وزیر نفت در انجام مناقصه یا ترک تشریفات میادین مشترک اختیار قانونی دارد

عدم نیاز مگا پروژه فاز ۱۱ به برگزاری مناقصه وزیر نفت در انجام مناقصه یا ترک تشریفات میادین مشترک اختیار قانونی دارد  سمیه مهدوی- «وزارت نفت گفته است می‌خواهد قرارداد‌ها به سمت مناقصه برود، اما واگذاری فاز ۱۱ به توتال بدون تشریفات مناقصه بوده است». این سخن رییس قرارگاه خاتم بود که چندی پیش در […]

عدم نیاز مگا پروژه فاز ۱۱ به برگزاری مناقصه

وزیر نفت در انجام مناقصه یا ترک تشریفات میادین مشترک اختیار قانونی دارد

 سمیه مهدوی- «وزارت نفت گفته است می‌خواهد قرارداد‌ها به سمت مناقصه برود، اما واگذاری فاز ۱۱ به توتال بدون تشریفات مناقصه بوده است». این سخن رییس قرارگاه خاتم بود که چندی پیش در اعتراض به ترک تشریفات مناقصه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی بیان شد. درحالی که این قرارگاه خود پروژه‌های متعددی را به صورت ترک تشریفات برعهده گرفته و مجری آن شده است حال به‌گونه‌ای از ترک تشریفات یکی از فازهای پایتخت انرژی کشور سخن می‌گوید که گویی به نص قانون در این خصوص تعرض شده است.

ترک تشریفات در پروژه‌های کلان اقتصادی با استناد به قانون مناقصات در شرایطی که کالا یا پروژه‌ای به صورت انحصاری در اختیار یک شرکت باشد می‌تواند در قرارداد‌ها جاری و ساری شود.

توجه به ظرفیت‌های داخلی در امر ساخت تجهیزات و کالاهای مورد نیاز یک اصل در بازار نفت محسوب می‌شود وزارت نفت نیز اصل کار خود را بر این مبنا پایه‌ریزی کرده است اما در جایی که دانش و توان مورد نیاز برای ساخت در پروژه‌ای وجود ندارد نباید با پافشاری و به بهانه حمایت از پیمانکاران داخلی به فرصت سوزی‌ها دامن زد و سرمایه‌ها را هدر داد.

در پروژه جنجالی فاز ۱۱ نیز این امر مصداق دارد. وجود سکوی ۲۱ هزار تنی برای افزایش و تقویت فشار گاز، متفاوت از طرح‌های دیگر این میدان است. این در حالی است که تاکنون بزرگ‌‌ترین سکوی فراساحلی ساخته شده در ایران ۷ هزار تن وزن داشته و برای نخستین بار در این پروژه ایران اقدام به ساخت سکویی برای مقابله با افت فشار برداشت از میدان پارس‌جنوبی می‌کند که تاکنون چنین امری مصداق نداشته است.

اسدا…‌قره‌خانی در همین راستا با اشاره به امضای قرارداد ایران و توتال در هفته گذشته به خانه ملت گفت: قراردادهای بین‌المللی برای تثبیت به شورای عالی اقتصاد و هیأت دولت می‌رود و برای ترک تشریفات مصوبات شورای عالی اقتصاد و هیأت دولت را دارد که در این قرارداد نیز این اقدامات صورت گرفته است.

نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس‌شورای‌اسلامی با بیان این‌که تمام تشریفات قانونی برای انعقاد قرارداد بین ایران و توتال انجام شده است، افزود: تمام قراردادهایی که در فازهای مختلف عسلویه منعقد شده نیز براساس ترک تشریفات صورت گرفته است؛ چرا که این مگاپروژه‌ها به گونه‌ای بوده که چون تعهدات بزرگی در آینده ایجاد می‌کند، لزوماً باید برای تسهیل به شورای عالی اقتصاد ارسال شده و ترک تشریفات برای آن صورت گیرد.

قره‌خانی با اشاره به این‌که در قانون اختیارات وزارت نفت، مجلس این اختیار را به وزیر نفت داده که در میادین مشترک پیمانکار را انتخاب کند، ادامه‌داد: ترک تشریفات و یا انجام مناقصه محدود از اختیارات وزیر نفت است، یعنی به عبارتی هم وزیر نفت این اختیارات را دارد و هم شورای عالی اقتصاد می‌تواند مصوب کند تا از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرارداد ابلاغ شود.

 

سخنگوی کمیسیون انرژی با بیان این‌که قرارداد با توتال مسیر شورای عالی اقتصاد را طی کرده و به مناقصه نیازی نداشته، تصریح کرد: پروژه‌هایی که به تکنولوژی برتر نیاز داشته و این تکنولوژی در انحصار یک شرکت بوده یا این‌که سرمایه‌گذاری بالایی را می‌طلبد قانون‌گذار این اختیار را داده که این قرارداد‌ها به صورت ترک تشریفات یا از طریق اختیارات وزیر نسبت به میدان‌های مشترک انجام شود.