پیمانکاران بازوی اجرایی دولت در اجرای پروژههای نیمهتمام هستند خوان آخر پرداخت بدهی پیمانکاران راهساز طبق گفته معاون ساخت و توسعه راههای کشور از بدهی پیمانکاران وزارت راه و شهرسازی در بخش راهسازی تنها ۶۰۰ میلیارد تومان به صورت خالص باقیمانده است و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل توانسته در پرداخت بدهی […]
پیمانکاران بازوی اجرایی دولت در اجرای پروژههای نیمهتمام هستند
خوان آخر پرداخت بدهی پیمانکاران راهساز
طبق گفته معاون ساخت و توسعه راههای کشور از بدهی پیمانکاران وزارت راه و شهرسازی در بخش راهسازی تنها ۶۰۰ میلیارد تومان به صورت خالص باقیمانده است و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل توانسته در پرداخت بدهی پیمانکاران جلوتر از برنامه حرکت کند.
به گزارش ایلنا، در کنار پروژه ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی شکست خورده مسکن مهر، میراث شوم دیگری که از دولت قبل بر روی دوش مردان دولت یازدهم در وزارت راه و شهرسازی گذاشته شد، انباشت بدهیها به پیمانکاران بخشهای دولتی و غیردولتی بود.
بدهیهایی که بابت هزاران پروژه عمرانی نیمهکاره و ناتمام به بار آمد. پروژههایی که اغلب آنها به صورت نمایشی و تسویهحسابهای سیاسی با مقامات محلی و بومی آن دوره کلنگزنی شدند و هر چند که تاریخ افتتاح این پروژههای غیراقتصادی و غیرمنطقی پایان دولت دهم بود و عنوان مهر ماندگار را گرفتند اما در عین بیمهری به میراث شومی بدل شدند و هزینههای گزاف این پروژهها گریبان دولت یازدهم را گرفت. این شرایطی بود که پرداخت سالانه یارانه ۵۰ هزار میلیارد تومانی هم تقریباً به تمام اقشار مردم و هم به دولت روحانی تحمیل شد و همین عامل باعث کاهش توان دولت در افزایش بودجه عمرانی کشور شد.
عباس آخوندی در شرایطی مسؤولیت مدیریت وزارت راه و شهرسازی را پذیرفت که در همان ابتدا در کنار مشکلات گسترده این وزارتخانه از جمله پروژه شکست خورده مسکن مهر، رکود مسکن، ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی در بخش جادهای، ریلی و هوایی، پروژههای نیمهتمام عمرانی و… با مشکل بدهی بیش از ۵ هزار میلیارد تومانی این دستگاه عمرانی و زیرمجموعههایش به پیمانکاران بخش خصوصی و خزانه خالی مواجه بود.
پیمانکاران راهساز اصلیترین طلبکاران وزارت راه و شهرسازی هستند
یکی از مهمترین و اصلیترین شرکتهای طلبکار از وزارت راه و شهرسازی، پیمانکاران راهساز هستند و اتفاقاً بازوی اجرایی دولت در اجرای پروژههای نیمهتمام هم پیمانکاران محسوب میشوند و سیاست وزارت راه و شهرسازی هم در طول ۴ سال گذشته جلب اعتماد بخش خصوصی و پیمانکاران این حوزه بود و توانست در اجرای این سیاست خود موفق عمل کند بهطوری که معاون ساخت و توسعه راههای کشور به ایلنا میگوید تنها ۶۰۰ میلیارد تومان از بدهی پیمانکاران راهساز باقی مانده است.
۶۰۰ میلیارد تومان، باقیمانده بدهی خالص به پیمانکاران راهساز
محمدرضا کدخدازاده، معاون ساخت و توسعه راههای کشور با بیان اینکه سال مالی گذشته ۱۷۰۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران را از محل اسناد خزانه اسلامی بهطور کامل پرداخت کردیم، گفت: آخرین سری پرداخت مطالبات پیمانکاران در پایان سال ۴۲۰ میلیارد تومان بود و توانستیم خوشبختانه بخش عمدهای از مطالبات پیمانکاران در حوزه راهسازی را پرداخت کنیم و خوشبختانه در پرداخت بدهی پیمانکاران جلوتر از برنامه حرکت کردیم.
وی با اشاره به میزان مطالبات باقیمانده در این حوزه اظهارداشت: در حال حاضر به صورت خالص ۶۰۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران در این حوزه باقی مانده است. البته این رقم بدون محاسبه هزینه بری مطالبات است و بحث کسورات هم مطرح است بهطورکلی با احتساب مطالبات غیر خالص یعنی با احتساب هزینهبری مطالبات آن، چیزی حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان باقی مانده است.
عمده پرداخت بدهی به پیمانکاران از محل اسناد خزانه اسلامی بوده است
معاون ساخت و توسعه راههای کشور ادامهداد: عمده پرداختهای ما به پیمانکاران از محل اسناد خزانه اسلامی بوده است و پرداختهای نقدی در سال گذشته رقم قابل توجهی بود.
کدخدازاده بااشاره به استقبال پیمانکاران از دریافت اسناد خزانه اسلامی به ازای مطالبات خود از دولت اظهارداشت: عموماً اسناد خزانه اسلامی از طریق بورس انتقال پیدا میکند و پیمانکاران به بورس معرفی میشوند اما سری آخر این پرداختها به مبلغ ۴۲۰ میلیارد تومان از طریق یکی از بانکهای کشورمان پرداخت شد که نماد این بانک در بورس بسته است و پیمانکاران نتوانستند نسبت به نقل و انتقالات این اسناد اقدام کنند.
پرداخت حق واسطهگری پیمانکاران برای فروش اسناد خزانه خود
وی در پاسخ به این سؤال که برخی از پیمانکاران نسبت به پرداخت حق واسطهگری در انتقال این اسناد به غیرو فروش آن، معترض هستند، گفت: پیمانکارانی که از طریق بازارهای غیررسمی اقدام به فروش این اسناد میکنند حق واسطهگری میپردازند البته یکی از مشکلات پیمانکاران، همین موضوع باز نبودن نماد برخی از بانکها در بازار سرمایه است که نمیتوانند نسبت به نقد کردن اسناد اقدام کنند. اگر نماد بانک عامل در بورس باز شود مشکل کسر حق واسطهگری از ارزش این اسناد رفع میشود و در سال گذشته چنین درصدهایی به عنوان تنزیل از ارزش اسناد برای نقد شدن نداشتیم.
این مقام مسؤول تأکیدکرد: پیش از این پیمانکارانی که قبل از سررسید اسناد قصد نقد کردن آن را داشتند، میتوانستند با سازو کار بازار سرمایه اقدام به فروش آن کنند و به دلیل نقدشوندگی سریع این اسناد، پیمانکاران استقبال خوبی از آن کردند.
معاون ساخت و توسعه راههای کشور ادامه داد: البته پیمانکارانی که تا سررسید این اسناد نسبت به فروش آن اقدام نکنند میتوانند از سود اوراق هم بهره ببرند در غیراینصورت میتوانند از طریق فروش این اسناد در بورس بدون پرداخت حق واسطهگری اسناد را نقد کنند، امیدواریم مشکل بسته بودن نماد بانکی هم به زودی برطرف شود تا مشکلی برای پیمانکاران ایجاد نشود.
وی تأکید کرد: طبق اخبار رسیده گویا تا هفته آینده نماد این بانک هم در بورس باز میشود و پیمانکاران میتوانند نسبت به فروش اسناد خود اقدام کنند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.