رقابت‌پذیری از کلیدی‌‌ترین مفاهیم در عرصه اقتصاد بین‌الملل است

دبیرکل اتاق اصناف ایران‌ رقابت‌پذیری از کلیدی‌‌ترین مفاهیم در عرصه اقتصاد بین‌الملل است دبیرکل اتاق اصناف ایران کاهش هزینه‌ها و برنامه‌ریزی برای ارتقای تولید را دو راهبرد مهم برای افزایش قدرت رقابت‌پذیری واحد صنعتی دانست و گفت: رقابت‌پذیری امروز از کلیدی‌‌ترین مفهوم در عرصه اقتصاد بین‌الملل به شمار می‌رود. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، […]

دبیرکل اتاق اصناف ایران‌

رقابت‌پذیری از کلیدی‌‌ترین مفاهیم در عرصه اقتصاد بین‌الملل است

دبیرکل اتاق اصناف ایران کاهش هزینه‌ها و برنامه‌ریزی برای ارتقای تولید را دو راهبرد مهم برای افزایش قدرت رقابت‌پذیری واحد صنعتی دانست و گفت: رقابت‌پذیری امروز از کلیدی‌‌ترین مفهوم در عرصه اقتصاد بین‌الملل به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی‌عوض‌پور در برنامه «ایستگاه ۹۸» رادیو اقتصاد ضمن اشاره به این جمله که قیمت در بازار رقابت حرف اول را می‌زند، اظهار کرد: در حال حاضر هزینه تولید در ایران به نسبت سایر کشورهای جهان بسیار بالاست.

وی در ادامه پایین بودن شاخص بهره‌وری و فرسودگی و قدیمی بودن ماشین‌آلات را از جمله عوامل مهم افزایش هزینه تولید در مملکت دانست و افزود: نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات یکی از مهم‌ترین عوامل بهبود بهره‌وری صنعتی است.

دبیرکل اتاق اصناف ایران در خصوص سخنی مبنی بر این‌که کالای ارزان قیمت بی‌کیفیت و کالای گران قیمت با کیفیت است، گفت: این حرف مورد تأیید نیست چرا که امروز تولیدکنندگان با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و ارتقای شاخص بهره‌وری به دنبال کاهش قیمت محصولات خود هستند.

وی با اعلام این‌که ارایه قیمت مناسب کالا و توجه به بحث برندینگ از عوامل کلیدی موفقیت در بازار‌های رقابتی به شمار می‌رود، افزود: در محیط کسب‌ و کار امروزی رقابت شدیدی بین شرکت‌ها وجود دارد و از طرفی تغییرات در سطوح تکنولوژی و نیازهای مشتری به صورت تصاعدی درحال افزایش است.

عوض‌پور اضافه ‌کرد: هنگامی که این تنوع در تکنولوژی وجود داشته باشد سازمان‌ها چاره‌ای جز افزایش توان رقابتی خود برای بقا در بازار ندارند.

وی بازاریابی و فروش مناسب را از عوامل اساسی افزایش توان رقابت‌پذیری واحدهای تولیدی و صنعتی دانست و گفت: کاهش هزینه‌ها و برنامه‌ریزی برای ارتقای تولید از دیگر راهبرد‌‌ها در این حوزه است.

دبیرکل اتاق اصناف ایران افزود: مهارت کاهش هزینه و در عین حال رقابت‌پذیری از عوامل بقای واحد صنعتی و تولیدی است بنابراین صنعتگران و تولیدکنندگان همواره باید این دو عامل را مدنظر داشته باشند.

شتاب چرخ اشتغال با شرکت‌های دانش بنیان صنعتی

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن ‌و تجارت گسترش شرکت‌های دانش بنیان صنعتی و توسعه فناوری‌های واحدهای تولیدی را از رویکردهای مهم وزارتخانه مربوطه دانست و گفت: بدون شک روند شتابان اشتغال در کشور از این مسیر می‌گذرد.

محسن صالح‌نیا در برنامه «کالای ایرانی» رادیو اقتصاد اظهار کرد: برای ایجاد و افزایش اشتغال به‌کارگیری و رسوخ تکنولوژی‌های نوین و پیشرفته در تولید می‌تواند بسیار کارگشا باشد.

وی در ادامه با اعلام این‌که بهره‌گیری از تکنولوژی و فناوری‌های نوین گردش چرخ اقتصاد مقاومتی سریع‌تر از قبل خواهد بود، افزود: حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان و ایجاد زمینه‌های لازم برای تبدیل ایده به محصول و سپس ثروت از جمله ارکان اصلی دستیابی به اهداف این اقتصاد راهبردی است.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن ‌و تجارت بر لزوم حرکت به سمت اقتصاد مبتنی بر تولیدات دانش‌بنیان تأکید کرد و گفت: خوشبختانه دولت برای حرکت در این مسیر گام‌های بلندی برداشته است.

وی افزود: تولید مبتنی بر دانش بنیان مزیت‌های بسیار زیادی مانند اشتغال‌افزایی، پویایی تولید، رونق صادرات، رشد اقتصادی، کاهش هزینه تولید، رقابت پذیری کالا‌‌ها و… برای اقتصاد کشور به همراه دارد.

صالح‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: صنایع داخلی برای حضور موفق در بازارهای داخلی و خارجی باید به عوامل کلیدی از قبیل؛ نوسازی و اصلاح ساختار تولید، استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های روز، تنوع بخشی به تولید، کیفیت و مواردی از این دست توجه جدی داشته باشند.

وی اضافه‌ کرد: چرخ تولید کالای ایرانی با تأکید بر تنوع تولید، بسته بندی، کیفیت محصول، خدمات پس از فروش، نیاز مشتری و امثالهم تندتر خواهد چرخید.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن ‌و تجارت در ادامه مصاحبه ضمن اشاره به تنگنا‌‌ها و مشکلات حوزه تولید بر ضرورت تعامل، همکاری و هماهنگی بیش‌تر بین دستگاه‌های سیاست‌گذار و بخش تولید در مملکت تأکید کرد.

 

وی همچنین با اذعان این‌که در حال حاضر ظرفیت‌های صنعتی و تولیدی کشور امروز به نحو احسن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، یادآور شد: تمامی تلاش برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران در این حوزه ایجاد بسترهای لازم برای بهره‌برداری بهینه از این فرصت‌هاست.