جلوی انزوای ایران در حمل‌ونقل و ترانزیت را بگیرید

    رییس انجمن کشتیرانی در تحلیلی از وضعیت حمل‌ونقل و ترانزیت به وزیر راه و شهرسازی هشدار داد با توجه به سرمایه‌گذاری گسترده کشورهای منطقه در این حوزه اقدامات لازم را برای جلوگیری از انزوای ایران را در دستور کار قرار دهد. به گزارش تسنیم، در تحلیل مسعود پله‌مه از وضعیت حمل و نقل […]

 

 

رییس انجمن کشتیرانی در تحلیلی از وضعیت حمل‌ونقل و ترانزیت به وزیر راه و شهرسازی هشدار داد با توجه به سرمایه‌گذاری گسترده کشورهای منطقه در این حوزه اقدامات لازم را برای جلوگیری از انزوای ایران را در دستور کار قرار دهد.

به گزارش تسنیم، در تحلیل مسعود پله‌مه از وضعیت حمل و نقل ترانزیت کشور که نسخه‌ای از آن با امضای امیر امینی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی به دفتر وزیر راه ارسال شده، آمده است؛ اگرچه کاهش حمل و نقل داخلی کالا عمدتاً ناشی از رکود و کاهش جابه‌جایی عمومی زمینی مسافر، در نتیجه ارزان‌تر بودن سفر با وسایل شخصی است، ولی باتوجه به کاهش یک درصدی ترانزیت در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ و کاهش ۱۱ درصدی از هدف برنامه، باید تحولات منطقه‌ای شامل فعال شدن بندر گوادر پاکستان با سرمایه‌گذاری چین، سرمایه‌گذاری سنگین کشورهای عربی برای انتقال نفت و دیگر کالا‌ها از طریق راه‌آهن به دریای سرخ و کانال آبی در دست مطالعه موسوم به سلمان و همچنین تکمیل بندر فاو (عراق) مورد توجه قرار گرفته و ایجاب می‌کند تا راهبرد‌ها و سیاست‌های کشور در ارتباط با حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت بازبینی، و تکمیل کریدورهای ترانزیتی شمالی جنوبی (به ویژه راه‌آهن قزوین رشت انزلی آستارا)، و نیز کریدور شرقی غربی کشور و روان‌سازی و رقابت پذیر کردن آن‌ها ضمن تعامل با همسایگان، رفع موانع و مسایل آن مورد بازبینی قرار گیرد.

یادآور می‌شود با وجود جایگاه ممتاز ایران در منطقه، به نظر می‌رسد که در پی تحمیل بحران‌های منطقه خلیج‌فارس، کریدورهایی در حال شکل‌گیری است که بدون تردید جایگاه ایران را به‌طور جدی تحت تأثیر قرار خواهد داد.

خط ریلی موسوم به جاده ابریشم احیا شده که شرق چین را به کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و ایران متصل می‌سازد و حتی در ادامه می‌تواند ازطریق ایران و یا از مسیر بنادر کشورهای قزاقستان (اکتائو)، ترکمنستان (ترکمن باشی) و جمهوری آذربایجان (باکو) تا اروپا امتداد یابد، به راحتی قابلیت تغذیه کشورهای شرق دریای خزر را مستقل از دالان‌های ترانزیتی ایران دارد. این همان راه‌آهنی است که اخیراً یک قطار آن با تعدادی کانتینر از شرق چین از طریق مرز سرخس به تهران آمد و با استقبال مقامات راه‌آهن ایران به عنوان یک دستاورد بزرگ مواجه شد و مزیت آن بر مسیردریایی شانگهای به بندرعباس بار‌ها و بار‌ها در رسانه‌های کشور تبلیغ شد.

کریدور «عبور» که بخشی از آن تحت عنوان China Pakistan Economic Corridor CPEC شرق چین را از طریق کاشغر (واقع در شمال پاکستان در مرز چین) به بنادر پاکستانی گوادر و درصورت نیاز به کراچی می رساند. حجم سرمایه‌گذاری چین برای ایجاد این دالان ۴۶ میلیارد دلار اعلام شده که عمدتاً در محدوده جغرافیایی پاکستان صورت می‌گیرد.

۳۴ میلیارد دلار آن در حوزه انرژی، بیش از ۷ میلیارد دلار برای احداث و بهسازی خطوط ریلی، حدود ۴ میلیارد دلار برای توسعه و بهبود وضعیت جاده‌ها و ۷۰۰میلیون دلار برای توسعه بندر گوادر و گسترش شبکه فیبر نوری صرف خواهد شد.

پروژه‌های ریلی کشورهای عرب منطقه خاورمیانه با عنوان‌های «لندبریج» و «اتحاد» که تا سال ۲۰۱۸ میلادی سواحل دریای سرخ را به خلیج‌فارس و متعاقب آن بنادر صحار و صلاله عمان را در حاشیه اقیانوس هند به اردن و در نهایت به سواحل مدیترانه وصل می‌کند. حجم سرمایه‌گذاری کلی برای تحقق این طرح ۲۸۶ میلیارد دلار برآورد و اعلام شده است.

علاوه بر مراتب یاد شده بندر فاو (عراق) نیز با سرمایه‌گذاری قابل ملاحظه در دست تکمیل بوده و رفع مسایل امنیتی مسیر ترانزیتی رقیبی جدی برای مسیر ترانزیتی ایران خواهد بود.

 

بنابراین علاوه بر مسایل و موانع داخلی کشور که ترانزیت از ایران را پرهزینه ساخته، مسایل ناشی از تحولات منطقه‌ای به ویژه با همسایگان و کشورهای عربی خلیج‌فارس مزید بر علت شده که اقتضا دارد مراتب در سطوح عالی مورد توجه قرار گرفته و تدابیر مقتضی برای پیشگیری از انزوای کشور اتخاذ شود.