حسابرسی دستگاه‌های دولتی ۳ ماهه شد

  رییس کل دیوان محاسبات کشور درباره مجوز مجلس شورای اسلامی برای به روزرسانی عملیات حسابرسی دولتی گفت: عملیات حسابرسی دولتی دستگاه‌های اجرایی هر ۳ ماه یک‌بار انجام می‌شود و سازمان‌ها گواهی می‌گیرند. به گزارش ایرنا، امین‌حسین رحیمی در حاشیه دیدار دبیرکل سازمان بین‌المللی مؤسسات عالی حسابرسی (اینتوسای) از مجموعه دیوان محاسبات کشور در جمع […]

 

رییس کل دیوان محاسبات کشور درباره مجوز مجلس شورای اسلامی برای به روزرسانی عملیات حسابرسی دولتی گفت: عملیات حسابرسی دولتی دستگاه‌های اجرایی هر ۳ ماه یکبار انجام می‌شود و سازمان‌ها گواهی می‌گیرند.

به گزارش ایرنا، امین‌حسین رحیمی در حاشیه دیدار دبیرکل سازمان بین‌المللی مؤسسات عالی حسابرسی (اینتوسای) از مجموعه دیوان محاسبات کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پارسال دیوان محاسبات کشور مجوزی از مجلس شورای اسلامی دریافت کرده که براساس آن مقرر شده است عملیات حسابرسی به روز انجام شود.

وی اعلام‌ کرد: مقرر شده است از امسال هر ۳ ماه یکبار دستگاه‌های اجرایی رصد شوند و اگر اقدام‌های حسابرسی آنان درست بود گواهی معقول دریافت کنند.

این مسؤول گفت: اگر اقدام‌ها ایراد داشت گواهی مشروط می‌گیرند که این سازمان‌ها باید در مهلت تعیین شده نسبت به برطرف کردن ایراد‌‌‌ها اقدام کنند.

رحیمی اضافه ‌کرد: پس از بررسی‌ها در پایان سال اگر اصلاح لازم انجام شده بود گواهی آن‌‌‌‌ها به «معقول» تغییر می‌کند و اگر اقدام نکرده باشند گواهی «مردود» می‌گیرند و با دریافت این گواهی از طریق دستگاه قضایی موجود در دیوان محاسبات رسیدگی می‌شوند.

به گفته رییس کل دیوان محاسبات کشور، امروزه شیوه نادرست حسابرسی که پس از هزینه کردن، صحت آن تعیین و در صورت بروز تخلف با آن برخورد می‌شد، از دستور کار حذف شده است.

وی افزود: امروزه باید حسابرسی هنگام خرج انجام شود؛ به این معنا که همزمان با هزینه کرد، یک ناظر حاضر است که بر روند خرج نظارت می‌کند و اجازه تضییع بیت‌المال را نمی‌دهد.

به گفته وی، این دیدگاه از سوی سازمان بین‌المللی مؤسسه‌های عالی حسابرسی (اینتوسای) پیگیری می‌شود و دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران نیز به این سو حرکت کرده است تا از تضییع بیت‌المال پیشگیری کند.

 

رییس کل دیوان محاسبات کشور، اینتوسای را پس از سازمان ملل متحد بزرگ‌‌‌‌ترین سازمان بین‌المللی با ۲۰۰ عضو دانست و افزود: دیوان محاسبات مصمم به استفاده از تجربه‌های اینتوسای است.