بهبود فضای همکاری بین‌المللی با ایران پس از اقدام FATF

واعظی عنوان کرد بهبود فضای همکاری بین‌المللی با ایران پس از اقدام FATF عضو کابینه دولت یازدهم به رأی کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) به تمدید تعلیق اقدام‌های متقابل علیه ایران اشاره کرد و گفت: اکنون فضای بین‌المللی برای همکاری شرکت‌های بزرگ با ایران باز شده است. محمود واعظی در گفت وگو با ایرنا مبنی […]

واعظی عنوان کرد

بهبود فضای همکاری بین‌المللی با ایران پس از اقدام FATF

عضو کابینه دولت یازدهم به رأی کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) به تمدید تعلیق اقدام‌های متقابل علیه ایران اشاره کرد و گفت: اکنون فضای بین‌المللی برای همکاری شرکت‌های بزرگ با ایران باز شده است.

محمود واعظی در گفت وگو با ایرنا مبنی بر این‌که اقدام کارگروه ویژه اقدام مالی چه اثری برای کشورمان دارد، به تشریح رأی کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) به تمدید تعلیق اقدام‌های متقابل علیه ایران که در اجلاسی که دو هفته پیش در بارسلونای اسپانیا برگزار شد و هیأت عالی رتبه‌ای از ایران در آن شرکت کرده بود، پرداخت و افزود: آمریکا و برخی از کشورهای عربی مانند عربستان، امارات و کشور آرژانتین به دنبال این بودند تا با وارد کردن فشار، ایران را به جایگاهی که سال پیش داشت برگردانده و به دنبال آن محدودیت‌هایی ایجاد کنند.

عضو هیأت دولت یازدهم ادامه داد: بسیاری از کشورهای آسیایی و کشورهای دوست و نیز اتحادیه اروپا و انگلیس با توجه به مسأله برجام و عادی شدن روابط ایران، در مقابل فشار‌ها ایستادگی کردند و اجازه ندادند نه تنها کشورمان به گذشته برگردد، حتی آن ضرب‌العجل یکساله‌ای هم که بود، برداشته شد.

واعظی گفت: اکنون و در نتیجه این اقدام، مقداری فضا برای همکاری ایران با کشورهای مختلف بازتر شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان‌کرد: نکته بسیار مهم این اجلاس تأکید کشورمان بر دو موضوع بود؛ یکی این‌که ایران با توجه به این‌که خود قربانی تروریسم است با هرگونه نقل و انتقال پولی که بخواهد به گروه‌های تروریستی در هرکجای دنیا شود به شدت مخالف است.

عضو هیأت دولت یازدهم ادامه‌داد: ایران قوانینی در گذشته در این باره داشته است و قوانین جدید دیگری هم وضع خواهد کرد، برای این‌که راه را محدود کند تا نه پولی ایرانی و نه از طریق ایران چنین اتفاقی رخ دهد.

واعظی نکته بسیار مهم دیگر را مسأله پولشویی عنوان کرد و افزود: الان مسأله پولشویی مسأله بسیار مهمی است که در برخی موارد با گروه‌های تروریستی هم مرتبط می‌شوند.

عضو کابینه دولت یازدهم گفت: ایران یک سیاست روشنی اتخاذ کرده مبنی بر این‌که ما با هرگونه پول‌شویی تحت هر نامی مخالف هستیم و با توجه به عملکرد مجلس و دولت برای مبارزه با پولشویی و انتقال پول برای تروریسم خوشبختانه رویکرد این اجلاس نسبت به ایران بسیار خوب بوده است.

واعظی مبارزه با پولشویی را یک رویکرد جدی جهانی بعد از نگرانی‌هایی که پس از ۱۱ سپتامبر و طالبان، القاعده، داعش و غیره وجود داشت، دانست و گفت: اکنون همه کشورهای جهان استقبال می‌کنند از این‌که از کشورشان و بانک‌هایشان کمکی از نظر مالی به تروریست‌ها صورت نگیرد.

عضو هیأت دولت با بیان این‌که ایران هم این روند را قبول دارد، افزود: تلاش می‌کنیم براساس آنچه که خودمان در داخل داریم و با توجه به چارچوب و اصولی که در کشورمان حاکم است، این مبارزه را انجام دهیم و برای آن قوانین مورد نیاز تصویب کنیم.

واعظی با بیان این‌که اکنون فضا از نظر بین‌المللی به نفع کشورمان تغییر کرده است، گفت: نمونه آن را در این قرارداد بزرگی که کنسرسیوم به رهبری توتال امضا شد، می‌بینیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: وقتی یک ۴٫۸ میلیارد دلاری دارد با ایران بسته می‌شود که در خاک ایران سرمایه‌گذاری شود، این یک تحول بزرگ است که هم روابط بانکی را تغییر می‌دهد و همین این‌که اطمینان برای شرکت‌های کوچک ایجاد می‌کند که ایران کشوری امن برای سرمایه‌گذاری است.

 

کارگروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF که با هدف ارایه راهکارهایی برای مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم تشکیل شده، از کشورهای عضو و غیرعضو خود می‌خواهد تا با اجرای دستورالعمل‌ها به رعایت استاندارد‌ها متعهد شود. رعایت این استاندارد‌ها می‌تواند علاوه بر ایجاد یکپارچگی در نظام بانکداری جهانی، از پولشویی و تأمین مالی تروریسم پیشگیری کند.