قرارداد توتال دیوار تحریم را کاملاً فرو ریخت

سخنگوی دولت قرارداد توتال دیوار تحریم را کاملاً فرو ریخت سخنگوی دولت از رکورد بی‌سابقه تولید نفت خام برای اولین بار بعد از رفع تحریم‌ها خبر داد. به گزارش ایلنا، محمدباقرنوبخت در این نشست با اشاره به اخباری از حوزه تولید نفت، گفت: طبق عملکرد خردادماه در تولید نفت برای اولین بار بعد از رفع […]

سخنگوی دولت

قرارداد توتال دیوار تحریم را کاملاً فرو ریخت

سخنگوی دولت از رکورد بی‌سابقه تولید نفت خام برای اولین بار بعد از رفع تحریم‌ها خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمدباقرنوبخت در این نشست با اشاره به اخباری از حوزه تولید نفت، گفت: طبق عملکرد خردادماه در تولید نفت برای اولین بار بعد از رفع تحریم‌ها تولید نفت خام از۳ میلیون و ۹۰۱ هزار بشکه در روز فراتر رفته است که این رکوردی بی‌سابقه است و این موفقیت بعد از تنگنا‌ها در این زمینه خبر بسیار امیدبخشی است.

وی ادامه داد: در خردادماه میعانات گازی روزانه ۶۹۲ هزار بشکه به ثبت رسیده و گاز طبیعی نیز ۸۵۲ میلیون مترمکعب در روز بوده و خوشبختانه نشان داده شد که جمهوری‌اسلامی‌ایران به رقم اعمال تحریم‌ها بعد از برجام موفق شد مجدداً تولید خود را به سقفی که از قبل داشت برساند و از این جهت به عنوان نقطه مثبت از آن یاد کرد.

نوبخت در ادامه تأکید‌کرد که منظور از این رقم صادرات نیست و این رقم تولید نفت و به عنوان مؤلفه اقتصادی هر کشور است.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به امضای قرارداد ۵ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری نفتی شرکت توتال با ایران در حوزه میادین مشترک گازی پارس‌جنوبی، گفت: این قرارداد به عنوان یک سرمایه‌گذاری مشترک روز گذشته به امضا رسید و این قرارداد ۲۰ ساله برای تولید ۳۳۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی غنی ترش به ارزش تقریبی ۸۴ میلیارد دلار تنظیم شده است.

وی تأکیدکرد: این قرارداد از آن جهت حایز اهمیت است که اولین قرارداد پس از رفع تحریم و اجرایی‌شدن برجام در کشور رخ داده و نشان داده شد که اراده‌های شکل گرفته براساس تزریق نااطمینانی در فضای جمهوری‌اسلامی‌ایران بی‌اثر بوده و این قرارداد پس از برجام به عنوان یک قرارداد ارزشمند دیوار تحریم را کاملاً فرو ریخت.

سخنگوی دولت خاطرنشان‌کرد: این اقدام در کنار هواپیمایی که وارد ایران شدند و قرارداد سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت خودرو حاکی از این است که آثار برجام یکی پس از دیگری در حال ظاهر شدن است و این قرارداد پس از انتخابات ۲۹ اردیبهشت، اولین ثمره این رخداد بزرگ سیاسی در ایران بود که به ملت ایران مبارک باشد.

نوبخت همچنین گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی حلقه پایانی تصمیمات را برای تعریف شاخص ارزیابی عملکرد را به تصویب رساند و از ۲۴ بند از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، ۱۲ برنامه در ستاد تعریف شد که از این ۱۲ برنامه، ۵۶ طرح و ۲۰۰ پروژه تعریف شده اما بحث این بود که با مشخص شدن هر یک از این پروژه‌ها به چه ترتیب بتوانیم سیاست‌های ابلاغیه مقام‌معظم‌رهبری را ارزیابی کرده و از عملکرد واقعی مطلع شویم و نیازمند شاخص‌هایی بودیم که این شاخص‌‌ها با مشارکت وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه کشور و مرکز آمار تصویب شد.

وی افزود: این شاخص از دو بخش مؤلفه رشد اقتصادی و میزان مقاومت و تاب‌آوری اقتصاد تعریف شد و از این پس می‌توانیم به‌طور مستمر عملکرد دستگاه‌های اجرایی را برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ارزیابی و اندازه‌گیری کنیم.

سخنگوی دولت درباره خودکفایی گندم نیز اظهارکرد: دولت خود را موظف به خرید تضمینی گندم از کشاورزان می‌داند و تا تاریخ ١١ تیرماه مجموعاً بالغ بر ٥ میلیون و ١٨٠ هزار تن گندم به ارزش ٦ هزار و ٧٧٠ میلیارد تومان خریداری شده که ٣ هزار و ٢٠٠ میلیارد آن به کشاورزان پرداخت شده و ٣ هزار و ٥٧٠ میلیارد تومان نیز در دست پرداخت است.

وی همچنین گفت که تا همین تاریخ ۵۰ هزار و ۹۹۷ دستگاه تاکسی فرسوده نیز از جریان حمل و نقل خارج شده است.

 

نوبخت در ادامه درباره پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی بیان‌کرد: طبق آخرین گزارش به تاریخ ۱۲ تیرماه میزان تسهیلات پرداختی ۱۷ هزار و ۸۱۹ میلیارد تومان است که به ۲۵ هزار و ۳۵۱ واحد تولیدی پرداخت شد که به این ترتیب در راستای افزایش تولید و اشتغال در حال اقدام هستیم.