برقراری امکان تبادل حواله‌ مالی از طریق پست با دنیا

در دوازدهمین کنگره پست آسیا و اقیانوسیه مطرح شد برقراری امکان تبادل حواله‌ مالی از طریق پست با دنیا اعلام شرایط کسب مجوز ارایه خدمات مالی شبکه‌های اجتماعی بومی گروه ارتباطات – دوازدهمین کنگره اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه با حضور بشارحسین، دبیرکل این کنگره، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سران و مسؤولین پستی […]

در دوازدهمین کنگره پست آسیا و اقیانوسیه مطرح شد

برقراری امکان تبادل حواله‌ مالی از طریق پست با دنیا

اعلام شرایط کسب مجوز ارایه خدمات مالی شبکه‌های اجتماعی بومی

گروه ارتباطات – دوازدهمین کنگره اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه با حضور بشارحسین، دبیرکل این کنگره، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سران و مسؤولین پستی ۳۲ کشور از قاره آسیا و اقیانوسیه امروز در تهران برگزار شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، در این نشست علاوه بر مسؤولین پستی ۳۲ کشور از قاره آسیا و اقیانوسیه، همچنین جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مقامات بلندپایه کشوری با هدف تبیین و بررسی سیاست‌های منطقه‌ای در حوزه پستی و توسعه همکاری‌های بین‌المللی حضور داشتند.

قول مساعد همکاری اتحادیه جهانی پست

وزیر ارتباطات با بیان این‌که ارتباط مالی پست بانک با بانک‌های جهانی پس از برجام برقرار شده، گفت: مسؤولان اتحادیه جهانی پست برای ارایه همه نوع تسهیلات و همکاری با ایران قول مساعد دادند.

محمود واعظی در دوازدهمین کنگره پست آسیا و اقیانوسیه اظهارداشت: این کنگره پس از ۱۲ سال برای دومین بار در ایران برگزار می‌شود و از ارزش بالایی در بعد بین‌المللی برخوردار است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: مشکلات تبادل پولی در حوزه پست که تا پیش از این وجود داشت اکنون در مسیر مرتفع شده است و رییس کل اتحادیه جهانی پست و دبیرکل اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه برای همکاری همه جانبه در این زمینه با ایران قول مساعد داده‌اند.

وی ادامه‌داد: اطمینان مردم به پست بسیار ارزشمند است و حرکت طبق این اعتماد یک اولویت است.

واعظی گفت: اکنون که تمامی فعالیت‌های زندگی به سمت الکترونیکی شدن فعال کرده پست نیز باید الکترونیکی شود تا بتواند خود را با شرایط وفق دهد و برای این کار باید از فناوری اطلاعات و نیروی انسانی متخصص استفاده کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که آزادسازی تأثیر چشمگیری بر فعالیت‌های پستی خواهد داشت، گفت: در ایران نیز شرکت ملی پست فعالیت‌های حاکمیتی را پیگیری می‌کند و در جاهایی که برای بخش خصوصی مقرون به صرفه نیست حضور می‌یابد.

وی تأکید کرد: ۳ رویکرد نوآوری، یکپارچه‌سازی و توسعه سطح دسترسی در بخش‌های مالی، الکترونیکی و فیزیکی توسط پست با جدیت پیگیری می‌شود.

واعظی با بیان این‌که ارتباط پست بانک با بانک‌های جهانی پس از برجام برقرار شده است.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره پیگیری مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره الزام انتقال سرور شبکه‌های اجتماعی خارجی به ایران گفت: شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای برای انتقال سرور‌ها نداشته است اما این موضوع با مصوبات دیگری درباره اولویت‌ و نحوه ارایه تسهیلات به شبکه‌های بومی و خارجی پیگیری شده است که بر این اساس شبکه‌های خارجی دارای سرور در ایران و شبکه‌های بومی نسبت به شبکه‌های خارجی بدون سرور در ایران امتیاز می‌گیرند.

کسب مجوز خدمات مالی شبکه اجتماعی داخلی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اولویت‌بندی شبکه‌های اجتماعی در شورای عالی فضای مجازی خبر داد و گفت: شبکه‌های اجتماعی داخلی که اعضای آنها از ۵ میلیون نفر بگذرد، اجازه فعالیت در زمینه خدمات مالی را دریافت خواهند کرد.

محمود واعظی در حاشیه برگزاری دوازدهمین کنگره اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه افزود: بر این اساس شبکه‌های اجتماعی داخلی اجازه دریافت تبلیغات و فعالیت در زمینه خدمات ارزش افزوده را خواهند داشت.

وزیر ارتباطات اظهارداشت: همچنین شبکه‌های اجتماعی خارجی که سال‌ها فعالیت داخلی داشته‌اند، اجازه می‌یابند در برخی زمینه‌ها و خدمات فعالیت کنند.

وی ادامه‌داد: البته شبکه‌های اجتماعی خارجی برای ادامه فعالیت باید خود را با دیدگاه‌های شورای عالی فضای مجازی هماهنگ کنند.

واعظی وجود مصوبه در شورای عالی فضای مجازی درباره انتقال سرورهای شبکه‌های اجتماعی به داخل کشور را رد کرد و گفت: تنها اولویت‌بندی شبکه‌های اجتماعی در این شورا مطرح شده که اقدام‌های خوبی هم انجام شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره فعالیت‌های بین‌المللی پست بانک گفت: پست بانک بعد از اجرایی شدن برجام روابط کارگزاری خود را با بیش از ۴۰ کشور برقرار کرده است.

واعظی افزود: پیش‌بینی می‌شود با برگزاری این کنگره فضای مناسب‌تری برای فعالیت پست بانک و پست فراهم شود.

عضو هیأت دولت به برگزاری نشست اخیر گروه اقدام مالی (FATF) در شهر والنسیای اسپانیا که در زمینه مبارزه با مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم فعال است، اشاره‌کرد و گفت: در این نشست برنامه‌ها و اقدام‌های ایران برای مبارزه با این جرایم مطرح شد که امیدواریم گام مثبتی برای گسترش فعالیت‌های مالی پست بانک باشد.

حواله‌جات پستی مالی ایران با دنیا

مدیرعامل شرکت ملی پست، گفت: با خریداری نرم‌افزار پست جهانی به قیمت ۳۰ هزار دلار و گذراندن دوره آزمایشی ظرف دو ماه آینده نرم‌افزار فعال و امکان تبادل حواله‌جات مالی از طریق پست با دنیا فراهم می‌شود.

حسین‌مهری در دوازدهمین کنگره پست آسیا و اقیانوسیه از تشکیل ۵ کمیته کاری در ذیل این کنگره ۵ روزه خبر داد و گفت: یکی از مهم‌ترین کمیته‌های کاری کمیته تجارت الکترونیک است.

مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران افزود: روند نیازهای پستی در دنیا از پست نامه به سمت کالا و اسناد سوق پیدا کرده که این روند در ایران نیز آغاز شده و در سال جاری نیز رشد خوبی را در این زمینه تجربه کرده است.

وی با بیان این‌که در مرداد ماه ۹۵، ۲۸ درصد افزایش محصولات تجارت الکترونیک در شرکت پست ثبت شده گفت: در حال حاضر در شاخص تجارت الکترونیکی نسبت به کشورهای صنعتی عقب هستیم اما در منطقه وضعیت نسبتاً خوبی داریم.

مهری با اشاره به آماری از آخرین وضعیت ترافیک شبکه پستی ایران، گفت: حجم ریالی کالاهای جابه‌جا شده در سال گذشته ۴ هزار میلیارد ریال برای جابه‌جایی ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار بسته بود که در سال ۹۶ این رقم باید به ۱۵ میلیون بسته افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران ادامه‌داد: یکی دیگر از کمیته‌های مهم این کنگره کمیته مالی است که در ماه‌های اخیر پس از پیگیری‌های انجام شده پست بانک به نیابت از شبکه پستی ایران نرم‌افزار پست جهانی (IFS) را به قیمت ۳۰ هزار دلار خریداری کرد که این نرم‌افزار پس از یک دوره آزمایشی در اتصال با دو کشور به صورت رسمی فعال خواهد شد.

وی توضیح داد: این نرم‌افزار مانند سوئیفت بانک مرکزی که هر دو کشور در ارتباط با هم حد اعتباری تعیین می‌کنند و سقف حواله‌جات در این نرم‌افزار به دلیل تعرفه‌های کم پست نسبت به حواله‌جات بانکی ۱۰ هزار دلار است.

وی خاطرنشان‌کرد: این نرم افزار در ۱۶۷ کشور عضو اتحادیه جهانی پست نصب است و نرخ کارمزد‌ها در این نرم‌افزار در دست بررسی و نهایی شدن است.

 

مهری پیش‌بینی‌کرد: با گذراندن دوره آزمایشی نرم‌افزار صرف دو ماه آینده فعال شود و امکان تبادل حواله‌جات مالی بین ایران و کشورهای جهان در شبکه پستی از طریق این نرم‌افزار برقرار شود.