مدیرعامل سابق شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران وقت خوبی برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی نیست مدیرعامل سابق شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه وقت خوبی برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی نیست، گفت: مشکل رکود مسکن و حاشیهنشینی با جداسازی رفع نمیشود. به گزارش ایلنا، محسنپورسیدآقایی با بیان اینکه الان وقت خوبی […]
مدیرعامل سابق شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران
وقت خوبی برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی نیست
مدیرعامل سابق شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه وقت خوبی برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی نیست، گفت: مشکل رکود مسکن و حاشیهنشینی با جداسازی رفع نمیشود.
به گزارش ایلنا، محسنپورسیدآقایی با بیان اینکه الان وقت خوبی برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی نیست، گفت: ممکن است که جداسازی وزارتخانه به تفکیک دو حیطه تخصصی منجر شود اما ارتباط بین راه و شهرسازی را قطع میکند.
وی ادامه داد: در حال حاضر ارتباطات خوبی بین حمل و نقل و شهرسازی و شهرنشینی برقرار شده است و مفاهیم یکپارچه بین حمل و نقل و شهرسازی به دلیل ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی شکل گرفته است.
پورسیدآقایی اظهارداشت: تفکیک این دو وزارتخانه ممکن است که دو دستگاه تخصص را ایجاد کند اما در عین حال پیوند این دو حوزه مرتبط را از بین میبرد و مشکلاتی که در گذشته تا قبل از ادغام این دو وزارتخانه وجود داشته باز هم وجود میآیند. پیش از ادغام، برنامهریزیها و اقدامات در دو حوزه حمل و نقل و شهرسازی بدون اینکه هیچ ارتباطی با یکدیگر داشته باشند، انجام میشده و به همین دلیل هم امروز مشکل جدی ما در شهرهای حومهای و مناطق حاشیه شهرها، مقوله حمل و نقل است.
وی با بیان اینکه شهرهای جدید متعددی ساخته شده و مناطق حاشیهای و حومهای بسیاری به کلانشهرها اضافه شده است اما به فکر رفع مشکل حمل و نقل این مناطق جدید و ارتباط آن با شهرهای مادر و مراکز شهرها نبودهایم، گفت: در حال حاضر یک شهر حومهای هم وجود ندارد که مشکل حمل و نقل نداشته باشد و یک سیستم حمل و نقل روان ریلی و جادهای برای آن شهرها طراحی شده باشد.
مدیرعامل سابق شرکت راهآهن جمهوریاسلامیایران تأکیدکرد: معتقدم در این شرایط بهتر است که این موقعیت وزارت راه و شهرسازی حفظ شود و از مزایای آن استفاده کنیم.
پورسیدآقایی با اشاره به ایجاد موضوعات و مفاهیم جدید در حوزه حمل و نقل و شهرسازی پس از ادغام، گفت: در دولت یازدهم در وزارت راه و شهرسازی مفاهیم جدیدی از جمله شهرسازی ریل پایه مطرح شد. اساساً مفهوم شهرسازی ریل پایه به دلیل ترکیب این دو دستگاه راه و ترابری و شهرسازی و نزدیکی ارتباطات معاونتهای داخل وزارتخانه شکل گرفت.
وی افزود: بحث شهرسازی ریل پایه تنها از جانب راهآهن مطرح نیست و شهرداری و حوزه شهرسازی هم به دنبال اجرای این طرح است. در سند توسعه حمل و نقل همگانی که اخیراً در شورای عالی شهرسازی تصویب شده کاملاً توسعه شهرها را براساس توسعه حمل و نقل تدوین و سیاست گذاری کرده است. اگر تفکیک در وزارت راه و شهرسازی انجام شود هر چند این موضوعات از بین نمیرود اما قطعاً تضعیف خواهد شد و به رویکردهای حوزهای و بخشی برمیگردد.
پورسید آقایی در پاسخ به این سؤال که با این وجود چرا دولت لایحه تفکیک وزارت راه و شهرسازی را به مجلس ارایه داد و آیا در این باره با وزرا و کارشناسان مشورت نشد، گفت: حتماً مشورت با وزرا و کارشناسان و کار کارشناسی انجام شده است اما دو نظر متفاوت وجود دارد. تلقی کسانی که در داخل وزارتخانه پس از ادغام مشغول بهکار شدند این است که ادغام مزایایی داشته که میتوان از آن استفاده کرد.
مدیرعامل سابق راهآهن افزود: افرادی که بیرون از وزارتخانه هستند به دو موضوع متمرکز شدهاند اول اینکه وزارت راه و شهرسازی بسیار گسترده شده و با ادغام به بزرگترین وزارتخانه کشور تبدیل شده و حجم کارها و فعالیت در دو حوزه شهرسازی و حمل و نقل بسیار زیاد است.
وی ادامه داد: شاید این گونه تلقی میشود این حجم از کارها مانع از رسیدگی به حوزه شهرسازی میشود و مشکل رکود در حوزه مسکن ایجاد شده اما معتقدم مشکل رکود مسکن فقط با موضوع ادغام مرتبط نیست و این رکود بیشتر به دلیل مسایل بانکی، اعمال سیاستهای اشتباه در سالهای گذشته ارتباط دارد و تمام این عوامل دست به دست هم داده و مشکل رکود ایجاد شده است.
پورسیدآقایی تأکید کرد: معتقدم این تفکر که اگر یک وزارتخانه جدا برای حوزه مسکن داشته باشیم، مشکل رکود، حاشیهنشینی و.. را رفع میکند، کامل به نظر نمیرسد چراکه عوامل بسیار متعددی در ایجاد این مشکلات نقش دارند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.