ایران‌خودرو پیشگام در توسعه ارتباط با دانشگاه

ایران‌خودرو پیشگام در توسعه ارتباط با دانشگاه ارتباط صنعت و دانشگاه ضرورتی انکارناپذیری است که تقویت آن موجب رشد و توسعه هر دو بخش خواهد شد. شکل‌گیری این ارتباط دو نیروی علم و صنعت را کنار یکدیگر قرارداده و موجب هم‌افزایی آنها می‌شود. ارتباط صنعت و دانشگاه در سراسر جهان دارای اهمیت است، از یک […]

ایران‌خودرو پیشگام در توسعه ارتباط با دانشگاه

ارتباط صنعت و دانشگاه ضرورتی انکارناپذیری است که تقویت آن موجب رشد و توسعه هر دو بخش خواهد شد. شکل‌گیری این ارتباط دو نیروی علم و صنعت را کنار یکدیگر قرارداده و موجب هم‌افزایی آنها می‌شود. ارتباط صنعت و دانشگاه در سراسر جهان دارای اهمیت است، از یک سو دانشگاه مولد علومی مورد نیاز صنعت است و از سویی دیگر بهره‌گیری از علوم دانشگاهی در صنعت منجر به رشد و بالندگی و ارتقای علمی کشور می‌شود.     

آموزش کاربردی در دانشگاه‌های صنعتی و تربیت نیروی کارآفرین از جمله اهداف دولت است که در سایه ارتباط با صنعت محقق خواهد شد. دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به ایجاد و گسترش ارتباط میان صنعت و دانشگاه داشته است. حمایت و پشتیبانی دولت از ارتباط نیروی فکری و فیزیکی صنعت و دانشگاه منجر به عقد تفاهمنامه میان خودروسازان و دانشگاهیان در دوره ۴ساله دولت یازدهم شده است.

امضای تفاهمنامه همکاری برای تولید خودروی هیبریدی و الکتریکی میان ایران‌خودرو و دانشگاه امیرکبیر نیز از رویکردهای اجرا شده توسط دولت در راستای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه است.

گروه صنعتی ایران‌خودرو به عنوان بزرگ‌‌ترین خودروساز خاورمیانه، خود در بهره‌مندی از علوم روز دانشگاهی پیشگام بوده و ظرفیت‌های موجود خود را برای ایجاد فضای علمی میان این شرکت و دانشگاه و مراکز علمی به‌کار بسته است. ایران‌خودرو در جذب دانش‌آموختگان و نخبگان علمی و صنعتی نیز پیشگام بوده و برای همین منظور در فراخوانی از نفرات برگزیده علمی دعوت به همکاری کرده است. این شرکت ارتباط خود با دانشگاهیان را به جذب نخبگان محدود نکرده و در سرفصل‌های متعددی با مراکز علمی همکاری می‌کند.

از دیگر رویکردهایی که به تازگی در ایران‌خودرو به اجرا گذاشته شده، امضای تفاهمنامه ۱۰ جانبه برای طراحی و تولید محصول است. در این تفاهمنامه که ۵ طرف آن شرکت‌های معتبر خارجی هستند، دو دانشگاه شریف و امیرکبیر به عنوان ارکان اصلی مشارکت دارند.

اجرای کامل این قرارداد به طراحی و تولید پلتفرم اختصاصی گروه صنعتی ایران‌خودرو منجر می‌شود که محصولات متعدد در مدل‌های مختلف سدان، هاچ‌بک، کراس‌اور و شاسی بلند، هیبرید و برقی روی آن به تولید خواهد رسید. دانشگاه صنعتی شریف برای طراحی و توسعه خودروهای الکتریکی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای طراحی و توسعه خودروهای هیبریدی در این طرح مشارکت خواهند داشت.

ارتباط با دانشگاه در ایران‌خودرو

در جوامع پیشرفته، ارتباط بین اصلی‌‌ترین ارایه‌دهندگان خدمات آموزشی و پژوهشی یعنی دانشگاه‌ها و صنعت به صورت خودجوش و سازمانی است، به نحوی که صنعتگر بدون دانشگاهی و دانشگاهی بدون صنعت گر امکان رشد و تعالی نخواهد داشت و برای جامعه سودمند نخواهد بود. گروه صنعتی ایران‌خودرو فرایندهای ارتباط با دانشگاه را به صورت سازمان یافته و نظام‌مند انجام می‌دهد. فعالیت‌های متنوعی در این طیف قرار دارند که در این نوشتار به مهم‌ترین آن اشاره می‌شود.

ایران‌خودرو با استفاده از توان دانشگاه‌ها برای کمک به مسایل و نیازهای خود بهره‌برداری می‌کند. این شرکت از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی برای آموزش و ارتقای سطح دانش کارکنان خود نیز استفاده می‌کند که آشنایی کارکنان به مسایل علمی بخشی از آن است.

 خلق نوآوری از طریق حمایت از ایده‌های دانشگاهی برای توسعه محصول و فرایند، تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها با هدف خلق ارزش و کمک به کوتاه کردن چرخه نوآوری ایران‌خودرو بخش دیگری از موضوعاتی است که ایران‌خودرو در ارتباط با دانشگاه دنبال می‌کند.

ایفای نقش مسؤولیت‌های اجتماعی ایران‌خودرو نیز بخش دیگری از عناوین ایران‌خودرو در ارتباط با دانشگاه است. در این میان فراهم‌سازی فضا برای انجام پژوهش‌های دانشگاهی با هدف پاسخگویی به سؤالات و فرضیه‌های پژوهشی، حمایت از دانشجویان

برتر و نخبه، ارایه خدمات آزمایشگاهی و صنعتی به پژوهش‌های دانشگاهی و حمایت از انتشار دستاوردهای پژوهشی دانشگاه شامل کتاب، مقاله، پتنت و… رویکردهای اصلی به اجرا گذاشته شده توسط ایران‌خودرو است.

در این راستا و در قالب رویکردهایی چون انعقاد قراردادهای پژوهشی کاربردی، حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلی مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا (تا کنون بیش از ۴۰۰ عنوان)، اجرای پروژه‌های پژوهشی در قالب طرح اینترنشیپ (تا کنون بیش از ۵۰۰ عنوان)، پذیرش کارآموزان براساس تعیین نیاز (سالانه بیش از هزار نفر)، صدور گواهی همکاری برای تیم‌های دانشگاهی، ایجاد فرصت‌های حضور کارکنان در مجامع علمی و سمینار‌ها با هدف ارایه محصولات دانشی، عضویت در انجمن‌های علمی و اهدای تجهیزات فنی و تخصصی به مراکز علمی و آموزشی از سوی ایران‌خودرو انجام پذیرفته است.

پروژه‌های اینترنشیپ

میزبانی پروژه‌های اینترنشیب بخش دیگری از مقولات مرتبط ایران‌خودرو با دانشگاه‌ها است. این پروژه‌ها، قراردادی با دانشگاه‌ها است که اجرای چند پروژه در طول سال با بازه زمانی ۳ ماهه و هزینه مشخص را شامل می‌شود. پروژه‌های پژوهشی طرح اینترنشیپ، برحسب بروز مسایل و مشکلات سازمان و با حضور اساتید مجرب و مرتبط در حوزه‌های مختلف تعریف و شروع می‌شود. تعاملی پیوسته در طول مدت ۳ تا ۶ ماه میان یک تیم دانشگاهی متشکل از سرپرست علمی و چندین دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف و تیم‌های اجرایی در واحدهای مختلف شرکت علاوه بر یافتن راهکارهای عملی به منظور دستیابی به حل مسأله اولویت‌دار سازمانی مطروحه در خلال پروژه، بستری مناسب برای انجام فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی را نیز مهیا می‌کند.

هدف از حمایت از پروژه‌های اینترنشیپ استفاده از قابلیت‌ها و توانایی‌های دانشگاه برای پاسخگویی به نیازهای رو به رشد صنعت خودرو و حل مشکلات واحدهای شرکت با رویکرد توسعه فرهنگ پژوهش و کار تیمی در ایران‌خودرو در راستای ارتقای سطح دانش کارکنان و مرتفع کردن خلأهای کوتاه مدت نیروی کار با بهره‌مندی از پتانسیل و توانمندی موجود در دانشگاه، از سال ۷۹ در این شرکت آغاز شده است.

حمایت از دانشجویان در پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری

در این مقوله همکاری با دانشجویان برای تعریف و اجرای پروژه‌های کارشناسی‌ارشد و دکترای مورد نیاز شرکت ایران‌خودرو با هزینه مشخص یکی از رویکرد‌ها است. این موضوعات با توجه به اهداف کسب و کار و کلیدی سازمان چون ارتقای کیفیت، رضایت مشتری، توسعه محصولات جدید، فناوری‌های آینده و مدیریت هزینه‌ها تعیین و اجرایی می‌شود.

هدف از حمایت دانشجویان مرتفع شدن نیازهای پژوهشی گروه صنعتی ایران‌خودرو از طریق ایجاد فرصت تحقیق و پژوهش در صنعت برای دانشجویان در قالب تعریف پایان‌نامه‌های مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر است.

پذیرش دانشجویان برای دوره کارآموزی

همکاری با دانشجویان مقطع تحصیلی کارشناسی برای اجرای پروژه کارآموزی در شرکت ایران‌خودرو نیز از دیگر سرفصل‌های ارتباط این شرکت با دانشگاه‌ها به شمار می‌آید. هدف از آن، انجام رسالت اجتماعی و الزامات قانونی، ایجاد بستر و زمینه مناسب برای توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه از طریق حمایت دانشجویان در کارآموزی، استفاده مؤثر از توانمندی دانشگاه در جهت رفع نیازهای سازمان در قالب کارآموزی، توانمند ساختن دانشجویان از طریق حضور مؤثر در فرایند‌ها است.

ایران‌خودرو به منظور تشویق دانشجویان و ایجاد انگیزه برای مشارکت در طرح‌های دانشگاهی ایران‌خودرو مدارک معتبر همکاری و گواهی نامه همکاری اساتید و دانشجویان صادر می‌کند.

بازدید تیم‌های دانشگاهی

از دیگر فعالیت‌های ایران‌خودرو در ارتباط با دانشگاه، بازدید هیأت‌های دانشگاهی از خطوط تولید ایران‌خودرو است. در این رویکرد اعضای هیأت علمی و مسؤولین ارتباط صنعت و دانشگاه از سالن‌های تولیدی ایران‌خودرو دیدن می‌کنند. ارتقای تصویر ذهنی دانشگاهیان از ایران‌خودرو، استفاده از نظرات دوجانبه صنعت و دانشگاه در راستای پیشبرد اهداف ارتباط با دانشگاه، معرفی حوزه‌های مختلف ارتباط صنعت و دانشگاه به اعضای علمی دانشگاه‌ها و معرفی زمینه‌های مختلف ارتباط با مراکز علمی از جمله اهداف این رویکرد است.

معرفی زمینه‌های مختلف برای انجام پروژه‌های پژوهشی با تمرکز بر حوزه‌های کلیدی چون ارتقای کیفیت، رضایت مشتری، توسعه محصولات جدید، فناوی‌های آینده و مدیریت هزینه‌ها و همچنین استفاده از نظرات و دیدگاه‌های دانشگاهیان به منظور بهبود ارتباط صنعت با دانشگاه بخش دیگری از اهداف بازدید تیم‌های دانشگاه از ایران‌خودرو است.

گروه صنعتی ایران‌خودرو استفاده از توان علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی را با جدیت زیادی پیگیری می‌کند. طراحی و تولید محصول مسیر سخت و پرپیچ و خمی است که استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها آن را هموار خواهد کرد.

 

منبع ایکو پرس