پاسخ وزیر راه در مورد خرید هواپیماهای جدید در مجلس میزان تعهد دولت در مورد خرید هواپیماهای هما صفر است این خریدها کلاً بدون تعهد دولت صورت گرفته است؛ هیچ تعهدی برای دولت وجود ندارد؛ تعهد دولت در این زمینه صفر است؛ صرفاً به ضمانت شرکت هما انجام شده است وزیر راه و شهرسازی با […]
پاسخ وزیر راه در مورد خرید هواپیماهای جدید در مجلس
میزان تعهد دولت در مورد خرید هواپیماهای هما صفر است
این خریدها کلاً بدون تعهد دولت صورت گرفته است؛ هیچ تعهدی برای دولت وجود ندارد؛ تعهد دولت در این زمینه صفر است؛ صرفاً به ضمانت شرکت هما انجام شده است
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران با خرید هواپیماهای جدید به عرصه رقابت هوانوردی در سطح جهان ورود پیدا میکند، گفت: تعجب میکنم که به جای تقدیر، اذهان را مشوش میکنند.
به گزارش ایرنا، عباسآخوندی که برای پاسخ به سؤال جوادکریمیقدوسی، نماینده مردم مشهد در مورد خرید هواپیماهای جدید، به مجلس رفته است، گفت: یکی از صنایعی که در جریان اعمال تحریمهای ظالمانه بیشترین آسیب را دید، صنعت هوانوردی – چه زیرساختها، چه ناوبری و چه ناوگان کشور – بود.
آخوندی گفت: ناوگان ما ناوگانی بسیار کهنه است؛ سن فرسودگی هواپیما در دنیا ۲۴ سال است و میانگین سن ناوگان ایران چیزی حدود ۲۳ است؛ یعنی همه هواپیماها براساس استانداردهای بینالمللی به فاصله یک سال از حیزانتفاع خارج میشوند.
وی اضافه کرد: یکی از بزرگترین اقداماتی که صورت گرفت، اقدام برای خرید هواپیما بود که انجام شد؛ یکی از اقدامات شجاعانه که مورد تقدیر ملت ایران قرار گرفت و بسیاری از نمایندگان، وزارتخانه را مورد تشویق قراردادند.
آخوندی افزود: کل تعداد هواپیماهای بالای سال ۲۰۰۰ در ایران، ۸ فروند است؛ بنابراین ما نیاز داریم که ناوگان هوانوردی ایران را نوسازی کنیم.
وی گفت: براساس توافق برجام، ۳ قرارداد بزرگ با ایرباس، اِی.تی.آر و بوئینگ امضا شد؛ قرارداد با ایرباس برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما، قرارداد با اِی.تی.آر برای خرید۲۰ فروند هواپیما و قرارداد با بوئینگ برای خرید ۸۰ فروند منعقد شد؛ این قراردادها عملیاتی شد و به دنبال آن ۳ فروند ایرباس و ۴ فروند وارد کشور شد.
** تعهد دولت در این قرارداد صفر است
آخوندی اضافه کرد: این خریدها کلاً بدون تعهد دولت صورت گرفته است؛ هیچ تعهدی برای دولت وجود ندارد؛ تعهد دولت در این زمینه صفر است؛ صرفاً به ضمانت شرکت هما انجام شده است.
وی ادامه داد: وقتی میگفتیم میخواهیم خریدی بدون ضمانت دولت و بانک مرکزی انجام دهیم، حتی دوستان ما در دولت میگفتند اگر این کار انجام شود ما اسم خودمان را عوض میکنیم؛ کسی باور نداشت این کار انجام میشود ولی من به اعتبار ملت ایران در بازار جهانی اعتقاد داشتم. اعتقاد داشتم که این کار را براساس اعتماد بازار جهانی به ایران میتوانیم انجام دهیم. بنابر این، این کار را در چنین شرایط سختی بدون تعهد دولت انجام دادیم.
وزیر راه و شهرسازی راجع به شفافیت این قراردادها گفت: همه مراحل خرید هواپیماها، مرحله به مرحله پیشرفت کار از طریق رسانهها به ملت ایران اعلام میشد؛ ما از روز اول گفتیم ۱۰۰ فروند ایرباس، ۴۵ فروند از خانواده ۳۲۰، ۳۹ فروند خانواده ۳۳۰ و ۱۶ فروند خانواده ۳۵۰ خرید کردهایم.
** چرا اذهان را مشوش میکنید
وی اضافهکرد: اگر کسی همچین کاری را برای یک ملت انجام دهد حتماً آن ملت از آن فرد تقدیر میکند؛ تعجب میکنم بجای تقدیر اینگونه سؤال میکنید.
آخوندی افزود: در دولت گذشته برای خرید ۶ فروند هواپیما «اِی ۳۲۰» توافق شده بود؛ هر فروند هواپیماهای ساخت ۲۰۱۲ به قیمت ۵۵ میلیون دلار؛ ما همان هواپیما اما سال ساخت ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ را به قیمت ۴۵ میلیون دلار خرید کردهایم؛ یعنی هر فرودند هواپیما ۱۰ میلیون دلار خریداری کردیم؛ بهجای تقدیر و اینکه در این شرایط سخت و بحران، چنین خریدی کرده است، با طرح یک سری تردیدها فقط اذهان را مشوش میکنید.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در شرایط تحریم، هر خرید ۳۰ درصد حاشیه داشت؛ من از روز اول که با رییس هیأت مدیره ایرباس صحبت کردم، به او گفتم، من از شما یک خواسته دارم و آن اینکه به هیچ تماسی به جز مدیرعامل هما پاسخ ندهید؛ اگر هر کسی، از هر مقام و از هر مرجعی با شما تماس گرفت، حق ندارید پاسخ هیچکس را بدهید؛ باید اقرارنامهای به من بدهید که در جریان خرید به هیچ کس حتی یک سنت حق و حساب پرداخت نکردید.
آخوندی افزود: این خریدها باید برای همه خریدهای خارجی نمونه و الگو قرار بگیرد. ما در همه مراحل خرید، مرحله به مرحله موارد را به رییسجمهوری گزارش میکردم؛ در خردادماه ۹۵ گزارش کاملی برای رییس مجلس ارسال کردم و عین آن را برای رهبر معظم انقلاب ارسال کردم.
وی اضافه کرد: همه موارد قرارداد دانه به دانه در شورای اقتصاد بررسی اقتصادی و سپس تصویب شده و مجوز خرید داده است؛ اگر چنین خرید بزرگی به اندازه یک سرسوزنی در آن تردیدی بود، همه دستگاه نظارتی وزارتخانه و شرکتهای تابعه را مورد بازخواست قرارداده بودند.
آخوندی این خریدها را شفاف، تمیز، افتخارآمیز و بدون تعهد دولت خواند و گفت: این خرید باید مورد تقدیر و تشکر قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به کریمی قدوسی در مورد اینکه از این هواپیماها در چه مسیرهایی استفاده میشود، گفت: در این خریدها همه فرودگاههای ایران که در آنها پرواز صورت نمیگیرد، مورد توجه قرار گرفتند.
وی ادامه داد: ما ۶۰ فرودگاه در کشور داریم اما ۸۰ درصد پروازهای ایران در ۱۰ فرودگاه انجام میشود؛ فرودگاههای دور دست ایران، امکانات دسترسی مردم به صنعت هوانوردی و پروازهای سالم را نداشتند؛ کاری که ما کردیم ۲۰ هواپیمای A.T.R برای پاسخگویی به فرودگاههای دور دست خریداری کردیم؛ برای فرودگاههایی که مردم تا حالا طعم این سرویس را نچشیدهاند؛ چطور میگویید به این موضوع توجه نشده است؟ ما برد کوتاه، متوسط و بلند را در خریدهای خود در نظر گرفتیم.
وی گفت: از نظر جغرفیایی ما در منطقهای قرار گرفتهایم که به زعم همه کارشناسان بینالمللی، ایران میتوانسته هاب منطقهای صنعت هوانوردی شود؛ شما فکر میکنید با هواپیماهای ۲۳ سال عمر میتوانیم با هواپیماهای ترکیش ایرلاین، امارات و قطر رقابت کنیم؟ وقتی میخواهیم وارد این بازار شویم و میخواهیم جمهوری اسلامی در قد و قواره جمهوری اسلامی در بازار حضور پیدا کند و در همه بردهای کوتاه، متوسط و دور حضور داشته باشد باید اقدام بزرگ بکنیم؛ خرید چند هواپیمای دست دوم که هنوز وارد بهرهبرداری نشده باید وارد تعمیرات شود چه حسنی برای ایران دارد؟
آخوندی اضافه کرد: ما الان افتخار میکنیم که داریم به عرصه رقابت هوانوردی در سطح جهان ورود پیدا میکنیم؛ ما میتوانیم ادعا کنیم که داریم میآییم و از موقعیت جغرافیایی خود استفاده میکنیم؛ به این خاطر است که همه بُردهای مختلف را در نظر گرفتیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: ما برای این خریدها همه جزییات را در نظر گرفتهایم و با فعال کردن «هما» این انگیزه را در بخش خصوصی ایجاد کردیم که به نوسازی ناوگان خود ورود کنند؛ اگر میبینید شرکتهای بخش خصوصی در نمایشگاه هوانوردی فرانسه قرارداد امضا میکند، به خاطر این است که میبیند الان باید رقابت کند؛ الان بهجز هما، ۴ شرکت دیگر سرمایهگذاری کردهاند و با بوئینگ و ایرباس قرارداد امضا کردهاند.
وی اضافه کرد: الان میبینند که با ایرانایر با میانگین سن هواپیمایی ۲۴ سال نیست بلکه باید با هواپیماییای رقابت کنند که هواپیماهایش نو میشود؛ راهحل نوسازی ناوگان هواپیمایی همین اقدامی است که ما انجام دادهایم؛ ما ایران ایر – که مادر صنعت هوانوردی است – را به جای این که بخواهیم داراییهایش را بفروشیم به یک شرکت مقتدر در کلاس جهانی تبدیل میکنیم و آن شرکت را وارد بازار میکنیم.
آخوندی افزود: شرکتی که همه هواپیماهایش ۲۴ سال عمر دارد و همیشه بیش از ۵۰ درصد هواپیماهایش باید در پارکینگ باشد، عرضه آن در بازار بورس چه حسنی دارد؟ چه کمکی به خریداران و چه کمکی به ملت ایران میکند. اتفاقاً ما الگوی درست خصوصیسازی ارایه میکنیم؛ همه شرکتها را باید اول بازسازی ساختاری کرد و بعد وارد بازار بورس کرد وگرنه شرکت پیر و فرتوت را وارد بورس کردن چه حسنی دارد؟
وی گفت: اطمینان میدهم که همه مراحل قانونی طی شده است و همه مراجع قانونی تصویب کردهاند و ما میرویم که صنعت هوانوردی ایران در سطح جهان قدرت رقابت را پیدا کند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.