مناطقی که در مسیر ترانزیت انبوه زمینی هستند پتانسیل بالایی در رشد اقتصادی دارند کارشناسان حملونقل «زمان» را یکی از متغیرهای تعیینکننده در انتخاب حملونقل زمینی برای بسیاری از کالاهایی میدانند که به نسبت حجم و وزن از ارزش بالایی برخوردار هستند. به گزارش تیننیوز، همچنین به اعتقاد این کارشناسان مسأله دیگر، مدیریت ریسک […]
مناطقی که در مسیر ترانزیت انبوه زمینی هستند پتانسیل بالایی در رشد اقتصادی دارند
کارشناسان حملونقل «زمان» را یکی از متغیرهای تعیینکننده در انتخاب حملونقل زمینی برای بسیاری از کالاهایی میدانند که به نسبت حجم و وزن از ارزش بالایی برخوردار هستند.
به گزارش تیننیوز، همچنین به اعتقاد این کارشناسان مسأله دیگر، مدیریت ریسک در حملونقل بینالمللی با در نظر گرفتن مسایل ژئوپلتیک است که موجب میشود تمامی کشورها برای صادرات و واردات کالاهای خود، مسیرهای متعدد و گزینههای متفاوت را مدنظر قرار دهند تا در صورت بروز اختلالی در یکی از مسیرها، جایگزینی برای آن داشته باشند.
در این بین سیدمرتضیناصریان کارشناس حملونقل، یکی دیگر از علل توجه به ترانزیت زمینی را توسعه منطقهای ذکر کرد.
وی در یک گروه تلگرامی در خصوص خبری که با عنوان «جذابیتهای ترانزیت زمینی در عصر حاضر» در تیننیوز منتشر شد، گفت: مناطقی که در مسیر ترابری انبوه قرار میگیرند پتانسیلهای بیشتری برای رشد اقتصادی و اجتماعی خواهند داشت. این موضوع هم از حیث مناطق داخل کشور مهم است و هم در نگرش کلان باعث توسعه کشورهای مسیر عبور میگردد.
این کارشناس خاطرنشانکرد: به نظرم در یک دیدگاه کلان فاصله بین مناطق که مانعی در تبادل تجاری و روابط اجتماعی است را نباید بر حسب کیلومتر بسنجیم بلکه باید بر حسب هزینه و زمان مبادله کالا یا مسافرت بسنجیم و بر این اساس هر چند فاصله مناطق از نظر عدد کیلومتری تابع شرایط جغرافیایی است و چندان قابل تغییر نیست ولی توسعه شبکههای ترابری و افزایش حجم مبادلات در کریدورها باعث تقلیل زمان و هزینه تبادل کالا بین آنها میشود گویی مناطق به هم نزدیکتر شدهاند.
وی افزود: برای مثال کشور چین با توسعه کریدورهای ترانزیت زمینی بستر توسعه مناطق محصور در خشکی خود نظیر تبت، سیچوان و سینکیانگ را فراهم میکند و همچنین تجارت با کشورهای میان این کریدورها نظیر آسیای میانه و قفقاز و خاورمیانه را تسهیل میکند و بنابراین بازاریابی محصولات چینی در مناطق آسیایی بهبود خواهد یافت.
ناصریان تأکیدکرد: این موضوع البته یکطرفه نیست و متقابلاً امکان تجارت کشورهای منطقه از جمله ایران با چین نیز افزایش مییابد. بر همین اساس اخیراً قرار است قطارهای باری بین ایران و چین به صورت برنامهای و مستمر تردد کند که برای برخی تجار دو کشور مهم است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.