ورود بزرگ‌‌‌‌ترین معدن سنگ‌آهن ایران به بازار سرمایه

ورود بزرگ‌‌‌‌ترین معدن سنگ‌آهن ایران به بازار سرمایه گروه معدن و زمین- سیاست تأمین زنجیره فولاد در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ و تحقق ظرفیت ۵۵ میلیون تنی فولاد موجب شده، فعالان این بخش در جوار معادن سنگ‌آهن، راه‌اندازی کارخانه‌های تولید کنسانتره و گندله‌سازی را در دستور کار قرار دهند که دستیابی به بالا‌‌‌‌ترین ارزش‌افزوده نیز از […]

ورود بزرگ‌‌‌‌ترین معدن سنگ‌آهن ایران به بازار سرمایه

گروه معدن و زمین- سیاست تأمین زنجیره فولاد در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ و تحقق ظرفیت ۵۵ میلیون تنی فولاد موجب شده، فعالان این بخش در جوار معادن سنگ‌آهن، راه‌اندازی کارخانه‌های تولید کنسانتره و گندله‌سازی را در دستور کار قرار دهند که دستیابی به بالا‌‌‌‌ترین ارزش‌افزوده نیز از سوی واحد معدنی سنگ‌آهن گهرزمین سیرجان در برنامه گنجانده شده است. معدن گوهر زمین که بزرگ‌‌‌‌ترین معدن سنگ‌آهن ایران است به زودی وارد بازار سرمایه خواهد شد و سهامش در بورس یا فرابورس ایران مورد معامله قرار خواهد گرفت. در این معدن تاکنون ۳میلیون‌و۶۵۰هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن تولید شده است. حجم باطله‌برداری و خاکبرداری تاکنون در این معدن به ۲۳۰ میلیون تن می‌رسد و سنگ‌آهن تولید شده تقریباً ۱۸ میلیون تن است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، طبق آمارها، در سال ۲۰۱۶ استرالیا، روسیه و برزیل به ترتیب در جهان اولین تا سومین دارنده ذخایر جهانی سنگ‌آهن هستند. همچنین مقدار سنگ‌آهن خام کشور ایران ۲٫۷ میلیارد تن است. این در حالی است که ذخایر کشور برزیل به ۲۳ و ذخایر استرالیا به ۵۲ میلیارد تن می‌رسد.

معدن سنگ‌آهن گوهر زمین با ذخیره زمین‌شناسی بالغ بر ۶۴۳ میلیون تن یکی از بزرگ‌‌‌‌‌ترین ذخایر سنگ‌آهن در کشور است که اولین فعالیت اکتشافی انجام شده در این معدن به سال ۱۳۴۸ بر می‌گردد.

علی میردار منصور پناهی مدیر معدن گوهر زمین که درباره ویژگی‌های این معدن و لزوم بورسی شدن آن به خبرنگاران توضیح می‌داد، در این زمینه گفت: هدف ما در مجموعه گوهر زمین این است که سالیانه ۱۰ میلیون تن گندله تولید کنیم و برای این هدف از سال ۱۳۸۱ شروع به‌کار کردیم و هدف این است که بتوانیم سالانه ۱۵ میلیون تن سنگ‌آهن استخراج کنیم که این مقدار سنگ‌آهن استخراجی خوراک ۵ خط دو میلیون تنی کنسانتره با ظرفیت ۱۰ میلیون تن در سال است.

پناهی اظهار کرد: از سال ۱۳۸۳ که کار ما شروع شده تا به حال بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه‌های جاری ما بوده و بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان در این معدن سرمایه‌گذاری انجام شده که این مقدار رو به افزایش است تا به حال توانسته‌ایم معدنی را در اینجا احداث کنیم که عمق آن بیش از ۱۸۰ متر است، اما در طرح نهایی عمق این معدن به ۴۳۰ متر می‌رسد.

پناهی درباره‌ تأخیراتی که در این پروژه صورت گرفته نیز این‌گونه توضیح داد: در سال ۱۳۹۲، ۱۵ میلیون تن فولاد تولید و ۶ میلیون تومان وارد کردیم. قبل از دولت تدبیر و امید شرایط به گونه‌ای بود که در کار ما تأخیر افتاد که اگر آن تأخیر رخ نمی‌داد ما نیاز نداشتیم که ۶ میلیون تن فولاد وارد کنیم.

وی ادامه داد: اگر به دید اقتصادی هم نگاه کنیم عملاً سرمایه ما در طی این چند سال با همین مقدار تولید سنگ‌آهن داشتیم برگشت خورده، متأسفانه در طی سال‌های اخیر قیمت سنگ‌آهن افت داشته، اما ما تولیدمان را پایین نیاوردیم و سعی و تلاش خود را برای تولید بیش‌تر داشتیم به‌طوری که در ۳ ماهه اول سال ۱۳۹۶ نسبت به ۳ ماهه‌ اول سال‌های گذشته در تولیدمان رکوردی را ثبت کردیم. رسالت اصلی ما در این معدن مجموعاً ۹۰ میلیون تن باطله‌برداری و سنگ‌آهن است. همچنین سال‌های تولید ما ۱۵ سال است، ولی فعالیت ما تا ۲۵ سال پیش‌بینی شده است.

صدرو۲۵۶ هزار تن کنسانتره

عباس سلیمان زاده معاون بهره‌برداری و مدیر سایت گهر زمین توضیح داد: عملیات استخراج در معدن شماره ۳ توسط گهر زمین از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و حاصل عملکرد بخش معدن از ابتدا تا پایان خرداد ماه امسال نزدیک به ۲۴۱ میلیون تن شد که از این رقم ۱۸٫۷ میلیون تن خاک و بقیه باطله سنگی (۲۲۲٫۵ میلیون تن) بود.

معاون بهره‌برداری معدن گوهر زمین، در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که دپوی کنسانتره سنگ‌آهن این معدن برای سال مالی ۱۳۹۵ چقدر است و در سه ماهه سال ۱۳۹۶ چقدر کنسانتره تولید کردیم و پیش‌بینی شما برای کنسانتره چقدر است، اظهار کرد: ما از بدو شروع به تولید کنسانتره سه میلیون و ۶۵۰ هزار تن کنسانتره تولید کردیم و در ۳ ماهه اول ۱۳۹۶، یک میلیون و ۱۵۰هزار تن تولید شده است و تا به امروز ۲۵۶هزار تن از بندرعباس و از طرف خلیج‌فارس کنسانتره صادر کردیم. همچنین ما ۲۳۰هزار تن هم کنسانتره به فولاد مبارکه اصفهان فروختیم.

یکی از مسؤولان این معدن در پاسخ به این که هزینه مالی تسهیلاتی که برای معدن گرفته شده با چه نرخی است و به چه صورت بازپرداخت می‌شود، گفت: تأمین مالی شرکت از طریق بورس با نرخ بازده ۲۴ الی ۲۵ درصد بوده است و همچنین از طریق سیستم بانکی تأمین مالی با نرخ بالایی صورت گرفته، اما وقتی شرکت راه‌اندازی شد و به بهره داری رسید وضعیت نقدینگی بهتر شد و نرخ‌‌‌‌‌ها به ۱۸ و ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد. ما ۲۱۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی گرفتیم که ۷۰ میلیارد تومان آن تسویه شده است. همچنین ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از بانک دی و با نرخ ۳۲ درصد گرفته‌ایم که در حال حاضر این نرخ تعدیل شده است.

هدف ۱۰ میلیون تن کنسانتره

 

غلامحسین رحیمیان، قائم‌مقام گهر زمین گفت: موضوع بهره‌گیری از ارزش‌افزوده بالای مواد معدنی موجب شده که شرکت گهر زمین طرح ۵ خط کنسانتره به ظرفیت دو میلیون تنی را برنامه‌ریزی کند که با هدف تأمین ۱۰ میلیون تن کنسانتره برنامه‌ریزی شده است. وی افزود: اکنون دو خط کنسانتره در حال بهره‌برداری است و ۳ خط دیگر با تأمین تجهیزات در حال اجرا قرار دارد.