آمریکا می‌خواهد آثار برجام را خنثی کند

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌خواهد آثار برجام را خنثی کند سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: آمریکایی‌ها سعی می‌کنند آثار برجام را خنثی کنند؛ چه‌ با وضع برخی تحریم‌ها و چه از جهت فشار آوردن برای کاهش تأثیرات مثبت برجام. به گزارش مهر، بهرام‌قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود ضمن […]

سخنگوی وزارت امور خارجه

آمریکا می‌خواهد آثار برجام را خنثی کند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: آمریکایی‌ها سعی می‌کنند آثار برجام را خنثی کنند؛ چه‌ با وضع برخی تحریم‌ها و چه از جهت فشار آوردن برای کاهش تأثیرات مثبت برجام.

به گزارش مهر، بهرام‌قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود ضمن تبریک آزادی موصل به‌ دولت و مردم عراق، درباره ابعاد مختلف برجام اظهارداشت: بیش‌تر صحبت‌های زیادی در این مورد شده است؛ ترامپ و هیأت حاکمه آمریکا نمی‌توانند یک جانبه آن را نقض کنند و واکنش‌ها و اقدامات جهانی این چند وقت هم این مسأله را به خوبی نشان داده است.

قاسمی در ادامه در خصوص اعزام حجاج ایرانی به مناسک حج ۹۶ گفت: ایران و عربستان روابط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند و سازمان حج و زیارت با تفاهمی که در کشور وجود داشت و مصوباتی که صورت گرفت، مسؤولیت این مسأله را عهده‌دار و با طرف سعودی وارد مذاکره شد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در آن مذاکرات دو طرف تفاهمات لازم را به دست آوردند و تا این لحظه قرار بر اعزام حجاج ایرانی به مناسک حج است و مقدمات لازم آن هم ترتیب داده شده است.

قاسمی در خصوص دیدار پوتین و ترامپ در اجلاس گروه ۲۰ اظهارکرد: این اولین دیدار دو رییس‌جمهور روسیه و آمریکا بود، آن‌گونه که از رسانه‌های روسی هم مشخص است آنها نسبت به این دیدار رویکرد مثبتی دارند و به این مسأله خوشبین هستند. نفس مذاکره همواره قابل توجه و مثبت است به شرط آن‌که شفاف و در جهت صلح، ثبات و امنیت جهانی باشد. باید منتظر انتشار جزییات بیش‌تری از دیدار پوتین و ترامپ بود تا بتوانیم نسبت به برخی مسایل با دید بهتر برخورد کنیم.

قاسمی در پاسخ به سؤال مهر، مبنی بر این‌که درصورت عدم امضای تعلیق تحریم‌های ۶ ماهه علیه ایران توسط ترامپ چه اقداماتی از سوی ایران انجام خواهد شد، گفت: جمهوری‌اسلامی‌ایران با توجه به روند تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین لحاظ کردن مذاکرات قبلی و برخی از اتفاقات، سناریوهایی را در این خصوص مدنظر دارد و با توجه به اقدام طرف مقابل برنامه‌ها و پاسخ مقتضی را انجام خواهد داد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این سؤال که موضع ایران در قبال برگزاری رفراندوم خودمختاری کردستان عراق چیست، عنوان‌کرد: موضع ما تغییرناپذیر است، چراکه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق برای ما بسیار حایز اهمیت است و ما با همه اقوام و مذاهب عراق و از جمله کردهای آن کشور روابط خوبی داشته و داریم که این می‌تواند ادامه‌دار هم باشد و همان‌طور که مطلع هستید آقای جلال‌طالبانی در تهران به سر می‌برد.

قاسمی در خصوص تنش موجود میان ارمنستان و آذربایجان در مسأله قره‌باغ عنوان‌کرد: درگیری‌ها قطعاً مورد پسند هیچکس نیست و هیچ تنشی به مصلحت هیچ یک از کشورهای منطقه نخواهد بود و ما به عنوان اولین کشور میانجی به این مسأله ورود پیدا کردیم و توانستیم بعد از چند ماه آتش‌بس و آرامش را به منطقه بازگردانیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: امروز هم به دنبال کاهش تنش در روابط آن دو کشور هستیم و این علی‌رغم تلاش برخی‌ها در منطقه است که می‌خواهند در آتش این ناآرامی‌ها بدمند. ما بابت تنش‌های اخیر ایجاد شده که منجر به کشته شدن کودک دو ساله و یک فرد غیرنظامی شد متأسف هستیم و امیدواریم طرفین با حفظ آرامش خود به دنبال ایجاد کاهش تنش‌ها باشند.

قاسمی افزود: حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق به نفع آن کشور، همسایگان و همه مردم منطقه است و هر اقدامی خلاف جهت آن در مقطع کنونی می‌تواند آن کشور را با مشکلات متعددی مواجه کند، چراکه هنوز تروریست‌ها در منطقه وجود دارد و این در حالی است که آنها به تازگی در موصل شکست سنگینی را متحمل شده‌اند.

 

سخنگوی وزارت خارجه پیرامون آخرین وضعیت ۴ دیپلمات ایرانی ربوده شده در لبنان گفت: این پرونده همچنان در وزارت امور خارجه مفتوح است و ما آن را دنبال می‌کنیم و امیدواریم اخبار دقیق‌تری از این موضوع به دست آوریم و این مسأله ر‌ها شده نیست.