فضای تپه‌ای بسیاری از شهرهای کشورمان مانعی برای توسعه خودروهای برقی است

مدیرعامل یک گروه خودروساز   فضای تپه‌ای بسیاری از شهرهای کشورمان مانعی برای توسعه خودروهای برقی است   مدیرعامل گروه خودروسازی زامیاد گفت: بستر لازم برای توسعه حضور خودروهای برقی در کشور فراهم نبوده و فضای تپه‌ای بسیاری شهر‌ها و مناطق کشورمان مانعی بزرگ بر سر راه تحقق این مهم است.   فریدون حمیدی در […]

مدیرعامل یک گروه خودروساز

 

فضای تپه‌ای بسیاری از شهرهای کشورمان مانعی برای توسعه خودروهای برقی است

 

مدیرعامل گروه خودروسازی زامیاد گفت: بستر لازم برای توسعه حضور خودروهای برقی در کشور فراهم نبوده و فضای تپه‌ای بسیاری شهر‌ها و مناطق کشورمان مانعی بزرگ بر سر راه تحقق این مهم است.

 

فریدون حمیدی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: به عنوان نمونه اتوبوس برقی در شهر تهران در محدوده میدان شهدا که دارای سطحی صاف بود اجرایی شد و در مسیر پرترافیک و پرمسافری همچون راه‌آهن-تجریش اجرایی نشد و به‌طور کلی تردد خودروهای برقی در شیب و ارتفاع با مشکلاتی همراه است.

 

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: خودروهای هیبریدی اما به نوعی خودروهای بنزینی هستند که حرکت خود را با بنزین آغاز و در ادامه حرکت با توان گشتاوری چرخ‌ها می‌توانند از برق خودرو استفاده کرده یا ژنراتور خود را شارژ کنند؛ هرچند برای خودروهای سنگین کار کمی پیچیده می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: شرکت زامیاد در این زمینه به دنبال حرکت تدریجی است و براساس نیاز بازار اقدام خواهد کرد.

 

حمیدی ادامه داد: محصولاتی که این شرکت به دنبال حضور آنها در بازار ایران است، تولیدات اروپای غربی بوده و قیمت‌های بالاتری نسبت به نمونه‌های مشابه خواهند داشت.

 

وی گفت: هرچند در عرصه قیمت عرصه را به رقیبان خواهیم باخت، اما در کیفیت جلوتر خواهیم بود و هیچ رقیبی برای خود متصور نیستیم.

 

گفتنی است که پیش تر مدیرکل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه‌ریزی وزارتخانه برای استفاده از ۵هزار دستگاه تاکسی، ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس و ۱۰هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در صورت تصویب دولت خبر داده بود.

 

همچنین هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرده بود: وزارت نیرو با توسعه کاربرد خودروهای برقی کاملاً موافق است و در این زمینه انجام هر گونه کمک و مساعدت را مورد توجه قرار خواهد داد.

 

به گفته این مقام مسؤول، وزارت نیرو در خصوص ایجاد زمینه لازم برای تأمین انرژی برق مورد نیاز این خودرو‌ها در منازل مسکونی یا محیط‌های عمومی آمادگی دارد.

 

وی بیان داشت: اگر شهرداری یا سایر مراجع ذی‌ربط مبادرت به ساخت جایگاه‌های سوخت‌رسانی برق و مکان‌های شارژ خودرو‌ها کند، وزارت نیرو آمادگی دارد تا نسبت به تأمین انرژی مورد نیاز اقدام لازم را به انجام برساند.

 

اتوبوس، ون و مینی بوس

 

این مقام مسؤول اظهار داشت: برنامه شرکت زامیاد، تولید اتوبوس‌هایی است که ظرفیت ساخت داخل آنها تا بیش از ۴۰ درصد باشد تا بتوانیم از تعرفه‌های گمرکی مناسب بهره ببریم؛ این فرایند کمی زمانبر است.

 

وی اضافه کرد: برای امسال ۲۰ دستگاه اتوبوس از سوی این شرکت سفارش داده شده تا نمونه‌زنی و تست شوند و سپس به دنبال مدیریت ساخت داخل آنها هستیم.

 

مدیرعامل زامیاد تصریح کرد: از آغاز امسال پروژه توسعه ون و مینی‌بوس را اجرایی کردیم و امروز قادریم ون یورو۴ به بازار ارایه کنیم.

 

وی از برنامه‌ریزی برای عرضه ۳۰۰ دستگاه ون به بازار طی دو تا ۳ ماه آینده خبر داد که شامل ون مسافری و ون مخصوص معلولان می‌شود.

 

حمیدی همچنین از مذاکره قیمتی با طرف خارجی برای ورود مینی‌بوس‌های جدید خبر داد و گفت: تمایل داریم قرارداد به گونه‌ای باشد تا در آینده بتوانیم داخلی‌سازی آن را افزایش داده و قیمت نهایی آن را منطقی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این صورت مینی‌بوس امسال به بازار عرضه خواهد شد، اما اتوبوس‌های جدید را سال آینده در برنامه داریم.