روان‌سازی صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی نیازمند حمایت ‌و مدیریت است

در کمیسیون خدمات فنی‌ و مهندسی عنوان شد‌ روان‌سازی صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی نیازمند حمایت ‌و مدیریت است موج جدید توسعه‌خواهی در همه کشورهای دنیا و الزام اقتصادهای در حال توسعه الحاق به دهکده بزرگ جهانی و سیاست‌های واحد اقتصادی که نیازمند توسعه زیرساخت‌های لازم برای تحقق این هدف است، جایگاه ویژه‌ای را برای […]

در کمیسیون خدمات فنی‌ و مهندسی عنوان شد‌

روان‌سازی صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی نیازمند حمایت ‌و مدیریت است

موج جدید توسعه‌خواهی در همه کشورهای دنیا و الزام اقتصادهای در حال توسعه الحاق به دهکده بزرگ جهانی و سیاست‌های واحد اقتصادی که نیازمند توسعه زیرساخت‌های لازم برای تحقق این هدف است، جایگاه ویژه‌ای را برای خدمات فنی‌ و مهندسی در روابط تجاری کشور‌ها رقم زده است.

امروز تاجران این‌گونه خدمات، پیش‌رو محسوب می‌شوند و در رقابتی که بر سر تحقق این هدف مهم ایراد شده است، کشورهایی که مبتنی بر توان بالا‌ی فنی و ارایه روش‌های علمی توسعه زیرساختی هستند، حرف‌ها‌ی فراوانی برای گفتن خواهند داشت.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی اتاق مشهد در جلسات کمیسیون خدمات فنی مهندسی که هر ماهه در اتاق مشهد تشکیل می‌گردد به این جمع‌بندی می‌رسیم که مهم‌ترین موانع صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی در کشور را می‌توان در حوزه‌های داخلی و ملی و بین‌المللی تعقیب کرد. کشور ما از استعدادها، مدیریت دانش فنی، نیروی انسانی ماهر، توان بالای بازاریابی متنوع و جایگاه تجاری مناسب به خصوص در پیمان‌های مهم منطقه‌ای برخوردار است.

رییس این کمیسیون معتقد است این امر از آن جهت که می‌تواند به روان‌سازی و توسعه تجارت- به خصوص در زمینه خدمات فنی ‌و مهندسی- بینجامد، نیازمند حمایت ‌و مدیریت است.

رییسی در کمیسیون خدمات فنی‌و مهندسی اتاق مشهد با بیان این‌که دولت باید از صادرات واقعی حمایت کند، صدور خدمات فنی ‌و مهندسی را پرریسک و مخاطره‌آور نامید و اذعان‌کرد: دولت باید صادرات واقعی را تقویت و حمایت کند. اگر ما بتوانیم بازارهای جهانی را برای صادرات به دست بیاوریم و تحریک مصرف خارجی در بازار ایجاد کنیم هم تورم کنترل می‌شود و هم اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود.

وی افزود: ما اگر بخواهیم واقعاً به توسعه این بخش بهاء بدهیم، باید سیاست‌های مشترک اتخاذ کنیم سیاست‌هایی که توسعه صادرات غیرنفتی را خصوصاً در زمینه خدمات فنی‌ و مهندسی دنبال کند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان ‌خدمات فنی و مهندسی نیز با بیان این‌که توسعه صادرات خدمات فنی‌و مهندسی در گرو رفع موانع بانکی و ارایه تسهیلات مناسب به صادرکنندگان خدمات فنی‌ و مهندسی است، اظهار‌کرد: در سال‌های اخیر تأمین مالی پروژه‌های صادراتی از طریق بانک توسعه صادرات و تضمین صندوق ضمانت به حد‌اقل رسیده، در حالی‌که فرصت عمل در این حوزه وجود دارد.

بابا‌زاده افزود: در مجموع اگر عوامل مالی تصمیم به ارایه تسهیلات بهتر در این بخش بگیرند، شرکت‌های ایرانی ظرفیت رشد در آن را دارند.

وی تصریح‌کرد: عزم و اراده برای رفع موانع و حمایت از صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی‌ در این زمینه وجود دارد اما مشکل در جایی نمود پیدا می‌کند که با موانع بانکی برخورد می‌کنیم. تقریباً تأمین مالی و ضمانت در پروژه‌های خارج از کشور منوط به ارایه پیشنهاد تأمین مالی است. معمولاً پروژه‌هایی که به صورت نقد تعریف می‌شوند، خیلی امکان فعالیت شرکت‌های ایرانی‌ در آنها فراهم نیست.

 

عزیزی دبیر کمیسیون خدمات فنی ‌و مهندسی اتاق مشهد نیز با بیان این‌که اتاق مشهد حمایت از پرپوزال‌های پژوهشی را در دستور کار خود قرارداده است از اعضای کمیسیون خواست عناوین پیشنهادی خود در زمینه صدور خدمات فنی‌و مهندسی را برای بررسی به شورای پژوهشی اتاق ارایه دهند.