وضعیت نا بسامان قطعات سازان خودرو گروه خودرو -قطعهسازی خودرو یکی از صنایعی است که علاوه بر ارزآوری و کمک به رشد اقتصادی تأثیر بهسزایی در ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری دارد، اما با وجود اینکه واحدهای قطعهسازی خودرو در ایران کم نیستند و کیفیت قطعات ایرانی نیز به گفته فعالان این صنف قابل […]
وضعیت نا بسامان قطعات سازان خودرو
گروه خودرو -قطعهسازی خودرو یکی از صنایعی است که علاوه بر ارزآوری و کمک به رشد اقتصادی تأثیر بهسزایی در ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری دارد، اما با وجود اینکه واحدهای قطعهسازی خودرو در ایران کم نیستند و کیفیت قطعات ایرانی نیز به گفته فعالان این صنف قابل رقابت به نمونههای خارجی است، واردات چشمگیری داشته که مشکلاتی را برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرده است.
به گزارش مناقصهمزایده، با نگاهی گذرا به این صنعت در جهان در مییابیم که کشورهایی که حتی در صنعت خودروسازی نام و نشانی ندارند، اما در قطعهسازی جزو بهترینها به شمار میروند. نمونه بارز کشورهایی مثل ترکیه و هند که با وجود اینکه خودروساز نیستند، اما بسیاری از قطعات برندهای برتر خودرو را تأمین میکنند و همین امر بیانگر اهمیت این صنعت در جهان است.
بسیاری از فعالان صنعت قطعهسازی معتقدند که اگر تأمین مواد اولیه و حمایت از تولیدکنندگان داخلی صورت گیرد، قادر به تولید محصولات با کیفیت هستند، لیکن واردات بیرویه با کیفیت نازل از کشورهایی مانند چین، مانع از آن رونق تولید و اشتغال شده است.
کیفیت خودرو و قطعه باید افزایش پیدا کند
این درحالی است که محمدرضانعمتزاده، وزیر صنعت معدن و تجارت از کیفیت خودرو و قطعات انتقاد کرد و افزود: با وجود اینکه وضعیت تولید رو به بهبود است باید شرکتهای خودروساز و قطعهساز برای افزایش کیفیت قطعات برنامهریزی کنند.
نعمتزاده در این برنامه با اشاره به رشد ۴۰ درصدی تولید خودرو در سال گذشته گفت: بر طبق برنامه امسال باید به رشد ۲۰ درصدی برسیم که با وجود افزایش ۱۵ درصدی در فصل بهار، امیدواریم بتوانیم به رشد برنامهریزی شده دست پیدا کنیم.
او در ارتباط با دولتی بودن صنعت خودرو نیز گفت: دولت تنها ۱۴٫۵ درصد در ایرانخودرو و ۱۷ درصد در سایپا سهام دارد و اصراری نیز به حفظ آن ندارد.
وزیر صنعت معدن و تجارت همچنین با اشاره به نظارت بر صنعت خودرو نیز گفت: ما در وزارت صنعت بیشتر نقش نظارتی داریم، در همین راستا شرکتهایی را برای نظارت به خودروساز و قطعهساز مأمور کردهایم.
نعمتزاده طراحی پلتفرم و موتور را از برنامههای اصلی دو خودروساز بزرگ کشور دانست و افزود: روند رو به رشد صنعت خودرو ادامه دارد و در طی چند سال به نتایج مورد قبولی نیز رسیدهایم.
واردات بیرویه مشکل اصلی تولید داخل
در همین راستا، محمدحاجیان یکی از تولیدکنندگان قطعات خودرو گفت: ماهیانه ۶۲هزار قطعه کوئل ماشین را تولید میکنیم که توان اصلی تولید به مراتب بیشتر از این مقدار است، اما مشکلات متعددی مانع افزایش تولید میشود.
وی افزود: واردات قطعه از چین و کشورهای دیگر که کیفیت و قیمت بسیار پایین دارند، موجب شده تا بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو عملاً در دست اجناس خارجی باشد، چراکه قطعه با کیفیت ایرانی ۵۰ درصد گرانتر از نمونه بیکیفیت خارجی است.
حاجیان تصریح کرد: تولیدکنندگان درصورت حمایت میتوانند اشتغالزایی مناسبی را ایجاد کنند، ضمن اینکه نیازهای داخلی را تأمین کنند، اما استفاده از قطعات بیکیفیت موجب شده تا تولیدکنندگان داخل انگیزهای برای تولید نداشته باشند.
وی ضمن برشمردن مشکلات تولیدکنندگان قطعات خودرو گفت: یکی دیگر از مشکلات پرداختهای شرکتهای خودروسازی به تولیدکنندگان است که شرایط مناسبی ندارد و پرداخت هزینه قطعات ۵ یا ۶ ماه به طول میانجامد که تأمین مواد اولیه را با مشکل مواجه میکند.
این تولیدکننده قطعات خودرو در پایان تأکید کرد: اگر به دنبال رشد اقتصادی و صنعتی هستیم، باید به توان داخلی اعتماد کرد و حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان صورت گیرد.
وضعیت اقتصادی قطعهسازان با توجه به افزایش هزینهها، اصلاً مناسب نیست
رضا رضایی، رییس انجمن قطعهسازان معتقد است که افزایشهای صورت گرفته در قیمت برخی از خودروها، پاسخگوی نوسانات قیمتی در نرخ مواد اولیه و افزایش هزینههای قطعهسازان و خودروسازان نخواهد بود.
رضایی اظهار داشت: در جلسهای که در هفتههای گذشته انجمن قطعهسازان با شورای رقابت داشت، اعلام شد وضعیت اقتصادی قطعهسازان با توجه به افزایش هزینهها، اصلاً مناسب نیست؛ این در حالی است که خودروسازان نیز به جهت قیمتگذاری، امکان تأمین هزینههای جدید به واسطه افزایش قیمت قطعات را ندارند.
وی تصریح کرد: همه ساله شورای رقابت براساس نرخ تورم و افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز قطعهسازان، بازنگری را در قیمت قطعات و محصول نهایی خودروسازان دارد اما این میزان افزایشی که اخیراً مورد تصویب شورای رقابت قرار گرفته، پاسخگوی میزان تورم موجود نخواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه باید عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت باشد، افزود: امروز با این استدلال که بازار برخی از خودروها انحصاری است، قیمتگذاری صورت میگیرد در حالی که هر اقتصادی در دنیا مخالف چنین روندی است و معتقد به جریان عرضه و تقاضا در تعیین قیمت است.
وی با اشاره به اینکه در سالهایی که گذشت در خواست افزایش قیمت قطعهسازان تا حدودی پاسخ داده شده است، گفت: متأسفانه میزان افزایش اعلام شده با توجه به نرخ تورم و افزایش قیمت مواد اولیه سال گذشته، پاسخگوی نوسانات قیمتی و افزایش هزینههای قطعهسازان و خودروسازان نیست.
زیر پای تولیدکنندگان علف سبز شد
حسن بشارتنیا، عضو اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو در این باره گفت: بسیاری از تولیدات داخلی از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده و با نمونههای خارجی خود قابل رقابت هستند، این در حالی است که شبکه توزیع باید حامی تولید داخل باشد تا از این طریق اشتغالزایی صورت گیرد.
وی تصریح کرد: بزرگترین آرزوی توزیعکنندگان لوازم یدکی این است که تنها قطعات داخلی را به فروش برسانند، اما اکنون واردات بیرویه موجب شده تا در بازار قطعات بیکیفیت چینی و دیگر کشورها را شاهد باشیم.
بشارتنیا افزود: برخی از قطعات خودرو را نمیتوان در داخل از کشور تولید کرد که البته این بخش کمتر از ۱۰ درصد از قطعات است و اکنون بیش از ۷۰ درصد توان بالفعل و ۲۰ درصد نیز توان بالقوه برای تولید در داخل وجود دارد.
عضو اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با اشاره به لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی قطعات خودرو اظهار داشت: تجهیزات، زیرساختها، مواد اولیه، دانش و توان فنی برای تولید قطعات مختلف خودرو وجود دارد و اگر حمایتها به خوبی انجام شود شاهد رشد و شکوفایی بیشتر این صنعت در کشور خواهیم بود.
وی با بیان اینکه جلوگیری از واردات یکی از اقدامات الزامی برای حمایت از تولید داخل است، گفت: سامانهای برای کنترل واردات قاچاق قطعات خود راهاندازی شده که بر روی اقلام برچسبی با کد رهگیری چسبانده میشود و شرکت سازنده در قبال معیوب بودن آن پاسخگو خواهد بود.
بشارت نیا در پایان تأکید کرد: در حال حاضر مشکل اصلی، واردات کالاهای کمکیفیت و ارزان با ظاهری شکیل است که موجب شده تولیدات داخلی به حاشیه رانده شود.
انحصار واردات عامل زمینخوردن سرمایهگذاری در تولید خودرو
در همین زمینه حسنحسینیشاهرودی، عضو هیأت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی رانتها به صورت قانونی در اختیار تولیدکنندگان و واردکنندگان قرار میگیرد، گفت: تاکنون فعالیتهای انحصاری کمکی به رونق بخش تولید کشور نکرده است.
حسینیشاهرودی در خصوص آسیب واردات انحصاری خودرو توسط تولیدکنندگان، گفت: از سالهای گذشته تا کنون اقدامات غیرکارشناسی مشکلات فراوانی را در زمینه خودروی کشور ایجاد کرده است.
وی با تأکید بر اینکه کالایی که در کشور تولید میشود از نظر قیمتی بسیار متفاوت تر از کالایی است که در خارج از کشور تولید میشود، خاطرنشان کرد: هزینههای تولید در کشور ما به عنوان یک کشور در حال توسعه بسیار پایینتر از کشورهای مبدأ تولید خودرو است اما متأسفانه انحصارها باعث بالارفتن قیمت تولید قطعات خودرو در ایران نسبت به کشور مبدا میشود.
عضو هیأت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، متذکر شد: متأسفانه انحصارها و رانتها بعضاً حتی بهصورت قانونی در اختیار تولیدکنندگان قرار میگیرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.