تأثیر بین‌المللی شدن شرکت‌ها بر عملکرد صادرات

تأثیر بین‌المللی شدن شرکت‌ها بر عملکرد صادرات تمایل به بین المللی شدن به طور قابل توجهی بر گرایش شرکت‌ها و موسسات برای یافتن  بازارهای جدید خارجی تاثیر گذار است. از همین رو بازارهای شرکت های تجاری به واسطه  بین المللی شدن، در تلاش برای دستیابی به توسعه بیشتر خصوصا در شرایط اشباع بازارهای داخلی و […]

تأثیر بین‌المللی شدن شرکت‌ها بر عملکرد صادرات

تمایل به بین المللی شدن به طور قابل توجهی بر گرایش شرکت‌ها و موسسات برای یافتن  بازارهای جدید خارجی تاثیر گذار است. از همین رو بازارهای شرکت های تجاری به واسطه  بین المللی شدن، در تلاش برای دستیابی به توسعه بیشتر خصوصا در شرایط اشباع بازارهای داخلی و شرایط رقابت هستند.

 

صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد نقش قابل توجهی در افزایش تولید، اشتغال و درآمد ارزی دارد و اکثر محققان به اهمیت صادرات به‌عنوان یک عنصرکلیدی در اقتصاد کشور و سودآوری واحدهای کسب و کار اشاره کرده‌اند. در ۵ برنامه قبلی توسعه اقتصادی به مقوله صادرات توجه خاصی شده و سند استراتژی توسعه صادرات هم توسط دولت جمهوری اسلامی ایران تصویب و ابلاغ شده است.

بین‌المللی شدن درون گرا بر جنبه مالی عملکرد صادرات تأثیر مثبت و معناداری بر جنبه مالی عملکرد صادرات دارد بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که اگر شرکت استراتژی مناسبی برای بین‌المللی شدن درونگرا داشته باشند، قادر است تا در جنبه‌های مالی عملکرد صادرات خود را بهبود بخشد.

این امر می‌تواند با فعالیت‌های جهانی درون گرا با در نظر گرفتن جهت‌گیری بین‌المللی‌ مدیریتی هر شرکتی که بر تدابیر مالی عملکرد صادرات تأثیر می‌گذارد، در نظر گرفته شود.

این فعالیت‌ها عبارتند از فرهنگ سازمانی شرکت که اکتشاف فعالانه‌ فرصت‌های تجاری جدید در خارج را امکان‌پذیر می‌سازد.

همچنین نگرانی‌های مدیریتی که به‌طور دائم مأموریت خود برای موفقیت در بازارهای بین‌المللی‌ را به‌کارکنان شرکت مخابره می‌کنند، را نیز مورد توجه قرار می‌دهد.

علاوه بر آن، به اشتیاق مدیریت برای دیدن جهان، نه صرفاً ایران به عنوان بازاری برای شرکت اشاره دارد.

از سوی دیگر براساس تحقیقات مشخص شده که تأثیر مثبت و معنی‌دار جهانی شدن رو به بیرون بر جنبه مالی و غیرمالی عملکرد صادرات می‌تواند دگرگونی صادرات را تشریح کند.

نتایج نشان می‌دهند که صادرکنندگان ایرانی در مسایل جهانی شدن برونگرا که مرتبط با ظرفیت‌های شرکتشان است، فعال هستند. فعالیت‌های خارجی در این شرکت‌ها توانسته است انگیزه‌ بیش‌تری خلق کند و فعالیت‌های مالی و غیرمالی را افزایش دهد.

 صادرکنندگان ایرانی، از طریق جهانی شدن برونگرا، ظرفیت‌های شرکتشان را از طریق، تکنولوژی به روز شده و به واسطه‌ توافق‌های مجوزی با شرکت‌های خارجی جهت ورود به بازارهای بین‌المللی‌، بهبود می‌دهند.

 آنها همچنین از مهارت‌ها پیشرفته‌ مدیریتی کسب‌شده توسط ارتباط با شرکت‌های خارجی، جهت ورود به بازارهای بین‌المللی‌ استفاده می‌کنند. این جهت‌گیری بین‌المللی‌سازی فاکتوری اصلی برای صادرکنندگان ایرانی محسوب می‌شود تا بدین واسطه به شرکت کمک کنند به جنبه‌های مالی و غیرمالی عملکرد صادرات دست یابد.

این موارد می‌تواند به سیاست‌گذاران و دولت برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کمک کند زیرا، با ورود و حمایت دولت به فعالیت‌های خارجی، به ویژه تکنولوژی‌ و سرمایه‌گذاری مستقیم، حرکت بیرونی پایه‌ صادرات آینده تقویت خواهد شد.

با توجه به تأثیرات مهم جهانی شدن برونگرا بر عملکرد صادرات، توصیه می‌شود دولت سیاست‌های خود را سامان‌دهی کند و همچنین صادرکنندگان را به یادگیری مهارت‌های مدیریتی و به‌روزرسانی تکنولوژی‌های خود به واسطه‌ همکاری با شرکای خارجی، به منظور موفقیت در بازارهای بین‌المللی‌ با سرعتی بیش از گذشته، ترغیب نماید. بنابراین، دست اندرکاران دولتی می‌توانند به صادرکنندگان کمک کنند این فعالیت‌ها را ارتقای بخشیده و مشکلات را بدین روش حل کنند.

مدیران صادرات ایرانی باید این حقیقت را در نظر بگیرند که جهانی شدن رو به بیرون عامل مهمی ا‌ست که بر عملکرد صادرات تأثیر می‌گذارد. دستیابی به عملکرد مالی صادرات نظیر رشد فروش‌های صادرات و افزایش سوددهی صادرات، و نیز توانمندسازی شرکت‌ها در جهت توسعه‌ تدابیر غیرمالی عملکرد صادرات از جمله سایز بازار صادرات و افزایش تعداد بازارهای صادرات جدید و معرفی محصولات جدید مهم‌تر است.

مدیران صادرات ایرانی باید فاکتورهای جهت‌گیری بین‌المللی‌ خود را در جهت دستیابی به عملکرد صادرات بهتر، برانگیخته ساخته و ترغیب کنند. آنها باید این نکته را مد نظر داشته باشند که بین‌المللی‌سازی شرکت‌ها در ممالک رو به توسعه و نوظهور بسته به یادگیری، کسب و به کارگیری معلومات سایر شرکت‌ها، به ویژه شرکت‌های برخاسته از کشورهای توسعه‌ یافته‌ پیشرفته دارد.

 

 

 آرش محبی- کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی بین‌المللی