تنها نقشی که برای دانشگاه قائل شده‌اند، انتشارات مقاله است!

رییس دانشگاه تهران تنها نقشی که برای دانشگاه قائل شده‌اند، انتشارات مقاله است! چرا وقتی همه معتقد به افزایش بودجه پژوهشی هستند، اتفاقی نمی‌افتد؟   رییس دانشگاه تهران ضمن انتقاد از میزان بودجه پژوهشی گفت: چرا وقتی همه معتقد به افزایش بودجه پژوهشی هستند، اتفاقی نمی‌افتد؟ به گزارش ایسنا، محمودنیلی‌‌احمدآبادی در هفتمین شورای هماهنگی برنامه‌ریزی […]

رییس دانشگاه تهران

تنها نقشی که برای دانشگاه قائل شده‌اند، انتشارات مقاله است!

چرا وقتی همه معتقد به افزایش بودجه پژوهشی هستند، اتفاقی نمی‌افتد؟

 

رییس دانشگاه تهران ضمن انتقاد از میزان بودجه پژوهشی گفت: چرا وقتی همه معتقد به افزایش بودجه پژوهشی هستند، اتفاقی نمی‌افتد؟

به گزارش ایسنا، محمودنیلی‌‌احمدآبادی در هفتمین شورای هماهنگی برنامه‌ریزی پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری منطقه یک کشور با اشاره به بحث نت‌ورکینگ، اظهار کرد: تقریباً همه دانشگاه‌های دنیا شبکه‌های دانشگاهی تحت عناوین مختلف دارند. در ایران هم دانشگاه‌های سطح یک سعی کرده‌اند این شبکه را ایجاد کنند. اما مسأله‌ای که مطرح بوده عدم نفوذ این موضوع به لایه‌های پایینی است. در واقع در سطوح پایین همکاری‌ها محدود است.

رییس دانشگاه تهران با بیان این‌که کشور با چالش‌های جدی مواجه است، افزود: در مناظره‌های ریاست جمهوری فارغ از مباحث حاشیه‌ای همه چیز را برای مردم روشن کرد و متوجه شدند که کشور با چالش‌های جدی همچون فقر، بیکاری و توسعه‌نیافتگی مواجه است.

وی ادامه داد: فارغ از مباحث سیاسی باید این مسایل حل شود؛ زیرا در غیراین صورت نمی‌توان به توسعه پایدار دست یافت.

نیلی با بیان این‌که نحوه نگاه به حل این مسایل مهم است، گفت: حل مسایل اصلی کشور بدون حضور جدی دانشگاه‌ها شدنی نیست.

وی در ادامه با اشاره به بیکاری در کشور، افزود: ایجاد هر شغل ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه دربر دارد که منابع ملی توان این بار مالی را ندارد. پس باید کمک کنیم که هم هزینه ایجاد شغل کاهش یابد و هم شغل ایجاد شود.

وی ادامه داد: صحبت از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود، اما چه کسی باید پشتوانه این شرکت‌ها باشد، این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان را به وجود می‌آوریم خوب است؛ اما سرعت رشد این شرکت‌ها محدود بوده و با مشکل تقاضا در بازار مواجه هستند.

نیلی تأکید کرد: جدای از بهبود سیاست‌های اقتصادی، اتکای صرف به تعداد محدودی از شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌تواند تحولی در اقتصاد ایجاد کند.

رییس دانشگاه تهران با بیان این‌که استفاده از ظرفیت دانشجویان و اساتید دانشگاهی حاضر در مؤسسات پژوهشی مغفول مانده است، گفت: اگر این ظرفیت وارد فضای توسعه‌ای کشور نشود، قطعا نمی‌توان بر چالش‌های موجود غلبه کرد.

وی افزود: این مباحث طی سال‌های متمادی مطرح بوده، اما مشخص نیست چه کسی باید این مسایل را حل کند. من معتقدم همه باید در این زمینه فعال شوند. البته برای این‌که فرافکنی نشود، باید ببینیم آن بخش که مسؤولیت دانشگاه‌ها است، چگونه می‌تواند محقق شود.

رییس دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به بودجه پژوهشی، اظهار کرد: اولین حضور جدی من در دانشگاه‌ها مربوط به معاونت پژوهشی دانشکده فنی می‌شود از آن زمان و حتی قبل‌تر از آن، همواره موضوع کم بودن بودجه پژوهش مطرح بوده است. همه مسؤولان قول افزایش بودجه پژوهشی را می‌دهند، اما آیا واقعاً اتفاقی افتاده است؟ چرا وقتی همه معتقد به افزایش هستند، باز هم اتفاقی نمی‌افتد؟

نیلی با بیان این‌که به گمان من حضور دانشگاه‌ها در جامعه جدی گرفته نشده است، گفت: تنها نقشی که برای دانشگاه قائل شده‌اند، انتشارات مقاله است.

وی افزود: اگر رشد مقالات کشور کاهش یابد، همه حساس می‌شوند ولی وقتی با همین ۴۵صدم درصد بودجه پژوهشی کارمان را انجام می‌دهیم، هیچ‌کس دیگر به افزایش میزان بودجه اهمیتی نمی‌دهد.

رییس دانشگاه تهران با بیان این‌که ما در دانشکاه‌ها درون‌گرا هستیم، ادامه داد: همه حواس وزارت علوم در پی این است که دانشگاه‌ها خوب کار کنند، حتی نگاه مجلس به این وزارتخانه یک نگاه «نهاد کنترل‌کننده دانشگاه» است، در واقع دنبال نهادی هستند که اگر دانشگاهی اشتباه کرد، یقه‌اش را بگیرند. در حالی که وظایف وزارت علوم فراتر از این مباحث است.

وی افزود: ما هنوز درگیر حق‌التدریس و حق‌التحقیق هستیم و نگاهی به بیرون نداریم. در صورت تداوم این وضعیت هرگز بودجه پژوهشی افزایش نمی‌یاید.

نیلی تأکید کرد: منابع مالی در جایی هزینه می‌شود که افراد تصور کنند در صورت عدم هزینه‌کرد مشکل ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به جدول ۱۴، اظهار کرد: کشور مشکل ۷ هزار میلیارد تومان ندارد. در حوزه بهداشت و مسکن مهر دولت چقدر هزینه کرد؟ بنابراین کشور در هر برهه‌ای اگر معتقد به سرمایه‌گذاری باشد، مشکل منابع مالی ندارد.

رییس دانشگاه تهران با تأکید بر این‌که دانشگاه‌ها باید به دنبال راهی برای نشان دادن نقش خود در جامعه باشند، گفت: اگر دانشگاه فقط به فکر جذب دانشجو و اخذ رشته باشد تا از این طریق بزرگ‌تر شود و پول بیش‌تر کسب کند، وضعیت کنونی تداوم می‌یابد.

 

وی همچنین سیاست‌های ۵ ساله دانشگاه تهران را نیز مورد اشاره قرارداد و گفت: بین‌المللی شدن، کارآفرین شدن و اخلاق حرفه‌ای و مسؤولیت‌های اجتماعی از جمله سیاست‌های دانشگاه تهران است.