صاحبان قلم باید احساس امنیت داشته باشند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صاحبان قلم باید احساس امنیت داشته باشند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ارتش و سپاه حافظان امنیت کشور هستند و نشان دادند که به خوبی می‌توانند از کشور دفاع کنند. به گزارش مهر، سیدرضاصالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ششمین همایشی اندیشه و قلم ارتش جمهوری اسلامی ایران […]

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

صاحبان قلم باید احساس امنیت داشته باشند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ارتش و سپاه حافظان امنیت کشور هستند و نشان دادند که به خوبی می‌توانند از کشور دفاع کنند.

به گزارش مهر، سیدرضاصالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ششمین همایشی اندیشه و قلم ارتش جمهوری اسلامی ایران که در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد، اظهار کرد: ارتش و سپاه حافظان امنیت کشور هستند و نشان دادند که به خوبی می‌توانند از کشور دفاع کنند.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت اجتماعی کشور گفت: وضعیت اجتماعی کشور قابل دفاع نیست. طلاق، اعتیاد و مشکلات فرهنگی بسیار بالاست به صورتی که شخص اول کشور برای حل آن وارد این موضوع شده‌اند.

صالحی‌امیری تأکید کرد: اگر بناست آسیب‌های اجتماعی به حداقل برسد و در این رابطه شکاف فرهنگی مرتفع شود، باید بازگشتی به فرهنگ انقلاب اسلامی داشته باشیم که نقطه ثقل آن، گفتمان دفاع مقدس است، دلیل این ادعا یک سابقه تاریخی روشن است.

وی افزود: همان‌گونه که یادمان است در آن دوران حس همنوعی و همگرایی در عالی‌‌‌‌ترین سطح بود که نماد آن دفاع مقدس بود و از این منظر ما دفاع مقدس را یک گفتمان می‌دانیم و از این منظر است که امروز از شهید و خون شهدا دفاع می‌کنیم و تداوم گفتمان شهادت در جامعه در گرو صاحبان قلم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که از ارزش‌های دفاع مقدس و انقلاب فاصله گرفته‌ایم، خاطرنشان کرد: اگر امروز در جامعه از زیست فرهنگی فاصله‌ گرفته‌ایم در واقع از گفتمان انقلاب اسلامی و شاخص‌های آن فاصله گرفته‌ایم.

صالحی‌امیری افزود: قلم باید بتواند گفتمان انقلاب اسلامی را در جامعه احیا کند که مهم‌ترین آن گفتمان دفاع مقدس است که متأسفانه ما امروز از این گفتمان فاصله گرفته‌ایم، باید با زبان نسل جوان این فرهنگ و گفتمان را احیا کنیم و آن چیزی که امروز به آن نیازمندیم بازسازی گفتمان دفاع مقدس با شرایط و مقتضیات زمان است.

وی بیان کرد: امروز در شرایطی قرار داریم که بیش از هر زمان دیگری نیازمند توسعه قلم، فرهنگ، اخلاق، معرفت، و فضیلت هستیم.

صالحی‌امیری با اشاره به آسیب‌های اجتماعی کشور گفت: امروز متأسفانه جامعه ما با انبوهی از آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو است، وضعیت آسیب‌های اجتماعی امروز ما قابل دفاع نیست، آمار اعتیاد، طلاق، خشونت و نزاع، حاشیه نشینی، زنان سرپرست خانوار آمارهای بسیار نگران‌کننده است و این نگرانی به اندازه‌ای است که مقام‌معظم‌رهبری شخصاً برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی وارد شدند.

صالحی‌امیری با بیان این‌که در حال حاضر یک و نیم میلیون کانال و ۸۰۰ هزار سایت در فضای مجازی کشور فعال است، گفت: در زمان انتخابات روزانه بین ۲٫۵ تا ۳ میلیون تولید اطلاعات در جامعه انجام می‌شد.

وزیر ارشاد با بیان این‌که صاحبان قلم باید احساس امنیت داشته باشند، گفت: آموزش و پرورش ما باید دانش‌آموزان را خلاق بار بیاورد، چرا که ما نمی‌توانیم با انباشت محفوظات در ذهن دانش‌آموزان توسعه فرهنگی ایجاد کنیم.

وی افزود: ما نمی‌توانیم جوانان را از حضور در فضای مجازی منع کنیم ولی می‌توانیم در شاهراه اطلاعاتی برای آنها تولیدات مفید داشته باشیم.

صالحی‌امیری گفت: امروز کم‌ترین چالش‌‌‌‌ها در حوزه‌ آسیب‌های اجتماعی، طبق آمار متعلق به سپاه، ارتش و بسیج است و ما باید این نهاد‌‌‌ها را به‌عنوان الگوهای جامعه معرفی کنیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با بیان این‌که نقش سپاه در ایجاد اقتدار ملی و ایجاد هراس در دل دشمنان مثال زدنی است گفت: هیچ جامعه‌ای بدون اقتدار امکان حیات ندارد و ما شاکر نیروهای مسلح هستیم.