حمله تروریستی تهران در دیرالزور طراحی شد

نماینده ایران در سازمان ملل حمله تروریستی تهران در دیرالزور طراحی شد نماینده ایران در سازمان ملل گفت: ایران در مهار تروریست‌‌ها موفق عمل کرده اما برای نابودی این پدیده شوم به همکاری واقعی بین‌المللی نیاز داریم. به گزارش ایسنا، غلامعلی‌خوشرو دخالت نظامی خارجی را مهم‌ترین علت افراطی‌گری خشونت‌آمیز یا همان تروریسم در منطقه خاورمیانه […]

نماینده ایران در سازمان ملل

حمله تروریستی تهران در دیرالزور طراحی شد

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: ایران در مهار تروریست‌‌ها موفق عمل کرده اما برای نابودی این پدیده شوم به همکاری واقعی بین‌المللی نیاز داریم.

به گزارش ایسنا، غلامعلی‌خوشرو دخالت نظامی خارجی را مهم‌ترین علت افراطی‌گری خشونت‌آمیز یا همان تروریسم در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) خواند و گفت: در ۳۰ سال گذشته شاهد بودیم چندین دخالت نظامی خارجی در منطقه اتفاق افتاد و در نتیجه افراطی‌گری خشونت‌آمیز سر برآورد.

وی به دخالت نظامی در افغانستان، عراق و سوریه اشاره کرد و گفت: این دخالت‌‌ها به بهانه برقراری آرامش، امنیت و ثبات انجام شد اما در نتیجه این دخالت‌‌ها بود که افراطی‌گری خشونت‌آمیز شکل گرفت.

خوشرو واژه بنیادگرایی مذهبی را واژه‌ای بسیار حساس خواند و گفت: در جهان اسلام دو گرایش وجود دارد که یکی سکولاریسم افراطی و دیگری بنیادگرایی افراطی است. در میانه این دو گرایش، دموکراسی اسلامی یا همان اسلام دموکراتیک قرار دارد که راه‌حل (بحران) در منطقه نیز توسل به اسلام دموکراتیک است. مبنای این ایده «هر فرد یک رأی» است که مخالفان بسیاری دارد برای نمونه در عراق هنگامی که می‌خواستند دولتی نو سر کار بیاید بسیاری از کشورهای منطقه با ایده «هر فرد یک رأی» مخالفت کردند زیرا هنوز هم هستند کشورهایی که براساس وابستگی قبیله‌ای اداره می‌شوند.

ایران در مهار تروریست‌‌ها موفق عمل کرده است

خوشرو علت اصلی را که گروه تروریستی داعش در ایران عملیات نکرد ناتوانی این گروه دانست و تأکیدکرد: ایران از ساختاری هماهنگ برخوردار است و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کشور موفق شدند داعش را نابود کنند.

وی گفت: رویدادی که در تهران اتفاق افتاد خارج از ایران و در دیرالزور (سوریه) طراحی شده بود اما به هر حال، رویداد تهران اقدام تروریستی کورکورانه‌ای بود که خیلی اهمیت نداشت و بلافاصله هم تلافی شد.

آنها که داعش را ایجاد کرده‌اند نمی‌توانند برای مبارزه با آن ائتلاف ایجاد کنند

خوشرو در پاسخ به این پرسش که چرا ایران به ائتلاف ضد داعش نپیوست نیز گفت: باید بین حرف و عمل تفاوت باشد، هنگامی که ایران از مهار داعش سخن می‌گوید به طرحی جامع و فراگیر نیاز است و همه باید برای جنگ ضد داعش آمادگی داشته باشند. گروه تروریستی داعش از لجستیک برخوردار است، برخی کشور‌ها دارند این گروه تروریستی را تأمین مالی می‌کنند، برخی کشور‌ها نیز دسترسی‌های مرزی و غیره در اختیار آنان قرار می‌دهند، برخی پشتیبانی ایدئولوژیکی از داعش را برعهده دارند، باید همه این موارد در نظر گرفته شود، تنها با بمباران نمی‌توان کاری از پیش برد.

خوشرو افزود: هنگامی که داعش را بمباران می‌کنند این گروه همچون توده‌ای سرطانی گسترش پیدا می‌کند، ریشه‌کن نمی‌شود، از سوی دیگر، آنانی که داعش را ایجاد کرده‌اند نمی‌توانند برای مبارزه با آن ائتلاف ایجاد کنند، مبارزه آنان تنها در حرف است در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد. نه آمریکا در جنگ ضد داعش جدی عمل کرده، نه عربستان سعودی و نه دیگران.

آمریکا براساس تعهداتی که داده رفتار نمی‌کند

خوشرو به گفت‌وگوهایی که به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) منجر شد نیز اشاره کرد و افزود: آن گفت‌وگو‌ها بین ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ به اجرا گذاشته شد. ایران در آن توافق، تعهداتی را پذیرفت و طرف مقابل هم تعهداتی را باید انجام می‌داد.

وی گفت: ما همه تلاش‌مان را کردیم تا به تعهداتمان پایبند بمانیم، متأسفانه آمریکایی‌‌ها در اجرای تعهداتی که برعهده داشتند چندان موفق عمل نکردند. برای نمونه در زمینه روابط بانکی هنوز هم موانعی وجود دارد. از وقتی که دولت جدید در آمریکا سر کار آمده مدام دارد از بد بودن توافق سخن می‌گوید و این‌که چنین توافقی را بر نمی‌تابد یا می‌خواهد توافق را بازنگری کند.

خوشرو در ادامه افزود: چنین رویکردی بسیار زیان‌آور است. ایران با حسن نیت وارد این گفت‌وگو‌ها شد و پذیرفت براساس حسن نیت گام‌بردارد و در این زمینه همکاری کند. گفت‌وگو با آمریکا تنها به موضوع هسته‌ای محدود بود و متأسفانه این تجربه نشان داد که آمریکا براساس تعهداتی که داده رفتار نمی‌کند. هم‌اکنون هم شرایطی را که برای اجرای توافق هسته‌ای مطرح می‌کنند با خود توافق در تضاد است.

 

وی گفت: ما مواضع خود را برای سازوکاری که با هدف نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای ایجاد شده تشریح کرده‌ایم اما متأسفانه آمریکا بر سیاست تحریم و تهدید اصرار دارد و چنین رویکردی هم برای ایران و هم برای منطقه زیان‌آور است. به نظر می‌رسد آمریکا آنچنانکه در طول گفت‌وگو‌ها وعده داده بود نمی‌خواهد با حسن نیت ادامه بدهد.