تغییرات تولید ناخالص داخلی کشور برحسب فعالیت‌های اقتصادی

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران گزارش می‌دهد تغییرات تولید ناخالص داخلی کشور برحسب فعالیت‌های اقتصادی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران در یک تحلیل آماری به بررسی تولید ناخالص داخلی، رشد آن و سهم بخش‌های مختلف در این رشد پرداخته است. به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی تهران در این گزارش که براساس آمار و داده‌های […]

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران گزارش می‌دهد

تغییرات تولید ناخالص داخلی کشور برحسب فعالیت‌های اقتصادی

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران در یک تحلیل آماری به بررسی تولید ناخالص داخلی، رشد آن و سهم بخش‌های مختلف در این رشد پرداخته است.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی تهران در این گزارش که براساس آمار و داده‌های بانک مرکزی تدوین شده، با استفاده از نمودار‌ها و گراف‌ها، نشان داده شده است که تغییرات تولید ناخالص داخلی بر حسب فعالیت‌های اقتصادی چگونه بوده و چه روندی را در مقایسه با سال قبل از آن در پیش گرفته است.

تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۱۳۹۵ براساس قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰ رشد ۱۲٫۵ درصدی را تجربه کرده است. در این سال ۹٫۸ واحد درصد از رشد ۱۲٫۵ درصدی تولید ناخالص داخلی مربوط به گروه نفت، حدود دو واحد درصد آن مربوط به گروه خدمات، ۰٫۸ واحد درصد مربوط به بخش صنعت، ۰٫۵ واحد درصد مربوط به بخش آب، برق ‌و گاز و ۰٫۳ واحد درصد آن ناشی از رشد افزوده گروه کشاورزی بوده است.

 مقایسه مشارکت بخش‌های مختلف در تولید ناخالص داخلی در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۵ نشان می‌دهد گروه نفت و بخش صنعت که در سال ۱۳۹۱ کاهش رشد اقتصادی آنها عوامل مسلط در ایجاد رکود اقتصادی بوده‌، در سال ۱۳۹۵ به موتور محرک اقتصاد، البته با سهم اثرگذاری متفاوت تبدیل شده است.

 در سال ۱۳۹۵ ترکیب تولید ناخالص داخلی در اقتصاد نسبت به سال ۱۳۹۴ با تغییراتی همراه بوده است به‌طوری که سهم بخش نفت ار ارزش افزوده از ۹٫۴ درصد در سال ۱۳۹۴ به ۱۲٫۳ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده، اما سهم سایر بخش‌ها در مقایسه با سال ۱۳۹۴ کاهش یافته است. سهم بخش ساختمان از ارزش افزوده کل کشور با کاهش ۱٫۱ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۴ به حدود ۵٫۲ درصد رسیده است. حدود ۰٫۸ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور نیز از محل ارزش افزوده گروه کشاورزی و حدود ۱۲٫۳ درصد نیز از محل بخش صنعت بوده است. بخش معدن نیز همچنان سهم ۰٫۷ درصدی خود را در تولید ناخالص داخلی حفظ کرده است.

 

 براساس آمارهای بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه سال ۱۳۹۰ در گروه کشاورزی طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ همواره صعودی بوده به‌طوری که متوسط رشد سالانه آن طی این سال‌ها حدود ۵ درصد محاسبه شده است. در حالی که دیگر گروه‌ها شامل نفت، صنعت و خدمات شاهد فراز و نشیب‌های بیش‌تری بوده است.