مرگ سیاه در کمین حیات وحش کشور

  چند سالی است که بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش کشور شیوع یافته و تاکنون بیش از ۵۰۰ رأس کل و بز و قوچ و میش را تلف کرده، البته این آمار براساس لاشه‌هایی است که مشاهده شده و می‌تواند تلفات بیش‌تر از این باشد. مرگ سیاه در کمین حیات وحش کشور به […]

 

چند سالی است که بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش کشور شیوع یافته و تاکنون بیش از ۵۰۰ رأس کل و بز و قوچ و میش را تلف کرده، البته این آمار براساس لاشه‌هایی است که مشاهده شده و می‌تواند تلفات بیش‌تر از این باشد.

مرگ سیاه در کمین حیات وحش کشور

به گزارش ایرنا، در حالی که مسؤولان محیط‌زیست استان تهران نگران شیوع و تلف شدن بیش‌تر حیات وحش به علت طاعون نشخوارکنندگان کوچک هستند، مهدی خلج، رییس سازمان دامپزشکی کشور بروز بیماری طاعون حیوانی را تکذیب کرد و در عین حال گفت: برای کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک اهلی و وحشی برنامه واردات ۱۰ میلیون دز واکسن داریم.

از دوران باستان تاکنون، چند بار بیماری خانمان‌سوز طاعون، سراسر اروپا، آسیا و آفریقا را فرا گرفته است که از آن به نام مرگ سیاه یاد می‌کردند و اکنون چند سالی است که طاعونی با عنوان طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) به حیات‌وحش کشور رسیده است.

کارشناسان امر معتقدند این بیماری از دام اهلی به حیات وحش منتقل می‌شود که با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم، تنگی نفس و سرفه و در نهایت سبب تلف شدن حیوان می‌شود. طاعون از حدود ۳ سال گذشته تاکنون به جان حیات وحش خوزستان، اراک، طالقان، زنجان و تهران افتاده و حدود ۵۰۰ رأس کل و بز و قوچ و میش را تلف کرده است.

این تلفات در حالی رخ داده است که حیات وحش کشور بسیار حساس و شکننده است و تاب و توان چنین تلفات و ضربه‌ای را ندارد.

هفته گذشته ۱۰ (آخرین آمار) لاشه قوچ و میش در منطقه حفاظت شده سرخه‌حصار در تهران کشف شد که احتمال می‌رود بر اثر طاعون نشخوارکنندگان تلف شده باشند هر چند تعیین علت مرگ و میر زمان می‌برد اما ماه گذشته در منطقه حفاظت شده خجیر تهران نیز حدود ۶۰ رأس از حیات وحش تلف شد که علت مرگ طاعون نشخوارکنندگان (ppr) اعلام شده بود.

محمد کرمی رییس اداره حیات‌وحش محیط‌زیست استان تهران درباره تلفات احتمالی حیات وحش در صورت شیوع و انتقال طاعون به مناطق دیگر گفته است؛ این که چه تعداد تلفات داشته باشیم به تماس دام‌های اهلی با حیات وحش و تماس حیات وحش میان خودشان بر می‌گردد، بر این اساس، نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی کرد.

سال گذشته طاعون به حیات وحش زنجان نیز رسید و موجب تلف شدن ۱۲ رأس از حیات وحش در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر شهرستان طارم شد.

۲۵۰ رأس کل و بز وحشی در منطقه شکار ممنوع طالقان در استان البرز بر اثر این بیماری تلف شدند و همچنین ۱۶۹ رأس از حیات وحش در هفتاد قله اراک از بین رفتند.

ایمان معماریان دامپزشک حیات وحش در گفت‌وگو با ایرنا گفت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی است که از دام‌های اهلی به حیات‌وحش منتقل می‌شود.

وی افزود: چند سال گذشته این بیماری در دنیا گزارش شده بود و تلفات زیادی به همراه داشت اما در کشور ما حدود دو تا ۳ سالی است که شیوع یافته و مشکلاتی را برای جمعیت کل و بز و قوچ و میش ایجاد کرده است، البته کل و بز نسبت به این بیماری حساس تر است و تلفات بیش‌تری متوجه آن‌ها می‌شود.

معماریان اظهار کرد: علت شیوع این بیماری عدم واکسیناسیون مداوم دام‌های اهلی است که در مجاورت حیات‌وحش قرار دارند و برای چرا وارد‌زیستگاه‌های حفاظت شده می‌شوند که ادامه این روند تلفات بالا و جبران‌ناپذیری را به حیات وحش کشور وارد می‌کند.

وی گفت: در سال‌های گذشته گزارش‌هایی از طاعون نشخوارکنندگان در کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق شده بود که در عراق تلفات بسیار سنگینی به جای گذاشت.

معماریان تأکید کرد: به‌طور کلی ورود دام‌های اهلی به‌زیستگاه حیات وحش کار نادرستی است و چون دامداری ما سنتی است جلوگیری از این امر تا حدودی کار مشکلی خواهد بود.

وی به روش کنترل این بیماری اشاره کرد و گفت: برای بلند مدت باید دامداری سنتی به صنعتی تبدیل شود تا این روش مانع ورود دام‌های اهلی به‌زیستگاه‌های حیات‌وحش شود، برای کوتاه مدت هم باید واکسیناسیون دام‌ها انجام و مانع ورود دام‌ها به‌زیستگاه‌های حیات وحش شویم.

 

معماریان تأکید کرد: تاکنون طاعون تلفات زیادی به حیات وحش کشور وارد کرده است به‌طوری که در منطقه حفاظت شده خجیر در تهران ۸۰ درصد کل و بز و قوچ و میش را از بین برده که اگر زودتر کاری اساسی صورت نگیرد روزی خواهد رسید که این حیوانات فقط در ذهن‌ها و کتاب‌ها خواهند بود.