زیروروکشی خارجی‌ها برای پیمانکاران ایرانی در مناقصات بین‌المللی

مپنا در توربین‌سازی رکورد زد زیروروکشی خارجی‌ها برای پیمانکاران ایرانی در مناقصات بین‌المللی سمیه مهدوی- به چالش کشاندن توان و ظرفیت شرکت‌ها و پیمانکاران داخلی و استفاده از حداقل سرمایه در پروژه‌های نیروگاهی در کنار افزایش راندمان نیروگاه‌ها، کاهش آسیب‌های صنعتی به محیط‌زیست، صرفه‌جویی در مصرف گاز مهم‌ترین دغدغه‌های پیش روی بنگاه‌های اقتصادی کشور است […]

مپنا در توربین‌سازی رکورد زد

زیروروکشی خارجی‌ها برای پیمانکاران ایرانی در مناقصات بین‌المللی

سمیه مهدوی- به چالش کشاندن توان و ظرفیت شرکت‌ها و پیمانکاران داخلی و استفاده از حداقل سرمایه در پروژه‌های نیروگاهی در کنار افزایش راندمان نیروگاه‌ها، کاهش آسیب‌های صنعتی به محیط‌زیست، صرفه‌جویی در مصرف گاز مهم‌ترین دغدغه‌های پیش روی بنگاه‌های اقتصادی کشور است که هریک سعی دارند با به‌کارگیری پتانسیل‌های بالفعل و بالقوه خود این امر مهم را به درستی به‌کار ببرند تا بتوانند به صورت تمام قد خودی در این وادی اقتصادی نشان دهند.

گروه مپنا از پیمانکاران فعال و قدر در عرصه طرح ‌های نفت و گاز و نیرو به درستی توانسته است گام‌های مهمی را در این راه‌ بردارد و فاکتورهای ذکر شده را در اجرای طرح‌ها از روی کاغذ به واقعیت بدل کند.

با توجه به سابقه کار مپنا به‌عنوان اولین شرکت ایرانی که در منطقه خاورمیانه، غرب آسیا و قاره‌آفریقا، به توانایی ساخت تجهیزات کلیدی نیروگاهی نظیر انواع توربین‌های گاز و بخار، قطعات بخش داغ توربین‌های گاز، ژنراتور، بویلر و سیستم‌های برق و کنترل دست یافته‌یافته، به تازگی توانسته است با صرف ۷۵ میلیارد تومان توربین گازی MGT-70 (نسخه ۳)، جدید‌ترین محصول گروه مپنا در این صنعت است که از مسیر اجرای یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تحقیق و توسعه‌ای کشور تحت عنوان پروژه MAP2B به بازار عرضه می‌شود.

از همین روی این شرکت روز گذشته با حضور عباس‌علی‌آبادی، مدیرعامل مپنا نشستی را ترتیب داد تا اطلاعات کافی در خصوص محصول جدید ساخته شده را رسانه‌ای کند. در کنار این دستاورد مهم علی آبادی گریزی به نحوه مشارکت شرکت‌ها در مناقصات خارجی زد و از برچیده شدن شرایط برای برنده اعلام کردن ایرانی‌ها گفت.

مدیرعامل مپنا ضمن با اشاره به پیشینه ۶ سال پیش مپنا برای ارتقا یکی از توربین‌های گازی موجود گفت: پس از مرحله جذب دانش فنی مورد نیاز از مطرح‌‌ترین شرکت‌های جهان در دهه اول فعالیت، گروه مپنا در دهه دوم حیات خود، با بازنگری در راهبردهای اصلی گروه به سوی توسعه و بومی‌سازی دانش فنی و فناوری‌های مورد نیاز حرکت کرد. که این هدف در ۳ مرحله محقق شده است. محصول مرحله اول MAP2+، محصول مرحله دوم به نام MAP2A و سومین محصول این پروژه تحقیق و توسعه‌ای که تحت عنوان پروژه MAP2B نام‌گذاری شد، توربین گازی پیشرفته (MGT-70(3 است.

علی‌آبادی با اشاره به این‌که درکشور هر توربین گازی کلاسیک ۱۷۰ مگاواتی بیش از ۳۰۰ میلیون لیتر گاز مصرف می‌کند، گفت: در طول تعمیرات دوره‌ای دو سال آینده کشور می‌تواند یک میلیارد متر مکعب صرفه‌جویی سوخت داشته باشد، به این ترتیب با استفاده از فناوری جدید در فاصله کم به قدرت عملی نیروگاه‌ها ۲۰ تا ۲۴ درصد ظرفیت اضافه می‌شود.

به گفته این مقام مسؤول در هر بلوک سیکل ترکیبی می‌توان ۱۲میلیون متر مکعب صرفه‌جویی در سوخت مصرف ایجاد کرد.

علی‌آبادی عنوان کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا پایان سال می‌توانیم ۲۰ تا ۳۰ واحد را با استفاده از این توربین تجهیز کنیم. در حال حاضر نیز یک واحد در پرند به این توربین تجهیز شده است.

وی با تأکید بر ارتقای توربین‌های گازی گام مؤثری در افزایش ظرفیت و راندمان شبکه برق کشور مطرح کرد: از نظر قدرت رسیدن از ۱۵۷ مگاوات به ۱۸۵ مگاوت یک گام بلند محسوب می‌شود که این اتفاق در تولید توربین جدید رخ داد . راندمان این ماشین نیز در سیکل ساده با افزایش دو درصدی، به ۳۶.۴ درصد افزایش یافته است

این مقام مسؤول با بیان این‌که تمام این کار به صورت صددرصد ایرانی و متکی بر دانش ایران صورت گرفته است، گفت: امیدواریم به زودی بتوانیم این توربین را در سراسر جهان معرفی کنیم به گونه‌ای که کشورهای زیادی تمایل به استفاده از این توربین داشته باشند.

وی در پایان گفت: ما در مناقصات خارجی شرکت می‌کنیم قیمت و کیفیت را عرضه می‌کنیم اما در نهایت در اعلام برنده شرکتی که دارای شرایط مناقصه را نیست برنده اعلام می‌کنند!

 

گفتنی است این محصول جدید که براساس انباشت تجربه و دانش و فناوری بومی خلق شده، قابلیت رقابت‌پذیری مپنا را هم در بازار داخلی و هم در بازارهای بین‌المللی افزایش داده است. به عنوان نمونه، استفاده از این توربین در پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی رمیله عراق بزرگ‌ترین قرارداد صادرات خدمات فنی و مهندسی تاریخ کشور را رقم زده است. قراردادی که علاوه بر به‌کارگیری ظرفیت‌های دانشی ایران در حوزه طراحی مهندسی، مدیریت پروژه، احداث و راه‌اندازی نیروگاه‌های مقیاس بزرگ در خارج از مرزهای کشور، برای اولین بار صادرات تجهیزات کلیدی پیشرفته نیروگاهی طراحی و ساخت داخل را نیز محقق ساخته که دستاوردی بزرگ و بی‌نظیر در صنعت و اقتصاد کشور محسوب می‌شود.