بوروکراسی اداری علت پیدایش کارچاق‌کن‌ها

بوروکراسی اداری علت پیدایش کارچاق‌کن‌ها عضو هیأت رییسه کمیسیون قضایی‌وحقوقی مجلس با بیان این‌که پیدایش کارچاق‌کن‌‌ها به‌دلیل بوروکراسی اداری دادگستری‌ها و هزینه‌بالای وکلا است، گفت: آسیب‌شناسی نحوه برخورد و تعاملات قضات با مردم ضروری است. به گزارش خانه ملت، جلیل‌رحیمی‌جهان‌آبادی در واکنش به گزارش قوه قضاییه مبنی بر این‌که ٩٧ درصد کشفیات سال ٩٥ مربوط […]

بوروکراسی اداری علت پیدایش کارچاق‌کن‌ها

عضو هیأت رییسه کمیسیون قضایی‌وحقوقی مجلس با بیان این‌که پیدایش کارچاق‌کن‌‌ها به‌دلیل بوروکراسی اداری دادگستری‌ها و هزینه‌بالای وکلا است، گفت: آسیب‌شناسی نحوه برخورد و تعاملات قضات با مردم ضروری است.

به گزارش خانه ملت، جلیل‌رحیمی‌جهان‌آبادی در واکنش به گزارش قوه قضاییه مبنی بر این‌که ٩٧ درصد کشفیات سال ٩٥ مربوط به « کارراه‌اندازی» است، گفت: بوروکراسی پیچیده دادگستری‌ها و آیین دادرسی و طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده‌ها زمینه برای پیدایش و بروز کارچاق‌کن‌ها از سویی شده است.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس‌شورای‌اسلامی، تصریح کرد: از طرف دیگر هزینه گرفتن وکیل و محدود کردن سهیمه پذیرش وکلا از طرف کانون وکلا و ظلمی که در حق فارغ‌التحصیلان حقوق کشور شده، سبب عدم توانایی مردم در دفاع از حقوق خود در سیستم قضایی شده است.

وی تأکیدکرد: از این رو عدم آشنایی و توانایی دفاع در سیستم قضایی و بوروکراسی اداری و هزینه بالای وکلا سبب پیدایش کارچاق‌کن‌هایی شده که کار مردم را راه می‌اندازند، به نظر می‌رسد مردم نیز از این طریق به نتیجه می‌رسند که به‌کارچاق‌کن‌ها مراجعه می‌کنند و این موضوعی است که قوه قضاییه باید پاسخ دهد.

رحیمی جهان‌آبادی، یادآور شد: گویا کارچاق‌کن توانایی انجام کاری را دارد که مردم در حالت عادی از انجام آن ناتوانند، قوه قضاییه وضعیت کار در دادگستری‌ها و نحوه تعامل قضات و رفتا سیستم قضای با مردم را باید آسیب‌شناسی کند، مراجعات مردمی بسیاری است که از نحوه برخورد قضات و کارکنان دادگستری با مردم به شدت ناراضی‌ هستند زیرا این برخوردهای تند و زننده در شأن نظام جمهوری‌اسلامی نیست.

عضو هیأت رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس‌شورای‌اسلامی ادامه‌داد: آسیب‌شناسی لازمه برخورد با فساد اداری است، البته گزارش‌های قوه قضاییه و برخورد با قضات رد مدت اخیر نشان از آسیب‌شناسی است اما این فعالیت‌ها در حوزه وسیع‌تر باید انجام شود.

 

مرکز حفاظت و اطلاعات قوه‌ قضاییه به‌عنوان گزارش عملکرد خود در سال ١٣٩٥، گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد در این سال ١٥٠ هزار میلیارد ریال کارچاق‌کنی به تعداد ٣٤٤ مورد کشف شده است؛ این در حالی است که ارزش کل کشفیات، ١٥٢ هزار میلیارد ریال بوده است. این ارقام به این معناست که ٩٧ درصد کشفیات این مرکز مربوط به‌کارچاق‌کن‌هاست، در واقع به‌طور میانگین، هر کارچاق‌کنی ٤٤میلیارد تومان درآمد به دست آورده است.