بمب ساعتی بدهی دولت به بانک مرکزی و پیمانکاران

عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا (س)مطرح کرد بمب ساعتی بدهی دولت به بانک مرکزی و پیمانکاران   روزانه چندین میلیارد به بدهی‌های کشور اضافه می‌شود! تا زمانی که ساختارهای بنیادی کشور اصلاح نشود نمی‌توان با خیال راحت به مردم وعده رشد اقتصادی و اشتغالزایی و خارج شدن اقتصاد از رکود را بی‌هیچ تبعات سنگین‌تری داد.!!          […]

عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا (س)مطرح کرد

بمب ساعتی بدهی دولت به بانک مرکزی و پیمانکاران 

 روزانه چندین میلیارد به بدهی‌های کشور اضافه می‌شود!

تا زمانی که ساختارهای بنیادی کشور اصلاح نشود نمی‌توان با خیال راحت به مردم وعده رشد اقتصادی و اشتغالزایی و خارج شدن اقتصاد از رکود را بی‌هیچ تبعات سنگین‌تری داد.!!         

به گزارش تراز، ایرج توتونچیان استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به این موضوع که پیاده کردن بانکداری اسلامی براساس قانون اساسی ما الزام اقتصادی کشور محسوب می‌شود به گفت: متأسفانه این موضوع تا کنون به جایی نرسیده است، در حالیکه با اجرای چنین الگویی و موفقیت‌های آتی آن می‌توان به گسترش آن در کل کشور امیدوار بود و اگر این الگو در دهه‌های قبل اجرا می‌شد تاکنون این بانکداری در کل کشور نهادینه شده بود و امروز الگویی جهانی برای ارایه آن داشتیم.

این استاد اقتصاد با طرح این سؤال که چرا سیستم بانکی ما همچنان دنباله رو صندوق بین‌المللی پول است؟ خاطرنشان‌کرد: آیا دولت نیز تمایل دارد تا اقتصاد کشور ما نیز مدلی از اقتصاد غرب و آمریکا شود که توزیع ناعادلانه ثروت در این کشور‌ها موجب شده تا یک درصد افراد ثروتمند در برابر ۹۹ درصد افراد محروم قرار بگیرند ؟ وی افزود: مسأله بانکداری اسلامی که قطعاً به نفع کل جامعه و همه مردم است نه تنها خواست ما در یک کشور اسلامی است بلکه هم‌اکنون نهضتی در یکی از کشورهای اسکاندیناوی و اروپا در حال شکل‌گیری است که بر حق مردم و قرار داشتن بانک‌ها در راستای خدمت به مردم تأکید می‌کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به بدهی‌های دولت به عنوان بمب ساعتی در اقتصاد کشور به تراز گفت: متأسفانه بدهی دولت به بانک مرکزی و پیمانکاران و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ممکن است همانند یک بمب ساعتی عمل کند. باید اذعان داشت بازگو کردن این حقایق مطلقاً سیاه‌نمایی نیست بلکه برای کمک به تصمیم‌گیران است که اساس آن واقعیات امروزی اقتصاد ایران است. واقعیت این است که روزانه چندین میلیارد به بدهی‌های کشور اضافه می‌شود و دولت برای تسویه آن تاکنون تمهیداتی نیندیشیده است.

 

 عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س) در پایان با اشاره به پرهزینه بودن دولت یازدهم و تبعات آن بر اقتصاد کشور تصریح‌کرد: متأسفانه در برخی از موارد مشاهده شده است که دولت به‌گونه‌ای رفتار کرده که قبل از این‌که مردم از دولت مطالبه داشته باشند گویی دولت از مردم طلبکار است! دولت در پاسخ به این‌که چه اقدامات مثبت اقتصادی داشته به بیان برخی فعالیت‌ها می‌پردازد در حالی که از بازگو کردن این مسأله طفره می‌رود که این اقدامات را با چه هزینه‌ای انجام داده است!! آیا دولت نمی‌توانست با هزینه کم‌تری نسبت به هزینه‌های سرسام‌آور این فعالیت‌ها را انجام دهد؟