مهم‌ترین بحث امروز مشارکت مراکز علمی در پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است

معاون وزیر علوم مهم‌ترین بحث امروز مشارکت مراکز علمی در پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: مهم‌ترین بحث امروز کشور مشارکت فعال و همه جانبه دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری در پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است. به گزارش ایرنا، دکتر وحید احمدی در هفتمین نشست شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی معاونان پژوهش […]

معاون وزیر علوم

مهم‌ترین بحث امروز مشارکت مراکز علمی در پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: مهم‌ترین بحث امروز کشور مشارکت فعال و همه جانبه دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری در پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش ایرنا، دکتر وحید احمدی در هفتمین نشست شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری مستقر در استان‌های تهران و البرز (منطقه یک کشور) در محل باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران افزود: هم اکنون دولت موظف است که برنامه‌ها و پروژه‌های اصلی خود را در قالب اقتصاد مقاومتی حمایت کند.

وی با اشاره به این‌که، اقدامات اولیه و مسیر حرکت برای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی تعریف و شکل گرفته است در عین حال گفت: اصل آن است که اولویت‌های اجرایی که در قالب توسعه برای کشور در نظر گرفته شده در قالب پروژه‌های اقتصاد مقاومتی به سرانجام رسد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به ۴ پروژه کلان مربوط به وزارت علوم در حوزه اقتصاد مقاومتی، بحث ایجاد دانشگاه‌های کارآفرین، تغییر الگوی توسعه دانشگاه‌ها به سمت رفع مشکلات کلان کشور و دستگاه‌ها در حوزه اقتصادی و همینطور مسأله آمایش نظام علم، پژوهش و فناوری کشور از جمله آن برشمرد.

وی همچنین با اشاره به برنامه ششم توسعه کشور گفت: این برنامه حاوی چندین نکته است که بایستی مورد توجه قرار گیرد.

احمدی با بیان این‌که، در برنامه ششم چند بند اساسی که عمدتاً به حوزه پژوهش می‌پردازد، افزود: دولت موظف است به منظور حضور مؤثر نظام آموزش عالی در تولی، توسعه و نشرعلم و فناوری، تربیت دانشجو در سطح بین‌المللی، برقراری توازن و ارتقای کیفیت آموزش عالی و علم و فناوری در طول برنامه، جداول ۱۲ و ۱۳ را اجرایی کند.

وی با اشاره به قسمتی از این جدول گفت: تعداد دانشگاه‌ها در زمره ۱۰۰ دانشگاه برتر و همچنین تعداد شعب خارجی دانشگاه‌ها در سال ۱۳۹۶ به ۶ دانشگاه و شعبه بایستی افزایش یابد.

احمدی همچنین ادامه داد: رتبه کمی مقالات نیز بایستی به ۱۵ برسد در صورتی که ما هم اکنون رتبه ۱۷ هستیم که البته حرکت مطلوب و منسجم در این بخش نیازمند برنامه‌ریزی در حوزه پژوهشی است.

وی همچنین با اشاره به این‌که، شاخص در حال حاضر حدود ۴۰ است، اظهار کرد: بایستی طبق برنامه ششم در این شاخص نیز ارتقا یابیم.

معاون پژوهش و فناوری در ادامه همچنین با تأکید بر این‌که، تعداد اختراعات نیز بایستی طبق برنامه ششم به عدد ۳۴ افزایش یابد همچنین گفت: درصد محصولات با فناوری متوسط به بالا بایستی ۳۹ درصد و البته در پایان ۱۴۰۰ باید به بالای ۵۰ درصد افزایش یابد که البته این مربوط به نقشه جامع علمی کشور است.

احمدی در ادامه با بین این‌که، مطابق با برنامه ششم توسعه رتبه صادرات بایستی به ۴۶ افزایش یابد، اظهار کرد: همچنین سرانه مقالات اسکوپوس نیز بایستی طبق این برنامه به ۰٫۶۴ برسد که در حال حاضر کم‌تر است.

وی همچنین با اشاره به این‌که، تعداد مقالات مشترک با محققان خارجی بایستی به ۲۵ درصد برسد، گفت البته در حال حاضر این عدد ۲۳ درصد است.

 

احمدی همچنین با اشاره به این‌که، تعداد مقالات استنادی بایستی به میزان دو برابر فعلی افزایش یابد، گفت: تعداد نشریات نمایه شده در پایگاه isi که در حال حاضر ۴۴ می‌باشد بایستی به ۴۵ افزایش یابد.