نماینده مردم بوکان در مجلس:لایحه بودجه ۹۵ راه افتادن پروژه‌های عمرانی است

  نماینده مردم بوکان در مجلس گفت: یکی از نگاه‌هایی که در لایحه وجود دارد این است که پروژه عمرانی راه بیفتد. به گزارش فارس، محمدقسیم عثمانی، نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی، در سخنانی به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه سال ۹۵، اظهار داشت: سهم صندوق توسعه ملی که در سیاست‌های کلی حداقل […]

 

نماینده مردم بوکان در مجلس گفت: یکی از نگاه‌هایی که در لایحه وجود دارد این است که پروژه عمرانی راه بیفتد.

به گزارش فارس، محمدقسیم عثمانی، نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی، در سخنانی به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه سال ۹۵، اظهار داشت: سهم صندوق توسعه ملی که در سیاست‌های کلی حداقل ۲۰ درصد تعیین شده بود، در این گزارش تلفیق، ۳۰ درصد در نظر گرفته شده، یعنی ۵۰ درصد بیش از حداقل در نظر گرفته‌شده که از همین منابع می‌شود در جهت طرح‌های زاینده اقتصادی، ایجاد اشتغال، تأمین سرمایه در گردش و سرمایه شرکت‌های خصوصی و کمک به صنعت و بخش کشاورزی بهره گرفت.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های بودجه سال ۹۵ این است که دو میلیون تن قیر رایگان در اختیار بخش‌ها مختلف قرارداده می‌شود که از این مقدار ۶۲ درصد صرف روکش و آسفالت راه‌های روستایی می‌شود، ۲۰ درصد آن به بنیاد مسکن جهت اجرای طرح‌هادی در روستا‌ها و ۱۵ درصد برای آسفالت معابر شهرهای کوچک و ۳ درصد نیز در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار می‌گیرد تا از این محل محوطه مدارس، آسفالت شود.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی، همچنین تصریح کرد: اجازه انتشار ۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت از طریق بازار سرمایه، از طریق استفاده در میادین مشترک از مزایای لایحه بودجه سال ۹۵ است با توجه به این‌که در میادین خارجی طرف مقابل استحصال خود را انجام می‌دهد، ولی ما به علت این‌که سرمایه‌گذاری‌هایمان در این حوزه به ثمر ننشسته، متأسفانه نمی‌توانیم استفاده کنیم.

وی بر همین اساس حمایت از مؤسسه دانش‌بنیان را از مزایای بودجه سال ۹۵ عنوان کرد و گفت: در این لایحه اجازه داده شده، صندوق ملی نسبت به اعطای تسهیلات به بخش خصوصی یا تعاونی برای طرح‌های توسعه، حمل‌و نقل درون‌شهری و برون‌شهری تسهیلات بدهد که یکی از مشکلات کشور به این ترتیب قابل حل خواهد بود.

عثمانی تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای بانک کشاورزی را از دیگر مزایای بودجه سال ۹۵ عنوان کرد و ادامه داد: این مقدار صرفاً در زمینه آبیاری تحت فشار به کشاورزان وام داده می‌شود که مهلت بازپرداخت ۸ ساله برای آن لحاظ شده است.

«در لایحه بودجه ۹۵ اجازه انتشار ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای طرح‌های انتفاعی داده شده که این را می‌توان از محاسن دیگر لایحه بودجه ۹۵ عنوان کرد. اوراق قرضه‌ای که به فروش نمی‌رود، یکی از نگرانی‌های همیشگی بود که در این لایحه، دولت اجازه داده این اوراق مشارکت را به پیمانکاران بدهد؛ چراکه دولت از هر کسی طلبکار باشد، جریمه آن را می‌گیرد، ولی زمانی که کسی از دولت طلبکار است، جریمه‌ای برای آن در نظر گرفته نمی‌شود و این اوراق مشارکت فروش‌نرفته می‌تواند بخشی از این مشکل کشور را حل کند.»

 

نمانده مردم بوکان در مجلس اجازه صدور ۷ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت به شهرداری‌ها را از مزایای دیگر لایحه بودجه ۹۵ برشمرد و ادامه داد: منابع عمومی شهرداری‌ها به علت رکود مسکن کاهش پیدا کرده که شهرداری‌ها می‌توانند از این منابع برای عمران شهری و رفاه عمومی مردم استفاده کنند. یکی از نگاه‌هایی که در لایحه وجود دارد این است پروژه عمرانی راه بیفتد. برای راه افتادن این پروژه‌ها ما باید پیمانکاران را تأمین مالی کنیم که یکی از راه‌های تأمین مالی اسناد خزانه است. راهکار جدیدی که در این لایحه دیده شده ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اجازه تسویه بدهی به صورت جمعی – خرجی به ما داده شده که یکی از اتفاقات بسیار خوب است.