوره چنین رکوردی را در ایجاد اشتغال نداشته‌ایم.

وی افزود: تحقیق در این مورد می‌تواند چراغ راهی برای آینده باشد و یافتن چنین پاسخی از گفتمان چند‌طرفه حاصل می‌شود.

شافعی بیان داشت: موضوع برگشت اعتبار به فعالان اقتصادی یکی از نکاتی است که دولت دوازدهم باید به آن توجه کند؛ چراکه در گذشته به دلایل مختلف ازجمله افزایش ناگهانی نرخ ارز و سود تسهیلات که ناشی از تصمیمات کلان دولت و بی‌پناهی بخش خصوصی بوده، هزینه‌های زیادی را برای فعالان بخش خصوصی ایجاد کرده است.

رییس اتاق بازرگانی با اشاره به این‌که سود تسهیلات بانکی از جمله مواردی است که دولت دوازدهم باید به آن توجه کند، اظهار داشت: امروز بر کسی پوشیده نیست که با سود دو رقمی هیچ تولیدی که متکی به خام‌فروشی نباشد، قادر به ادامه حیات نیست.

وی افزود: متأسفانه انباشت سرمایه از بخش‌های تولیدی به مالی گسیل یافته و این موضوع باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ چراکه اگر این روند ادامه یابد، امید چندانی به تغییر قابل‌توجه نخواهیم داشت.

شافعی با بیان این‌که این سؤال وجود دارد که چرا درحالی‌که ادعا می‌شود تورم تک‌رقمی است، سود تسهیلات کاهش نمی‌یابد؟ آیا امروز تورم و نرخ تسهیلات باهم رابطه‌ای ندارند؟

رییس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: پاسخ این سؤال خواسته جدی فعالان اقتصادی است.

وی درمورد کوچک‌سازی دولت اظهار داشت: متأسفانه در موضوع تصدی‌گری در این دوره شاهد گسترش بودیم، درحالی‌که دولت باید با یک برنامه مدون کار تصدی‌گری را به تشکل‌های اقتصادی و مردمی واگذار کند که اگر این اتفاق نیفتد، نه ادغام و نه انتزاع، نتیجه‌ای ایجاد نمی‌کند.

شافعی افزود: آویزان کردن این‌همه وزنه سنگین به دولت مانع حرکت اقتصادی می‌شود، درحالی‌که دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: سازمان‌هایی وجود دارد که وجود‌ آنها ضروری نیست و با حذف این سازمان‌ها می‌توان دولت را سبک‌سازی کرد.

وی با طرح پرسشی مبنی بر این‌که مگر سیاست‌های اصل ۴۴ قرار نبود یک انقلاب اقتصادی ایجاد کند، گفت: ارزیابی امروز از روند اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ نشان می‌دهد که متأسفانه ما شاهد بوده‌ایم که نه‌تنها مدیریت واحدهای دولتی به خصوصی سپرده نشده، بلکه این مدیریت‌ها در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است.

شافعی افزود: دولت باید یک برنامه‌ریزی و استراتژی واحد برای توسعه اقتصادی و غلبه بر مشکلات اقتصادی انجام دهد.

 

رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: ‌وقتی ادعا می‌شود که تیم اقتصادی دولت هماهنگ نیست، به این دلیل است که برنامه منسجمی تیم اقتصادی دولت ندارد.