وزیر بهداشت:۴ دهک اول جامعه به سراغ دندانپزشک نمی‌روند!

  وزیر بهداشت با تأکید بر این‌که هزینه‌های دندانپزشکی در کشور همچنان بالاست، اظهار داشت: ۴ دهک اول جامعه اصلاً به دندانپزشکی مراجعه نمی‌کنند. به گزارش مهر، سید حسن هاشمی در حاشیه اجلاس رؤسای دانشگاه علوم پزشکی که همزمان با روز دندانپزشکی برگزار شد، به وضعیت سلامت دهان و دندان در کشور اشاره کرد و […]

 

وزیر بهداشت با تأکید بر این‌که هزینه‌های دندانپزشکی در کشور همچنان بالاست، اظهار داشت: ۴ دهک اول جامعه اصلاً به دندانپزشکی مراجعه نمی‌کنند.

به گزارش مهر، سید حسن هاشمی در حاشیه اجلاس رؤسای دانشگاه علوم پزشکی که همزمان با روز دندانپزشکی برگزار شد، به وضعیت سلامت دهان و دندان در کشور اشاره کرد و گفت: شاخص سلامت دندان افراد ۳۰ تا ۴۰ سال در کشور به گونه‌ای است که نصف دندان‌های آن‌ها کشیده شده است.

وی با اعلام این‌که ۴ دهک اول جامعه اصلاً به دندانپزشکی نمی‌روند، گفت: برای سایر افراد جامعه نیز ۲۲ تا ۲۴ درصد هزینه‌های سلامت مربوط به دندانپزشکی است.

وزیر بهداشت با اعلام این‌که ۳ درصد از بازار ریالی در حوزه دندانپزشکی در کشور در اختیار دولت است، ادامه داد: بخش دولتی تنها ۷ درصد خدمات دندانپزشکی را به مردم ارایه می‌دهد.

وی از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خواست که با فعال کردن ۴ هزار یونیت دندانپزشکی در بخش دولتی، تحولی در این حوزه به وجود بیاورند.

وزیر بهداشت عنوان کرد: اگر امکانات دندانپزشکی در حوزه دولتی فعال شود، سهم دولت از ۳ درصد به ۲۵ درصد می‌رسد.

وی با تأکید بر ادامه کارهای بهداشتی و پیشگیری گفت: طبق گزارش‌های انجام شده گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال کم‌ترین هزینه دندانپزشکی را دارند بنابراین به دنبال ایجاد پوشش بیمه تکمیلی برای این گروه سنی هستیم که امیدواریم تا یک ماه آینده عملیاتی شود. در این برنامه بخشی از هزینه را بیمه، بخشی را مردم و بخشی را ما به عنوان وزارت بهداشت از طرح تحول سلامت اختصاص می‌دهیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: کلینیک‌های ویژه دندانپزشکی باید دو تا ۳ شیفت کار کنند، از طرفی مدت زمان طرح دانشجویان دندانپزشکی نیز باید مانند پزشکی کاهش پیدا کند.

هاشمی گفت: خدمات دندانپزشکی در بخش خصوصی با دولتی کاملاً متفاوت بوده و براساس تقاضا و درآمد مردم متغیر است بنابراین باید تلاش شود نرخ ارایه خدمت ۵۰ درصد خدمات ارایه شده در جامعه باشد.

وی تصریح کرد: ۴ هزار یونیت دندانپزشکی در مراکز بهداشتی وجود دارد که خیلی از آن‌ها غیرفعال است در حالی که باید در اختیار دندانپزشکان قرار گیرد تا از آن‌ها در شیفت عصر هم استفاده شود.

وی از فعالسازی ۸۵۰۰ یونیت دندانپزشکی تا پایان سال خبر داد و گفت: از این تعداد ۲۰۰۰ یونیت از کلینیک ویژه، ۲۵۰۰ یونیت از سوی معاونت درمان است که در مجموع تا پایان سال ۸ هزار و ۵۰۰ یونیت فعال خواهند شد این در حالی است که مجموع یونیت‌های بخش خصوصی ۳۵ هزار عدد است.

وی بر مدیریت یکپارچه تأکید کرد و گفت: رؤسای دانشگاه‌ها باید به سهمیه‌های بومی توجه کنند که در غیر این صورت اگر به وظیفه خود عمل نکنند بالا‌ترین رانت انجام شده است افرادی هستند که از سهمیه بومی استفاده می‌کنند، ولی در آزمون قبول نمی‌شوند، بنابراین باید محل خدمت آن‌ها به درستی مشخص شود.

 

وزیر بهداشت خطاب به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران گفت: متأسفانه تابلوی کار ما دانشگاه‌های تهران است و این خوب نیست چرا که این دانشگاه‌ها با محدودیت فضا و مجوز فعالیت می‌کنند که امیدواریم امسال کار را جدی‌تر بگیرند و برای پوشش بهتر خدمات دندانپزشکی در حاشیه‌ شهر‌ها از موبایل کلینیک‌‌ها استفاده کنند.